Blad 76 In de tabel is niet de opbrengst van de baatbelasting van het project Binnenstad-Nieuwestad BNSmeegenomen. Dit, omdat de opbrengst van de baatbelasting (ca. 1,4 min) rechtstreeks in mindering gebracht wordt op de geactiveerde kosten van het project BNS. De baatbelasting komt dus niet direct ten gunste van de exploitatiebegroting van de gemeente, maar indirect via lagere kapitaallasten van het project BNS. Het in bovenstaande tabel vermelde opbrengstbedrag bij het programma 'Algemene dekkingsmiddelen' is lager dan het elders in deze programmabegroting vermelde bedrag. Dit komt doordat in de bovenstaande tabel alleen de zuivere belastingopbrengsten zijn vermeld en andere baten buiten beschouwing zijn gelaten. Hierbij gaat het om baten als in rekening gebrachte aanmaningskosten, bijdragen van derden in de uitvoeringskosten van de Wet WOZ, etc. Kabinetsvoornemen om onroerende-zaakbelastingen voor de woningen af te schaffen Een adequaat eigen belastinggebied is een belangrijke voorwaarde voor de gemeentelijke autonomie en biedt de nodige financiële speelruimte. Het college betreurt dan ook de te vrezen nadelige effecten van het voornemen van het kabinet Balkenende om met ingang van 2005 de onroerende- zaakbelastingen (OZB) voor woningen af te schaffen. Het ziet er naar uit dat de door het kabinet voorgestane compensatie van het verlies aan belasting-opbrengst voor Leeuwarden een nadeel met zich mee zal brengen. Een onderzoek van de Erasmusuniversiteit becijferde het nadeel voor Leeuwarden zelfs op ca. 8 min. Daar staat echter tegenover dat Leeuwarden nog een onbenutte belastingcapaciteit heeft van minimaal 7 min, omdat sinds 2000 de rioolrechten zijn afgeschaft onder gelijktijdige verhoging van de OZB-tarievenDoor in 2005 gelijktijdig met het afschaffen van de OZB voor woningen weer het rioolrecht in te voeren kan het financiële nadeel voor Leeuwarden worden beperkt. Omdat de rioolrechten ook voor bedrijven worden geheven, zou de OZB-opbrengst voor de niet-woningen evenredig moeten worden verlaagd om lastenverzwaring voor de bedrijven te voorkomen Het blijft echter voorlopig allemaal nog onzeker. Pas in de tweede helft 2003 zal er naar verwachting meer duidelijkheid komen over de uiteindelijke financiële gevolgen van het kabinetsvoornemen. Mocht het kabinet haar voornemen doorzetten en valt de compensatie conform de huidige berekeningen nadelig uit, dan lijkt het onontkoombaar om de resterende gemeentelijke belastingcapaciteit volledig te benutten (o.a. hernieuwde invoering van de rioolrechten) Uitvoeringsproblemen rond belastingen In de zomer van 2001 zijn door middel van een zogenaamde quick-scan door bureau Monsma partners (M&p) de risico's op belastinggebied binnen de Gemeente Leeuwarden in kaart gebracht. Directe aanleiding voor deze quick- scan waren de problemen op het gebied van de onroerende-zaakbelastingen begin 2001. De vraag was of er behalve de affaires OZB-I en OZB-II wellicht nog meer aan de hand zou kunnen zijn op belastinggebied. De bevindingen van de quick-scan werden door M&p vastgelegd in een gespreksnotitieDirect daarna is gestart met een herstel- en verbetertraject op belastinggebied met als uitgangspunt de bevindingen van M&p uit de quick-scan. De voortgang van dit herstel- en verbetertrajact wordt stringent bewaakt. Eind 2002 zal in het kader van de gemeentebrede risico-inventarisatie een externe audit naar de uitvoeringspraktijk van de gemeentelijke belastingen in Leeuwarden worden gehouden. Blad 77 Tarieven gelijktijdig met begroting vaststellen Afgelopen twee jaar zijn de tarieven van de reinigingsheffingen en de OZB eerder in de commissie en de raad besproken dan het totale pakket aan belastingverordeningen De intentie dit jaar is om alle belastingtarieven c.q. het tarievenbeleid gelijktijdig met de begroting te behandelen. Op die manier vormen de tarieven integraal onderdeel van de politieke discussie rondom de begroting. Daarnaast is als onderdeel van de invoering van de programmabegroting een uitgebreidere tekst over de belastingen dan voorheen in de begroting opgenomen. Gekeken zal worden of de aparte aanbiedingsbrieven voor bijvoorbeeld OZB en reinigingsheffingen daarmee niet kunnen komen te vervallen. Op bovenstaande wijze vindt de politieke discussie over de belastingtarieven plaats tijdens de begrotingsbehandeling. De formele vaststelling van de tarieven gebeurt bij het vaststellen van de belastingverordeningen in de raad van december. Het accent zal in december liggen op de fiscaal-juridische aspecten. De politieke discussie over de hoogte van de tarieven is dan immers al geweest. Tarievenbeleid Het tarievenbeleid voor 2003 ziet er als volgt uit: Kostendekkende tarieven (maximaal 100%!) bij alle heffingen waar een relatie is tussen het gebruiken van een bepaalde voorziening/dienst en het betalen voor deze voorziening/dienst. De kostendekkendheid geldt overigens veelal niet per individuele dienst maar voor een categorie diensten als geheel. Voorbeelden van kostendekkende dienstverlening zijn: paspoortverstrekking, bouwvergunningen, havenvoorzieningen, rijbewijzen, etc. De heffingen die hiervoor opgelegd worden, worden ook wel als retributies aangeduid. Als kostendekkende tarieven tot extreme tariefstijgingen leiden, kan van het uitgangspunt van kostendekkenheid worden afgeweken door een geleidelijke verhoging toe te passen; Behoudens overschrijding van de grens van 100% kostendekking wordt bij de leges en retributies een inflatiecorrectie toegepast. Voor 2003 is deze 6,35%; Voor de overige heffingen (algemene belastingen) wordt een inflatiecorrectie van 3,75% toegepast ten opzichte van het huidige tarief Bovenstaande uitgangspunten zijn voor zover van toepassing verwerkt in de begroting 2003. Indien wettelijk het tarief is gemaximaliseerd, wordt het maximaal mogelijke tarief gehanteerd (paspoorten bijv.) Voor een aantal belastingen (bijv. OZB) worden afwijkende uitgangspunten toegepast. Hierna zal afzonderlijk op de belangrijkste belastingen worden ingegaan Onroerende-zaakbelastingen (OZB) De OZB bestaat feitelijk uit twee afzonderlijke belastingen: Een belasting voor de gebruikers; Een belasting voor de eigenaren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 40