Blad 2 3. Particuliere Woningverbetering Grote onzekerheid heerst er over de vraag hoe de particuliere woningverbetering vorm wordt gegeven. Hoewel al jarenlang allerlei varianten zijn uitgedacht, heeft dit nog niet tot een concrete regeling geleid. Hierbij ontvangt u de uitgangspunten voor de particuliere woningverbetring Onderdelen die voor subsidie in aanmerking komen: Er wordt gesubsidieerd op basis van een nog vast te stellen Programma van eisen voor m.n. casco, waarvoor het bouwbesluit als basis dient. Onderdelen van het PVE zijn: Fundering Vloeren Daken Trappen Gevels (incl. reiniging) Schilderwerk Buiten Ventilatie Rookgasafvoer Hemelwaterafvoer Gas- water- en electrische installaties Het is ook mogelijk subsidie te verkrijgen als alleen onderdelen worden verbeterd. Voor alle woningen geldt hetzelfde niveau van verbetering Subsidiepercentage en wijze van deelname Er wordt een subsidiepercentage van 50) gehanteerd op de verbeterkostenDeelname is op basis van vrijwilligheid. De gemeente stelt de regeling op en controleert. De CHF voert het traject uit. De werkelijke kosten en de werkelijke deelname bepalen het uiteindelijke resultaat. 4Samenwerking CHF Conform de intentieovereenkomsten is uitsluitend met de CHF als ontwikkelaar van het project gesproken. Het voordeel van een woningcorporatie als ontwikkelaar is evident: er speelt geen winstbelar.g, waardoor het geoied meer waar voor zijn geld krijgt. Daarnaast is de woningbouwcorporatie een belangrijke speler op de Leeuwarder woningmarkt, zowel voor waf betreft hun bezit, als hun inhoudelijke bijdrage in de vormgeving van het lokale volkshuisvestingsbeleid. Ervaringen elders laten zien dat als de woningbouw corporaties zich met de ontwikkeling van stedelijke vernieuwingsoperaties bezighouden, zij in staat zijn een beweging op gang te krijgen. Ervan uitgaande dat de CHF dit project zal uitvoeren, leveren zij ook de projectleider. Daarmee wordt het mogelijk een op uitvoering gerichte organisatie op te tuigen. De beleidsmatige verantwoordelijkheid blijft bij de gemeente. Hiertoe wordt een stuurgroep geformeerd bestaande uit vertegenwoordigers van zowel de gemeente ais de ccrporat ie Blad 3 Er zal een uitvoeringsgerichte organisatie worden opgezet, waarbij in nauwe samenwerking tussen gemeente, corporatie en bewoners de realisatie van de wijk wordt vormgegeven. Met bovengenoemde uitgangspunten verwachten wij de voorwaarden te hebben gecreëerd het project op beheerste wijze in een voortvarend tempo tot een goed einde te kunnen brengen Leeuwarden, 7 november 2002 Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, M. de Boer, burgemeester, ir. Sk.A. Brouwers, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 405