Blad 100 2.2.4 Bedrijfsvoering 2. 2.4.a Inleiding Het collegeprogramma Werk in uitvoering legt, in lijn met de Stadsvisie Varen onder eigen Vlag, prioriteit bij vier overkoepelende, samenbindende thema's, die uitgaan van het voortbouwen op de sterke kanten van Leeuwarden: de binnenstad (tijd voor schoonheid), de kennisinfrastructuur van het middelbaar en hoger beroepsonderwijs kennisstad)de sterke dienstensector kantorenstad) en de centrumfunctie voor zorgdiensten (cure en care)Om deze strategische concepten te kunnen realiseren, wordt daarnaast prioriteit gegeven aan het versterken van het woningaanbod en de bereikbaarheid van de stad. De kwaliteit van de dienstverlening aan burgers tenslotte moet beter, zo is opgetekend in Werk in Uitvoering. En, zoals de titel van dit collegeprogramma al doet vermoeden: het accent ligt voor ons de komende jaren op de uitvoering van onze plannen en minder op het ontwikkelen van nieuw beleid. Met als kader de strategische visie moeten we DOEN, REALISEREN, AFMAKEN. We zullen er hard aan moeten trekken om de ambities uit het collegeprogramma waar te maken, terwijl de risico's goed gemanaged moeten blijven. Na de gemeentebrede risicoanalyse zijn we tot de conclusie gekomen dat de keus tussen investeren in de stad en investeren in de gemeentelijke organisatie niet bestaat. Het is niet het een of het ander. Bestuurlijke ambities en een gezonde bedrijfsvoering gaan juist hand in hand. Om onze doelstellingen te realiseren, moet in de ambtelijke organisatie een aantal randvoorwaarden vervuld zijn. In deze paragraaf beschrijven we deze randvoorwaarden in organisatorische, personele en ICT termen. 2.2.4.b Organisatie De grote diversiteit van gemeentelijke activiteiten kan in drie domeinen worden ingedeeld: ontwikkeling. In dit domein speelt de strategische vraag wat de stad en zijn burgers, gezien de maatschappelijke vraagstukken en ontwikkelingen nodig hebben; dienstverlening en handhavingHier zien we de overheid in zijn rol van leverancier van diensten en handhaver van regels waartoe op grond van de ontwikkelingsvisie (of wettelijke taken in medebewind) besloten is; bedrijfsvoering. De bedrijfsvoering levert de randvoorwaarden voor de activiteiten in de voorgaande domeinen. Elk domein heeft zijn eigen karakteristieke werkwijzen en sturingsprincipes. Zo wordt ontwikkeling bijvoorbeeld gekenmerkt door een brede maatschappelijke oriëntatie, het creëren van draagvlak, responsiviteit en flexibiliteit. Er wordt veelal projectmatig gewerkt in interdisciplinaire teams die op ad hoe basis worden samengesteld. Bij dienstverlening en handhaving ligt het accent op klantgerichtheid de efficiënte productie van goederen en diensten, rechtmatigheid en betrouwbaarheid. Werkprocessen kunnen in hoge mate gestandaardiseerd en gedigitaliseerd worden. De bedrijfsvoering tot slot, ondersteunt de twee andere domeinen. Door personeelsbeleid uit te voeren, door de financiële administratie en de planning en control te verzorgen, door systemen te onderhouden, enzovoorts. De bedrijfsvoering wordt in toenemende mate gedicteerd door de vereisten die de primaire processen (en dus de inwoners van Leeuwarden) er aan stellen Blad 101 De manier waarop de onderscheiden domeinen het meest effectief kunnen worden georganiseerd en aangestuurd verschilt dus. Hierdoor ontstaat een situatie waarbij er sprake lijkt te zijn van meer organisaties binnen de organisatie. Des te belangrijker is het om op strategisch niveau de verbinding tussen de drie onderscheiden domeinen te waarborgen. Immers, alleen dan is het mogelijk om te komen tot politieke en bestuurlijke keuzes Met ingang van het tweede halfjaar 2002 zullen de organisatie en het besturingsconcept onder de loep worden genomen, mede met het oog op de implementatie van de conclusies uit de risicoanalyse, de dualisering en de ambitie om meer het accent te leggen op uitvoering en minder op de productie van beleid (een resultaatgerichte organisatie) 2.2.4.C Personeel Een complexe en gefragmenteerde samenleving en een dito organisatie, die gekenmerkt wordt door verschillende domeinen, programma's en steeds meer tijdelijke en vluchtige samenwerkingsverbanden (in- en extern), vraagt niet alleen om een beheerste bedrijfsvoering, maar ook om een bindend element. Wat bindt de medewerkers van onze organisatie: wat - met andere woorden - is de eenheid in denken bij de geschetste differentiatie in doen? Het ligt voor de hand en het lijkt een open deur, maar in de dagelijkse praktijk lijkt hij soms op de achtergrond te raken: de burger van Leeuwarden. Die burger is wat ons bindt en het motto voor management en medewerkers luidt dan ook: Wij werken voor de burgers van Leeuwarden. Bij al onze werkzaamheden, of dat nu is in de directe dienstverlening, de handhaving of bij ons werk aan maatschappelijke problemen en vraagstukken, realiseren we ons dat we werken voor de burgers van Leeuwarden en handelen daarnaar Visie op personeel Van medewerkers worden, mede afhankelijk van de vraag in welk domein zij werkzaam zijn, door de organisatie verschillende competenties gevraagd. Daarnaast beschikken medewerkers over talenten-. De uitdaging is helder: het matchen van de eisen die de organisatie stelt, met de talenten van medewerkers. Een dergelijke visie op ons menselijk kapitaal houdt rekening met de wensen en ambities van medewerkers èn met de eisen die bestuur en organisatie stellen en is dus per definitie gedifferentieerd en maatwerk. Het denken in evenwicht en het vinden van balans is daarbij cruciaal. Sturen op prestaties en competenties zijn de twee pijlers voor het personeelsmanagement. Daarin zijn medewerkers zich steeds bewust van de toegevoegde waarde die ze leveren aan de burger/klant (primaire processen) en de organisatie (ondersteunende processen)Leidinggevenden vertalen hiertoe de organisatiedoelen naar resultaatgebieden en maken deze meetbaar. Dan kunnen medewerkers systematisch en gemotiveerd worden beoordeeld op hun prestaties en de wijze waarop die tot stand zijn gekomen. - talenten in de zin van kennis, ervaring, vaardigheden en houding die een individu heeft. Zij zijn daarmee het 'bezit' van een individu. Competenties in de zin van kennis, ervaring, vaardigheden en houding die een organisatie van een medewerker vraagt om als organisatie succesvol te kunnen presteren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 52