Samenvatting Voor meer uitvoerige (achtergrond)informatie verwijzen we graag naar het duurzaamheidsplan "De volgende zet" en het jaarprogramma duurzaamheid 2001 - 2002. Leeuwarden, september 2002 A Evaluatie Jaarprogramma DZH 2001 Algemeen beleid/duurzaamheid (H. 1) Het begrip duurzaamheid wordt door de beleidsimpuls "Werken met het duurzaamheidskader gekneed tot hanteerbare elementen". Hiermee is voortvarend van start gegaan. Echter er is meer tijd mee gemoeid om duurzaamheid in al haar facetten heel concreet te maken. Na de vaststelling van het duurzaamheidsplan en het jaarprogramma in de raad is ook met monitoring een begin gemaakt; Leeuwarden nam deel aan het landelijke project "Milieumonitoring voor overheidsprestaties". De VNG heeft hiervoor software laten ontwikkelen. Dit pakket wordt de komende jaren gebruikt en passen we zelf aan voor de Leeuwarder situatie. Milieucommunicatie (H. 2) Naast de reguliere NME activiteiten voor het basisonderwijs heeft 2001 in het teken gestaan van het leggen van de basis voor nieuwe duurzame projecten voor en met wijkbewoners in Leeuwarden. Afval (H. 3) Voor afval zijn tal van activiteiten en beleidsimpulsen de revue gepasseerd. Voor de verbetering van het gescheiden inzamelen in Leeuwarden is nog winst te behalen. Vooral het in fracties inzamelen van grof vuil, moet met het inrichten van een nieuwe milieustraat en een nieuwe tarifering een positieve stap voorwaarts zijn. Geluid (H. 4) Het geluidhinderbeleid in Leeuwarden volgt 2 sporen. In de eerste plaats wordt bij planontwikkeling, bij civieltechnische werken en bij bedrijfsvestigingen specifiek rekening gehouden met de optredende geluidsemissie. Via dit preventieve spoor wordt voorkomen dat nieuwe activiteiten leiden tot geluidhinder. In dit kader zijn in 2001 circa 300 adviezen verstrekt. Daarnaast is bij een groot aantal woningen in Leeuwarden sprake van te hoge geluidniveau's, veroorzaakt door in het verleden gekozen planologische situatie. Voor het wegverkeerslawaai wordt getracht in ISV-kader hier een oplossing voor te vinden. Voor het industrielawaai wordt middels het regime van geluidszones voldaan aan de wettelijke grenswaarde. Dit geldt ook voor de grondgebonden activiteiten van de vliegbasis (proefdraaien ed.) Voor het lawaai afkomstig van het militaire vliegverkeer geldt dat er binnen de gemeente Leeuwarden geen woningen aanwezig zijn waar de wettelijke norm wordt overschreden. Bodem (H. 5) De nieuwe taak- en verantwoordelijkheidsverdeling tussen provincie en gemeente èn de gewijzigde financierings methodiek heeft in 2001 het taakveld bodem in belangrijke mate beheerst. Besloten is om per 1 januari 2003 alle taken en bevoegdheden van de provincie over te nemen. Tevens worden de bodemonderzoeken en saneringen gefinancierd via een aanvulling op het ISV (ISV-bodemmodule). In 2001 is een start gemaakt met de intensivering van de saneringsinspanning door het stimuleren van marktpartijen om te participeren in projecten (marktdynamiek). Tevens is het bodeminformatiesysteem verder gecomplementeerd, zodat beter kan worden voldaan aan de vraag van afnemers met betrekking tot de bodemkwaliteit. Ook is hiermee een stap gezet om te komen tot een gemeentedekkend beeld van de bodemkwaliteit. De gemeente moet dit beeld voor 2005 bij het ministerie van VROM aanleveren. Energie, duurzaam bouwen en inrichten (H. 6) Op velerlei terreinen heeft Leeuwarden haar naam als energiegemeente weer waargemaakt. Landelijk is Leeuwarden de enige gemeente die de Energy- Award voor de derde maal heeft weten te bemachtigen. Door de landelijke stagnatie van het Klimaatconvenant kan het "Energiebeleid Nieuwe stijl" (nog) niet worden ingevoerd. Verkeer(H. 7) Het vigerend beleid was in 2001 het VerkeersMilieuPlan (VMP). Het VMP is beperkt effectief gebleken. Het sombere scenario van het plan is uitgekomen. Onder andere omdat de in het VMP aangegeven maatregelen slechts ten dele zijn uitgevoerd. Oorzaak hiervoor was een grotere groei van de automobileit dan was verwacht. Om dit het hoofd te kunnen bieden waren ad hoe maatregelen noodzakelijk, waardoor de samenhang van de oorspronkelijke VMP-maatregelen verloren ging. Een en ander maakt het noodzakelijk nieuw verkeers- en vervoerbeleid op te stellen. In 2001 is hiervoor het concept van het GVVP gepresenteerd. Toch blijkt dat met het VMP veel verbeterd is in het openbaar vervoer en voor de fiets: de kwaliteitsverbetering in het OV, de aanpassingen in de infrastructuur voor het OV en de realisatie van vele fietsvoorzieningen. Water en waterbodem (H. 8) De projectorganisatie onder de vlag van de Blauwe Diamant is het afgelopen jaar gegroeid. Niet zoals voorzien door het starten van aparte nieuwe projecten, maar door het onderling verbinden van initiatieven om zo op integrale wijze subsidies aan te vragen. Dit is op vele fronten gelukt is in 2001. De Potmarge zal in 2002 verder worden aangepakt, Evaluatie Jaarprogramma DZH 2001 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 488