Blad 2 Veel meer nog dan bij vele andere maatschappelijke activi teiten gaat het bij sport om samen organiseren, samen wer ken en samen doen. Vele vrijwilligers zetten zich in voor anderen. Sport zorgt daarmee voor sociale binding dwars door alle lagen van de bevolking heen. Sport kan meerdere doelen dienen. Het is een 'middel' dat kan worden ingezet om verschillende maatschappelijke doelen na te streven Sport is ook een belangrijk onderdeel van de maatschappe lijke infrastructuur. Mogelijkheden voor zowel actieve sportbeoefening als passieve sportbeleving dragen daaraan bij. Dit alles rechtvaardigt een actieve gemeentelijke rol waar het gaat om accommodaties, sport- en spelmogelijkheden in wijken, ondersteuning van sportverenigingen en sportevene menten De rollen van de gemeente Het is van belang de verschillende rollen die de gemeente speelt in relatie tot de sport in de Leeuwarder samenleving goed te onderscheiden. Dit met name ook in relatie tot het 'wegzetten' van de uit voering van het beleid bij de BV Sport. Het gaat om de volgende rollen: 1) De voorwaardenscheppende rol 2) De stimulerende rol 3) De regisserende rol 4) De rol als eigenaar van accommodaties De relatie met de BV Sport is inmiddels aan een herijking onderworpen. Op basis van deze herijking zal worden gewerkt aan een meer zakelijke relatie tussen gemeente en BV Sport. Hiertoe zullen (onderdelen van) de met de BV gesloten over eenkomsten en gemaakte afspraken worden herzien. Ook zal meer invulling worden gegeven aan de regierol van de ge meente De rol als eigenaar van sportaccommodaties zal tegen het licht gehouden worden. Hierbij wordt bezien of overdracht van het onroerend goed wenselijk en mogelijk is. De kaderstelling In de notitie worden 8 uitgangspunten geformuleerd die te zamen, en in samenhang met de geformuleerde visie en rol len, het kader voor het sportbeleid (kunnen) omvatten. Uw raad wordt gevraagd dit kader te onderschrijven, dan wel aan te geven welke uitgangspunten niet, anders of aanvul lend daarin opgenomen dienen te worden. Het door u vast te stellen kader geeft de ambitie aan van de raad met betrekking tot het te voeren beleid met betrek- Blad 3 king tot sport en zal dienen als referentie bij de concre tisering van het beleid. Het zal mede dienen om investe- ringsvoorstellen te onderbouwen. De behandeling van de notitie in de raadscommissie Welzijn op 30 oktober 2002 heeft ons aanleiding gegeven de tekst van de notitie op een aantal punten bij te stellen, zonder dat dit het geformuleerde kader aantast. Gelet op hetgeen door leden van de commissie tijdens voor noemde vergadering naar voren is gebracht doen wij u de volgende toezeggingen: Er zal onderzoek plaatsvinden naar de mogelijkheid om een (gedeeltelijke) verschuiving van objectsubsidie (subsidiering via de prijs van accommodaties) naar sub jectsubsidie (rechtstreekse subsidiering van verenigin gen en/of individuele sporters) te bewerkstelligen. Het college zal een actief beleid gaan voeren teneinde samenwerking tussen en fusies van sportverenigingen te stimuleren en/of te ondersteunen (toegevoegd aan uit gangspunt 8 In het kader van het accommodatiebeleid zal worden be zien welke mogelijkheden er zijn te komen tot 'indik king' van met name de sportvelden. Wanneer de uitkomst van het door de BV Sport ingediende bezwaarschrift tegen het besluit van de belastinginspec teur inzake BTW-heffing over de gemeentelijke subsidie negatief uitvalt zullen wij de consequenties daarvan in beeld brengen en aan de raad voorleggen. Uitwerking van de visie en het kader Uitwerking van de visie en het kader geschiedt in de vorm van een aantal deelnotitieseen actieprogramma en uit- voeringsvoorstellen en -besluiten. Het college heeft reeds de volgende notities vastgesteld: - 'Time Out', herijking relatie gemeente - BV Sport en rol verdeling beleidsterrein sport Notitie zwemvoorzieningen Uw raad is daarover - via het presidium - geïnformeerd Aan het college zullen nog worden voorgelegd: Notitie accommodatiebeleid Notitie samenwerking driehoek sport - welzijn - onder wijs Investeringsvoorstellen zullen worden afgewogen in het ka der van de successievelijke Perspectiefnota's.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 472