Hoofdstuk 4 Geluid Hoofdstuk 5 Bodem 4.1 Inleiding Het geluidhinderbeleid is landelijk volop in beweging. Er wordt al lange tijd gesproken over modernisering van de Wet geluidhinder. Uiteindelijk heeft dit in 2001 geleid tot het wetsvoorstel MIG (Modernisering Instrumentarium Geluidbeleid). Het besluitvormingstraject voor deze nieuwe wet is op dit moment nog niet afgerond. Aanvankelijk was de planning dat de nieuwe wet in 2002 in werking zou treden, inmiddels is dit opgeschoven naar 2003. Concreet heeft het vemieuwingstraject dus nog niet tot gewijzigde wet- en regelgeving geleid. De Wet geluidhinder vormt op dit moment nog steeds de grondslag voor het lokale geluidbeleid. Het geluidhinderbeleid in Leeuwarden volgt twee sporen: - Bij nieuwe ruimtelijke plannen wordt in de ontwerpfase nadrukkelijk rekening gehouden met geluidsemissies; - Onaanvaardbare hindersituaties die in het verleden zijn ontstaan, worden aangepakt. De advisering die gericht is op het voorkomen van geluidhinder en het behouden of verbeteren van de geluidskwaliteit is dan ook een omvangrijk deel binnen het taakveld geluid. 4.2 Activiteiten en doelen Het geluidbeleid stelt zich ten doel geluidhinder tegen te gaan in gebieden met een primaire woonfunctie. Situaties waar nu nog ernstige geluidhinder optreedt, worden voor 2010 gesaneerd. In de toekomst moet het geluidbeleid bijdragen aan een hoogwaardige leefomgeving volgens het criterium "Leeuwarden is een mooie, schone en veilige stad". De geluidskwaliteit zal per gebied worden bepaald. 4.3 Evaluatie 2001 Verkeerslawaai Binnen de gemeente Leeuwarden ondervinden nog ca. 1400 woningen een geluidsbelasting van meer dan 60 dB(A) (ernstige hinder) ten gevolge van het autoverkeer. Ongeveer 50 woningen ondervinden zelfs meer dan 65 dB(A) geluidsbelasting (zeer ernstige hinder). Deze laatste categorie woningen staat op de zogenaamde A-lijst. Bij deze woningen moet, op grond van een beschikking van het Ministerie van VROM, vóór 2010 geluidsisolatie worden aangebracht. De financiële middelen die VROM tot nu toe voor de geluidssanering ter beschikking heeft gesteld zijn volstrekt ontoereikend. Omdat we in 2001 geen budget voor geluidsisolatie toegekend hebben gekregen zijn er in het rapportagejaar geen woningen geïsoleerd Als gevolg van aanleg van busbanen aan de Harlingerstraatweg en Drachtsterweg krijgt een aantal woningen te maken met een verhoogd geluidsniveau. Zowel voor de woningen langs de Harlingerstraatweg als voor een aantal woningen in de omgeving van het Drachtsterplein zijn de voorbereidingen voor de isolatieprojecten gestart. Het project aan het Drachtsterplein zal in december 2002 zijn afgerond. De isolatie van de betreffende projecten wordt deels gefinancierd vanuit de civieltechnische projecten, deels vanuit het ISV- budget. Industrielawaai Rond de industrieterreinen Leeuwarden-Oost, De Hemrik en Leeuwarden-West zijn geluidzones vastgesteld, waardoor geluidsoverlast op de omgeving beperkt wordt. In Leeuwarden-Oost is in 2001 een omvangrijke sanering afgerond, doordat bedrijven hun geluidemissie hebben beperkt. Hierdoor is voor bijna 2500 woningen het geluidsniveau gereduceerd tot onder het wettelijk toelaatbaar maximum. Vliegbasis In relatie tot de vliegbasis zijn twee geluidzones vastgesteld, één die samenhangt met vliegverkeer (de Ke-contour) en een zone voor de geluidemissie van lawaaibronnen op de grond. Binnen deze zones gelden beperkingen voor nieuwbouw van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen. In 2001 is een omvangrijk pakket van geluidsbeperkende maatregelen voor de grondgebonden activiteiten afgerond. Hierdoor is er in de wijken Westeinde en Bilgaard-West nergens meer sprake van een belasting hoger dan 55 dB(A), dat het wettelijk toelaatbaar maximum is voor de grondgebonden bedrijvigheid op het vliegveld (proefdraaien e.d.). In onze gemeente zijn geen woningen aanwezig binnen de "35 Ke-contour", de landelijke norm voor activiteiten in de lucht. Overigens is dat geen vrijwaring voor hinder door vliegactiviteiten vanaf de vliegbasis. A dvisering /integratie In 2001 is onder andere voor ruim 300 bouwaanvragen, 30 planologische en infrastructurele ontwikkelingen en 8 bestemmingsplannen geadviseerd. Daarnaast is meegewerkt aan de afronding van de Milieu effect rapportage voor Leeuwarden Zuid. Ook is geadviseerd in het gemeentelijke windmolenbeleid en het integrale evenementenbeleid. Met deze adviseringstaak wordt bewerkstelligd dat de leefkwaliteit met betrekking tot het geluidaspect is gewaarborgd. Evaluatie Jaarprogramma DZH 2001 10 5.1 Inleiding Het beleidsveld "bodem" is nog continue in beweging. De decentralisatie van taken en bevoegdheden met betrekking tot de Wet bodembescherming zijn de belangrijkste aanvullingen op de klassieke gemeentelijke bodemtaken. Daarnaast is het financieringsstelsel ingrijpend gewijzigd. Het principe "de vervuiler betaalt" wordt aangevuld met "de belanghebbende betaalt mee". Ook is er een meerjarenprogram- mering. Voorts zijn er nieuwe saneringsdoelstellingen. 5.2 Activiteiten en doelen - Beleidsimpuls "Beleidsvemieuwing bodem": inzicht in de bodemkwaliteit in Leeuwarden; - Aanvulling ISV bodemmodule (claim extra saneringsbudget) en integraal meerjarenprogramma 2002 - 2005 - Werkplan overdracht bodemtaken van provincie naar gemeente 5.3 Evaluatie Beleidsimpuls "Beleidsvemieuwing bodem inzicht in de bodemkwaliteit in Leeuwarden: Nadat in 2000 de noodzakelijke aanvullende gegevens over diffuse verontreiniging in het veld waren verzameld is in 2001 de dataset geanalyseerd. Dit heeft geresulteerd in de kaart met achtergrondverontreiniging. Deze kaart is ontstaan vooruitlopend op de (vertraagde) landelijke richtlijn "Bodemkwaliteitskaarten". Enige aanpassing is derhalve noodzakelijk. Een recente analyse leert wel dat Leeuwarden circa 80 van de in 2004 (NMP-doelstelling) benodigde informatie al beschikbaar heeft. De in voorgaande jaren via het bodeminformatiesysteem (BIS) ontsloten informatie over reeds onderzochte en potentieel verontreinigde ('verdachte') locaties heeft zijn meerwaarde ruimschoots bewezen. Het voorziet niet alleen in de reguliere informatiebehoefte maar is ook onmisbaar gebleken bij een nieuwe en omvangrijke informatievraag, te weten die van de makelaardij. Per 1 januari 2001 is bodemkwaliteit een verplicht onderdeel in de beoordeling voor transacties waarbij nationale hypotheekgarantie aan de orde is. Dat heeft het afgelopen jaar geresulteerd in ruim 1300 nieuwe informatieverzoeken. Beleidsvemieuwing In de oriëntatie op de overdracht van taken en bevoegdheden zijn ook de reguliere taken en in het duurzaamheidsplan neergelegde ambities betrokken. Dat heeft geresulteerd in zowel een werkplan voor de taakoverdracht als een product waar de beleidsvemieuwing in essentie is weergegeven. Het gecombineerde product heeft dan ook de titel kaderplan meegekregen. Op grond daarvan kunnen onderdelen (beheer, sanering, financieringskaders, preventie e.d.) nader uitgewerkt worden. In 2002 zal om te beginnen een bodembeheerplan worden gemaakt. Aanvulling ISV bodemmodule -claim extra saneringsbudget- en integraal meerjarenprogramma 2002 - 2005: Voor wat betreft de programmering en financiering van onderzoek en sanering is er sprake van een nog altijd veranderend landschap. Voorzichtig is een begin gemaakt met het nieuwe participatiestelsel dat verandering ondergaat omdat "de vervuiler betaalt" wordt aangevuld met "de belanghebbende betaalt mee". Bodemkwaliteit is landelijk laat en onvolledig in de ISV-systematiek betrokken geraakt. Daarom was door VROM een herijkingmoment voorzien in het najaar van 2001Dit om uiterlijk 1 januari 2002 duidelijk te kunnen verschaffen over aanvullende rijksmiddelen voor de periode tot en met 2005. De totale investeringsbehoefte in Nederland bleek echter aanzienlijk omvangrijker dan de hoeveelheid bij VROM beschikbare middelen. Om uit deze impasse te raken hebben rijk, provincies en gemeenten koortsachtig gezocht naar oplossingen. Dit proces heeft echter uiteindelijk een vertraging van een half jaar veroorzaakt. De onduidelijkheid over de beschikbare middelen resulteert in dat de beoogde integratie en de versnelling van de bodemsaneringsoperatie zwaar onder druk komen te staan. Ondanks deze aanloopperikelen zijn een groot aantal projecten binnen de reeds gehonoreerde ISV- bodemmodule (periode 2000-2005) reeds in uitvoering of voorbereiding. Zo is er bijvoorbeeld ten behoeve van de stedelijke vernieuwing een omvangrijke studie verricht naar alle reeds onderzochte en van bodemverontreiniging verdachte locaties in de herstructureringsgebieden. Werkplan overdracht bodemtaken van provincie naar gemeente Hierboven zijn een aantal programmatische en financiële zaken beschreven. Om de slagvaardigheid verder te vergroten heeft Leeuwarden er voor gekozen om per 1 januari 2003 bevoegd gezag Wet bodembescherming te worden. Samen met de provincie Fryslan (het huidige bevoegde gezag), is in het afgelopen jaar gewerkt aan een kaderplan voor de personele, financiële en organisatorische consequenties en de toekomstige samenwerking. Het kaderplan fungeert tevens als kader voor de beleidsvemieuwing bodem. Evaluatie Jaarprogramma DZH 2001 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 491