Renterisiconorm en renterisico's vaste schuld 2003 2004 2005 2006 7 Rente risico op vaste schuld (2+6) 9,9 19,9 9,1 14,1 10 Rente risiconorm (8*9/100) 11 Ruimte (10-7) 23,5 10,6 25.4 22,4 Blad 94 2.2.3 Financiering 2.2.3.a Inleiding Op 20 november 2000 is het treasurystatuut door de gemeenteraad vastgesteld. Het treasurystatuut geeft de bestuurlijke infrastructuur weer voor de uitvoering van de treasuryfunctieDe doelstellingen en kaders voor het treasurybeleid worden hierin vastgesteld. De basis voor het treasurystatuut is de Wet Financiering Decentrale Overheden (Wet Fido)die met ingang van 1 januari 2001 in werking is getreden. Een belangrijk uitgangspunt van deze wet is de bevordering van de solide financiering en kredietwaardigheid van decentrale overheden. De primaire verantwoordelijkheid voor een transparant en prudent financieringsbeleid ligt bij de gemeente. De financieringsparagraaf in de begroting behandelt de beleidsplannen voor het komende jaar en het jaarverslag gaat in op de resultaten van de beleidsuitvoering 2.2.3.b Algemene ontwikkelingen Onder invloed van een gematigd conjunctuurherstel in de Verenigde Staten zal de wereldeconomie geleidelijk aantrekken. In 2002 zal de mondiale reële groei volgens de raming van het IMF van maart jl. kunnen uitkomen op ongeveer 2,8 procent. In 2003 wordt een reële groei van 4 procent verwacht. De grondprijzen zullen iets aantrekken alsmede de olieprijs, deze zullen in 2003 iets gaan stijgen. Recente indices van het ondernemersvertrouwen bevestigen dat de bedrijvigheid in de EMU geleidelijk zal herstellen. De loonkosten lijken iets sterker toe te nemen dan eerder was aangenomen. Daar staat tegenover dat de stijging van de euro een dempende werking zal hebben op de geldontwaarding. De verwachting is dat de inflatie in 2003 uit zal komen op 2,4 procent. De daling is mede het gevolg van de (ongewijzigde) verwachting dat de prijsstijgingen van voedsel en energie en de kostenstijging van de invoering van de euro van voorbijgaande aard zullen zijn. Hoewel de verwachtingen over het herstel van de economie positief zijn, voltrekt het herstel zich trager dan was aangenomen. Het Centraal Plan Bureau heeft de verwachtingen van de economische groei van Nederland daarom neerwaarts bijgesteld. 2.2.3.C Uitgangspunten rente-ontwikkeling in de begroting In de begroting 2003 is, op grond van de ultimo 2002 verstrekte interne begrotingsrichtlijnen, rekening gehouden met een percentage van 5,5 voor aan te trekken langlopende geldleningen en een percentage van 4,5 voor kortlopende financiering. Daarmee blijft het omslagpercentage, het rentepercentage waarmee de rentekosten worden omgeslagen over de diverse investeringen, op 5,5% staan. 2.2.3.d Renterisicobeheer In de wet Fido is een norm gegeven voor de omvang van het renterisico. Onder renterisico wordt verstaan de gevoeligheid van de financiële positie van de organisatie voor renteschommelingen. In de volgende tabel wordt het renterisico in relatie tot de norm aangegeven: Blad 95 Renterisiconorm in miljoenen euro's (per 1 januari van het betreffende jaar) 1a Renteherziening op vaste schuld o.g 1b Renteherziening op vaste schuld u/g 2 Netto renteherziening (1 a-1 b) 12,8 7,9 4,9 24,3 23,0 1,3 O O O O O O 5,00 0,00 5,00 3a Nieuw aangetrokken vaste schuld 3b Nieuwe verstrekte lange leningen 4 Netto nieuw aangetrokken vaste schuld (3a-3b) 5,0 0,0 5,0 38,7 0,0 38,7 19,0 0,0 19,0 17,6 0,0 17,6 5 Betaalde aflossingen 19,7 18,6 9,1 9,1 6 Herfinanciering (laagste van 4 en 5) 5,0 18,6 9,1 9,1 8 Stand vaste schuld per 11 9 Het normpercentage 167,2 20,0 33,4 152,5 20,0 30,5 172,6 20,0 34,5 182,5 20,0 36,5 Uit voorgaande tabel blijkt dat onze gemeente ruimschoots binnen de renterisiconorm blijft. Vooralsnog worden op dit terrein dan ook geen specifieke acties overwogen. Blijft de vaste schuld ruimschoots binnen de risiconorm, dit zal eveneens het geval zijn met de vlottende schuld. Bij een begrotingsomvang van 312,9 miljoen bedraagt de toegestane kasgeldlimiet 8,2% van dit bedrag ofwel 25,7 miljoen. Het aantrekken van langlopende leningen zal bij de verwachte rente-ontwikkeling niet eerder geschieden dan op het moment dat de kasgeldlimiet nagenoeg bereikt wordt. De in de voorgaande opstelling van het verloop van de vaste schuld opgenomen nieuw aan te trekken leningen zullen dan ook in de loop van 2003 worden opgenomen. 2.2.3.e Kredietrisicobeheer op verstrekte gelden Van de uitgezette gelden kan het volgende overzicht worden gegeven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 49