Blad 84 Hierbij wordt uitgegaan van een eenpersoons huishouden, die een huurwoning in de hoogbouw bewoont met een WOZ-waarde van 60.000. Belastingsoort 2001 2002 2003 OZB 128 128 136 Afvalstoffenheffing 129 141 190 Totaal 257 269 326 Stijgingspercentage t.o.v. 2001 Nvt 4,7% 26,8 Tabel: Ontwikkeling lokale lastendruk voor standaard meerpersoonshuishouden (in Voor de vraag hoe de lokale lastendruk in Leeuwarden zich verhoudt tot andere gemeenten, wordt verwezen naar de volgende tabel (bron: belastingoverzicht grote gemeente 2002, COELO)In betreffend onderzoek wordt Leeuwarden gekwalificeerd als een gemeente met een relatief lage belastingdruk Blad 85 Woonlasten 2002 Meerpersoonshuishouden in woning met gemiddelde waarde OZB-eig. OZB-gebr. Rein.heff. Rioolrecht Zalmsnip Woonlasten* Alkmaar 138,19 110,86 208,44 84,00 45,38 496,11 Al mere 174,12 139,40 230,16 75,57 45,38 573,86 Amersfoort 249,82 200,24 224,34 0,00 36,60 637,80 Amsterdam 115,41 92,44 222,59 105,38 45,38 490,43 Apeldoorn 216,41 173,51 285,24 0,00 45,38 629,77 Arnhem 272,18 218,04 141,48 0,00 45,38 586,33 Assen 147,19 117,92 225,46 156,72 34,03 613,27 Breda 155,61 125,10 267,72 81,12 45,38 584,17 Delft 169,89 136,01 262,44 119,37 45,38 642,32 Dordrecht 152,38 129,32 192,96 117,12 45,38 546,41 Ede 222,97 178,67 250,20 98,90 79,41 671,33 Eindhoven 142,56 114,05 239,00 132,71 34,03 594,28 Emmen 213,65 171,45 231,96 33,35 34,03 616,38 Enschede 201,14 160,99 249,60 112,20 61,26 662,67 Groningen 153,18 122,81 213,60 86,20 34,05 541,74 Haarlem 164,75 132,03 244,68 82,56 45,38 578,64 Haarlemmermeer 223,70 179,41 195,96 93,00 45,38 646,69 Heerlen 165,53 132,51 290,16 152,00 45,38 694,83 Hilversum 195,75 157,05 220,76 153,60 45,38 681,78 Leeuwarden 205,83 165,40 226,58 0,00 45,38 552,42 Leiden 295,80 297,48 0,00 0,00 46,00 547,28 Lelystad 236,55 189,50 248,16 0,00 45,38 628,83 Maastricht 181,88 145,73 239,28 108,55 45,38 630,06 Middelburg 146,62 117,29 194,27 131,14 45,38 543,94 Nijmegen 297,14 238,13 51,30 73,35 45,38 614,53 Rotterdam 160,88 128,85 187,32 104,55 45,38 536,22 's-Gravenhage 138,05 110,61 246,26 61,09 45,38 510,63 's-Hertogenbosch 174,58 139,92 243,00 70,20 45,38 582,31 Sittard-Geleen 155,74 124,81 253,32 99,95 45,38 588,44 Tilburg 129,23 103,67 226,31 82,82 45,38 496,65 Utrecht 182,72 146,29 138,60 130,97 45,38 553,20 Zaanstad 170,76 136,71 226,86 143,25 45,38 632,19 Zoetermeer 261,03 209,17 224,28 0,00 45,38 649,10 Zwolle 184,29 147,63 196,68 73,92 45,38 557,14 Gemiddeld 174,53 141,24 213,08 84,85 45,14 568,56 Mutatie t.o.v. 2001 3,3% 3,4% 6,2% 6,1% 0,00% 5,1% Woonlasten zijn berekend als de som van OZB, rioolrecht en reinigingsheffing, minus Zalmsnip. b Algemene uitkeringen De Algemene Uitkering uit het gemeentefonds beoogt gemeenten voldoende eigen middelen te verstrekken om haar taken uit te voeren. De omvang van het gemeentefonds is gekoppeld aan de omvang van de rijksbegroting met een aantal correcties. Nadat de omvang van het gemeentefonds is vastgesteld wordt dit vervolgens verdeeld over de gemeenten op basis van zogenaamde objectieve verdeelmaatstaven, die er toe moeten leiden dat iedere gemeente eenzelfde voorzieningen niveau in stand zou kunnen houden. De verwachte ontwikkeling van onze uitkering uit het gemeentefonds in de beleidsperiode wordt geschetst onder punt 3.2.1 ontwikkeling financiële positie.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 44