Hoofdstuk 9 Landschap, natuur en groen Hoofdstuk 10 Duurzaam Ondernemen 9.1 Inleiding Biodiversiteit en recreatie zijn elementen van landschap, groen en natuur. In het duurzaamheidsprogramma zijn deze thema's gekoppeld, met als criterium: Leeuwarden koestert de kwaliteiten va.? landschap, natuur en groen. De Stadsregio Leeuwarden wil daarvoor inspelen op de investeringsimpuls die het Rijk wil geven aan verbetering van de ruimtelijke kwaliteit rond de stad. Hiervoor geldt het kader "Groen om de Stad" (GOS) als onderdeel van "Groen in en om de stad" (GIOS). In een straal van circa 10 km om de stad kan daarbij worden gedacht aan activiteiten/projecten die een bijdrage leveren aan behoud en versterking van: leefbaarheid (recreatief gebruik, beleving en toegankelijkheid, werkgelegenheid); ecologische waarde (biodiversiteit/ecologische verbindingen); cultuurhistorische waarden; omgevingskwaliteit (waardevermeerdering woon/werkomgeving) toename waterbergend vermogen; esthetische/architectonische waarde. 9.2 Activiteiten en doelen Ontwerp Landschaps Ontwikkelingsplan voor de stadsregio Leeuwarden, voor het in kaart brengen van alle (gewenste) natuur- en groenontwikkelingen om de stad. 9.3 Evaluatie Startschot was het verzoek van LNV in februari 2000 aan de gemeente Leeuwarden voor een voorlopige groenopgave in het kader "Groen in en om de stad". Omdat LNV een claim wilde leggen op "Interdepartementale Commissie voor Economische Structuurversterking, investeringsronde 2003-2006) zat er nogal wat druk op de ketel. Ambtenaren van regiogemeenten, Leeuwarden, provincie en Dienst Landelijk Gebied hebben ervoor gezorgd dat deze voorlopige opgave tijdig werd ingediend op basis van resultaten van een inventarisatieronde en een gezamenlijke workshop. Omdat de claim snel geformuleerd moest worden, is de visievorming en de daaruit voortvloeiende wenselijke investeringen in "groen" en blauw" beperkt tot hoofdlijnen. Om allerlei projecten straks met "Groen om de Stad"-geld te kunnen uitvoeren, is het thans van belang om een hecht doortimmerde visie op de landschappelijke ontwikkeling te hebben, die gedragen wordt door de Stadsregio. Daarom heeft het Bestuurlijk Overleg Stadsregio Leeuwarden samen met de provincie Fryslan opdracht gegeven aan Dienst Landelijk Gebied om een Landschapsontwikkelingsplan op te stellen. Hiervoor hebben in 2001 de coördinerende overleggen plaatsgevonden. De stand van zaken is dat pas in 2002 de lijst met projecten en de planning ervan verschijnt. Evaluatie Jaarprogramma DZH 2001 20 10.1 Inleiding Duurzaamheidsbeleid voor bedrijven in de vorm van vergunningverlening en handhaving is de eerste vorm die tot ontwikkeling kwam in het moderne milieubeleid. Het beleid verkeert in de beheersfase, de doelen zijn duidelijk en er is overeenstemming over de uitvoering. De rampen in Enschede en Volendam leren dat ook in de beheersfase de aandacht niet kan verslappen. Ook de gemeente bezint zich hier op; nieuwe regelgeving wordt zorgvuldig opgepakt en er wordt gewerkt aan verdergaande afstemming tussen de verschillende gemeentelijke beleidsvelden die te maken hebben met vergunningverlening en handhaving. 10.2 Activiteiten en doelen Bedrijven en inrichtingen nemen bij de bedrijfsvoering alle maatregelen in acht die nodig zijn voor het beschermen van het milieu, voor zover dit redelijkerwijs van hen kan worden gevraagd. Afgeleide doelstellingen Een actueel inrichtingenbestand, dat voldoet aan de geldende milieueisen; Een adequaat niveau van de vergunningverlening en handhaving; Een adequate reactie bij klachten over overlast veroorzaakt door inrichtingen. Het doel is het voorkomen van schade aan het milieu door bedrijfsactivititeiten, door het stellen van voorwaarden aan de uitoefening van de activiteiten. Dit gebeurt door specifieke voorschriften (vergunningen), of algemene voorschriften (AMvB's). Daarna vindt er controle plaats op de naleving van de voorschriften. Ten aanzien van bedrijven is daarnaast in het duurzaamheidsplan een tweetal projecten opgenomen te weten een kwaliteitsimpuls voor vergunningverlening en handhaving en het project stimulans 10.3 Evaluatie 2001 Wetgeving De operatie 'Marktwerking, Deregulering en Wetgevingskwaliteit' is in gang gezet en zorgt ervoor dat er minder en duidelijker regels voor bedrijven gelden. De samenwerking tussen de politie, het openbaar ministerie, de waterschappen, de provincie en de Inspectie heeft vorm gekregen. Zo is in 2001 in samenwerking met de politie het project "jiskefet" weer opgepakt (strafrechtelijke afvalcontroles bij bedrijven). Ook binnen de gemeente groeit de samenwerking tussen de afdelingen die de verschillende wettelijke regelingen uitvoeren, het gaat om de brandweer, bouwen en wonen, beheer openbare ruimte, milieu en juridische en veiligheidszaken. Alleen al door het gezamenlijk volgen van in company cursussen leert men elkaar steeds beter vinden. In 2001 is de stimuleringsregeling 'Handhaven op Niveau' georganiseerd door het Ministerie van Justitie. Met deze regeling poogt het ministerie lokaal meer aandacht te creëren voor programmatische (en integrale) handhaving. Als aanmoediging heeft het ministerie een prijsvraag onderdeel uit laten maken van de stimuleringsregeling. Lokale overheden (provincies, waterschappen en gemeenten en of samenwerkingsverbanden van deze drie) konden een projectvoorstel in dienen waarin word verwoord op welke wijze om wordt gegaan met handhaving. Aan de tien beste projectvoorstellen zou een stimuleringsprijs ter waarde van 45.000,- worden verstrekt. Het Leeuwarder projectvoorstel 'Je Maintiendrai' is, samen met 7 andere voorstellen, als winnaar uit de bus gekomen. Personeelstekort Volgens de landelijke normen werkt de gemeente met een veel te geringe personeelsbezetting op de taak milieuvergunningverlening en -handhaving. Goed is dat bij de brandweer voor controle en handhaving een formatieuitbreiding heeft plaatsgevonden. Voor bedrijfsinspectie is er in vergelijking met landelijke kengetallen een tekort van 4 formatieplaatsen. Consequentie van het tekort is dat de categorie 1 en 2 bedrijven niet meer planmatig worden bezocht. De categorie 3 en 4 bedrijven worden 1 keer in plaats van 2 keer per jaar bezocht. De categorie geeft de potentiële milieubelasting aan; categorie 4 is de zwaarste (b.v. LPG stations) en categorie 1 de lichtste (b.v. kantoren). In 2001 is bovendien sprake geweest van langdurige ziekte en een behoorlijk verloop onder het personeel. Hierdoor waren er ongeveer 10% minder productieve uren dan geraamd. Doordat prioriteit wordt gegeven aan vergunningverlening en klachtenafhandeling wordt dit tekort met name voelbaar bij de handhaving, waar ondanks het inhuren van personeel, 20% minder uren aan besteed is dan gepland. De prestatie is daardoor achtergebleven bij de planning. De projecten uit het duurzaamheidsplan zijn een half jaar in de planning opgeschoven, zo is de kwaliteitsimpuls vergunningverlening en handhaving gestart in begin 2002 en zal het project stimulans pas in 2003 een start kunnen krijgen. Vergunningverlening en handhaving: Hieronder een overzicht van de verleende vergunningen, afgehandelde meldingen en uitgevoerde controles in de periode 1996 - 2001. Evaluatie Jaarprogramma DZH 2001 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 496