Blad 102 Op basis van deze strategische visie zal met ingang van 2003 een actieplan op het terrein van personeelsmanagement worden gerealiseerd. Zorgelijke leeftijdsopbouw Naast de maatschappelijke en organisatorische uitdagingen waarvoor Leeuwarden zich gesteld ziet, is er sprake van een leeftijdsopbouw van het personeel die zorgen baart. Ruim 35% van de Leeuwarder ambtenaren is ouder dan 50 jaar en zelfs 70% is ouder dan 40 jaar. Binnen enkele jaren komt er een grote uitstroom op gang. Die uitstroom biedt enerzijds mogelijkheden tot het aantrekken van nieuw talent en schept nieuwe en grotere mobiliteit; anderzijds veroorzaakt deze een gevoelig verlies van kennis en ervaring. Een zwakke arbeidsmarktpositie3 is daarbij een extra handicap. Op basis van de Personeelsvisie wordt een actieplan ontwikkeld om - rekening houdend met de zorgelijke leeftijdsopbouw -ook op langere termijn over voldoende gekwalificeerde medewerkers te kunnen blijven beschikken Te hoog ziekteverzuim Een slagvaardige organisatie is noodzakelijk om de plannen en besluiten van het bestuur uit te voeren. Eén van de voorwaarden daarvoor is een plezierig werkklimaat met een laag ziekteverzuim. De verplichtingen van de onlangs ingevoerde Wet verbetering Poortwachter (WvP)bedoeld om de instroom in de WAO te beperken, heeft als bijkomend voordeel dat ook het ziekteverzuim fors kan worden teruggebracht. Professioneel ondersteund moeten leidinggevende en medewerker serieus werk maken van een spoedig herstel. De met de invoering van de WvP gepaard gaande kosten worden na enige tijd deels terugverdiend uit een besparing op de inhuur van tijdelijk personeel. Minder ziekteverzuim betekent ook een hogere productiviteit van de organisatie als geheel en minder werkdruk voor gezonde collega's hetgeen moeilijk in geld is uit te drukken maar in ieder geval bijdraagt aan een plezieriger werkklimaat. In de beleidsperiode zal het ziekteverzuimpercentage met tenminste 2 procentpunten worden teruggebracht 2.2.4.d Informatie en Communicatie Technologie Voor Leeuwarden, dienstenstad bij uitstek en kennis- en onderwijscentrum van formaat, zijn ICT ontwikkelingen cruciaal. Het goed benutten van de mogelijkheden die ICT biedt, is doorslaggevend in het bereiken van onze doelstellingen. Dat is dan ook de reden dat wij voor onze stad de ICT visie "Stroom" (maart 2002) opstelden. Die visie vloeit voort uit en is een aanvulling op hetgeen wij al in de Leeuwarder Visie 2030 (LEVI)het Meerjaren Ontwikkelingsprogramma (MOP) en het ICT actieplan (1998) formuleerden. Het gedachtegoed uit de visie diende als input bij de totstandkoming van de Stadsvisie (2002), maar vormt ook eigenstandig een bindend en richtinggevend kader voor toekomstige activiteiten en inzet van mensen en middelen. als gevolg van een slecht imago van de overheid in het algemeen en van een ongunstige geografische ligging van Leeuwarden in het bijzonder Blad 103 ICT zien wij zowel als drijvende kracht in de samenleving, iets waar we rekening mee moeten houden bij het formuleren van beleid als een middel om onze doelstellingen te bereiken. Als het gaat om onze eigen organisatie hebben we ons tot doel gesteld om in 2010 (of zoveel eerder als mogelijk): een betrouwbare overheid te zijn, die slim, maar zorgvuldig omgaat met alle informatie over haar inwoners; een bereikbare overheid te zijn, 24 uur per dag; te boek te staan als een open (transparante) overheid die inwoners weet te mobiliseren (en dus te bereiken) rondom belangrijke vraagstukken in het publieke domein; een uitmuntende dienstverlener te zijn, die zijn afnemers kent en pro actief benadert; een overheid te zijn die als regisseur optreedt in de complexe ketens van dienstverlening en daartoe samenwerkingsverbanden aangaat met diverse private partijen en andere overheden; een stimulator van ICT toepassingen te zijn in alle domeinen van de stedelijke samenleving. We streven naar toegankelijkheid, snelle procedures en zorgvuldigheid. Bijvoorbeeld door het stroomlijnen en automatiseren van processen. Maar ook door de inzet van nieuwe media (wwwkentskelenlom contact tussen bestuur en inwoners en inwoners onderling te bevorderen en betrokkenheid te stimuleren. Alle openbare bestuursinformatie en informatie die van belang is voor afnemers moet op een overzichtelijke manier op het internet gepubliceerd worden. Niet in de laatste plaats om per januari 2004 te kunnen voldoen aan de nieuwe Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen Voor wat betreft de dienstverlening streven we naar verhoging van kwaliteit, sneller, meer op maat en afgestemd op persoonlijke behoefte. En door de inzet van ICT bij de ontwikkeling van elektronische en fysieke loketten. De vraag van de klant is leidend voor de inrichting van de processen. Niet de ambtelijke logica maar de vraagpatronen van de klant moeten leidend zijn voor de inrichting van onze dienstverlenende processen. Prioriteiten Op grond van onze sterke en zwakke kanten moeten ICT projecten een bijdrage leveren aan: een verbetering van het beheer en gebruik van gegevens; het verhogen van de kennis over ICT ontwikkelingen en mogelijkheden; de integratie van processen ten einde de klant beter de bedienen; het vergroten van de marktwerking in onze stad en omgeving op het gebied van communicatie-infrastructuur en -diensten; het tegen gaan van een duale stad in virtueel opzicht. In de ontwikkeling van de informatievoorziening draait het om een aantal speerpunten (Zie ook nota "Onder Architectuur" (maart 2002): het ontwikkelen van Basisregistraties (De Basis van Informatie); Geografische Informatie Voorziening; het beter beheersen en digitaliseren van processen (documentstromen) de invoering van een Klantrelatie Systeem;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 53