Bijlage 1 Blad 14 AKOESTISCH ONDERZOEK BESTEMMINGSPLANPROCEDURES Bij de voorbereiding van elk bestemmingsplan is aandacht nodig voor hinder vanwege wegverkeersgeluid, spoorweggeluid en industriegeluid. In onderstaande alinea wordt aangegeven welke aspecten in het kader van een bestemmingsplan procedure onderzocht dienen te worden. De noodzakelijke invoergegevens worden via de sector Milieu verstrekt Voor de eisen die gesteld worden aan de rapportage wordt verwezen naar de 'Checklist akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai 1. BESTAANDE SITUATIES: Wegverkeersgeluid Wanneer delen van het plangebied binnen zones van wegen liggen moet van die betreffende wegen de 50 dB(A)- en de 55 dB(A)- contour (evt. 65 dB(A)- contour) in beeld gebracht worden. Hierbij dient uitgegaan te worden van de toekomstige situatie, d.w.z. ca. 10 jaar na de planprocedure Voor de contourbepaling moet gerekend worden met een waarneemhoogte van 5 meter ten opzichte van het maaiveld. Bij de berekening van de contouren hoeft geen rekening gehouden te worden met eventuele afscherming van gebouwen. Alleen in specifieke situaties, waar sprake is van geluidschermen of -wallen, moeten deze bij de berekening betrokken worden. De contouren dienen de geluidsbelasting inclusief correctie op grond van artikel 103 Wet geluidhinder weer te geven. Bij de weergave van de contouren moet - indien mogelijk - de grootschalige basiskaart van de Gemeente Leeuwarden gebruikt worden (GBKL) als ondergrond. Spoorweggeluid Wanneer delen van het plangebied binnen zones van spoorwegen liggen moet van die betreffende spoorwegen de 57 dB(A)- en de 65 dB(A)- contour (evt. 70 dB(A)- contour) in beeld gebracht worden. Hierbij moet uitgegaan worden van de toekomstige situatie, d.w.z. ca. 10 jaar na de planprocedure. Industriegeluid Wanneer delen van het plangebied binnen een vastgestelde geluidszone van een industrieterrein liggen, moet de betreffende geluidszone op de kaart van het plangebied weergegeven worden. Blad 15 2. NIEUWE SITUATIES: Nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen binnen zones van bestaande spoorwegen Wanneer nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen binnen zones van bestaande (spoor)wegen worden gepland, moet het geluidsniveau ter plaatse van deze geprojecteerde geluidsgevoelige bestemmingen berekend worden. Daar waar het geluidsniveau boven de voorkeursgrenswaarde ligt moet het geluidsniveau zo specifiek mogelijk berekend worden, d.w.z. per gebouw en per etage. Bij de berekeningen moet uitgegaan worden van de toekomstige situatie, ca. 10 jaar na de planprocedure. Aanleg van nieuwe wegen: Indien sprake is van projectie van nieuwe wegen in het plangebied moet de verwachte geluidsbelasting ter plaatse van bestaande en geprojecteerde geluidsgevoelige bestemmingen die binnen de zones van de betreffende wegen liggen berekend worden. Ook het geluidsniveau ter plaatse van geluidsgevoelige bestemmingen die buiten het plangebied, maar wel binnen de zone van de betreffende weg liggen, moet onderzocht worden. Ook in deze situaties moet gerekend worden voor de toekomstige situatie, ca. 10 jaar na de planprocedure. Wijziging van bestaande wegen (reconstructies): Bij wijziging van bestaande wegen in het plangebied moet nagegaan worden of sprake is van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. Hiertoe moet de bestaande situatie vergeleken worden met de situatie die naar verwachting 10 jaar na de wijziging zal ontstaan. Wanneer ter plaatse van geluidsgevoelige bestemmingen sprake is van een toename van 2 dBA) of meer, is sprake van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. Er zijn momenteel plannen om de rondweg van Leeuwarden te verbreden. De Julianalaan, wat onderdeel uitmaakt van de rondweg, zal niet worden opgenomen in het onderhavige plan Huizum-West"maar in het toekomstige nieuwe plan "Nylan". Echter dient er bij het opstellen van het bestemmingsplan wel degelijk rekening te worden gehouden met een eventuele reconstructie in de zin van de Wet geluidshinder gezien de directe aangrenzing van het plangebied Huizum-West. Nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen binnen zones van bestaande industrieterreinen: Wanneer binnen de geluidszones van een industrieterrein nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen worden gepland, zal door de Milieuadviesdienst van de Regio Noord Friesland de geluidsbelasting op de betreffende locatie berekend worden. De resultaten van dit onderzoek moeten in de totale rapportage opgenomen worden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 545