SAMENVATTING De wijziging van de Woningwet plaatst de gemeente voor de noodzaak een eigen welstandsbeleid vast te stellen. Daarmee wordt het beoordelingskader aangereikt aan de welstandscommissie, die binnen dat kader, en aan de hand van de vastgestelde beoordelingscriteria advies uitbrengt aan B&W of bouwwerken al dan niet voldoen aan 'redelijke eisen van welstand'. Er komt de volgende indeling in categorieën bouwwerken: vergunningvrije bouwwerken: geen welstandstoets vergunningplichtige bouwwerken: wel welstandstoets deze laatste categorie kent weer 2 subcategorieën bouwwerken lichte vergunning: advies welstandscommissie of ambtelijke toetsing adhv loketcriteria bouwwerken reguliere vergunning advies welstandscommissie De openbaarheid rond het welstandstoezicht wordt vergroot door: jaarlijkse verslaglegging door de welstandscommissie; jaarlijkse verslaglegging door B&W; openbare vergaderingen. In deze voorliggende kademota wordt het kader beschreven waarbinnen de Welstandsnota Leeuwarden verder moet worden uitgewerkt. De bijgevoegde kaart geeft de globale beleidsintenties weer: handhaven respecteren incidenteel veranderbaar structureel wijzigen "Vrijstelling" van de gebiedsgerichte criteria is alleen mogelijk indien in hoge mate voldaan wordt aan de algemene uitgangspunten voor de welstandsbeoordeling (mits voldaan wordt aan de bestemmingsplanvoorschriften). Als er sprake is van een nieuwe ruimtelijke context (nieuw bestemmingsplan of art. 19- procedure) worden voor dat gebied ook nieuwe criteria vastgesteld als toevoeging aan de Welstandsnota. De Welstandsnota is daarmee per definitie een dynamisch instrument. Bij het opstellen van de Welstandsnota zullen belanghebbenden zoveel mogelijk betrokken worden. Daarbij zal de gemeentelijke Inspraakverordening worden gehanteerd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 528