Blad 104 de inrichting en verbetering van de interne (management) informatievoorziening Gegevensbeheer, basisregistraties Een goed gegevensbeheer is de basis voor een goede informatievoorziening. De kwaliteit van onze gegevenshuishouding, in termen van efficiency, consistentie, volledigheid, actualiteit en beschikbaarheid, moet omhoog. We zullen daarom de komende jaren een aantal basisregistraties realiseren (eenmalige opslag, meervoudig gebruik), waaronder een bedrijvenregister Daarnaast zullen we een centraal adressenbestand inrichten, zodat het huidige grote aantal adressenbestanden sterk gereduceerd kan worden. Ook introduceren we een systeem voor gegevensuitwisseling tussen verschillende gegevensbestanden. Een en ander zal een grote inspanning van de organisatie vragen, alsmede investeringen in hard- en software. In eerste instantie is 235.000 benodigd, in 2004 167.000 en vanaf 2005 structureel 107.000. Geografische Informatie Voorziening Het ontwikkelen van de geografische informatievoorziening, inclusief beheersorganisatie, is nodig om gegevens integraal en laagdrempelig te kunnen ontsluiten via een kaart. Medewerkers en klanten van de gemeente kunnen dan door te klikken op een perceel, alle relevante administratieve gegevens op het scherm 'toveren'Ook zal het op termijn mogelijk zijn om bijvoorbeeld busroutes af te zetten tegen de locaties van bejaardenhuizen. Met een goed geografische informatiesysteem kunnen dus veel activiteiten van de gemeente ondersteund worden, van beleidsontwikkeling tot dienstverlening. Met name ook de handhavingstaken (bodemvervuiling, horecagelegenheden, bedrijven met gevaarlijke stoffen) kunnen er beter door vervuld worden. We hebben op dit gebied een achterstand in te halen. In eerste instantie is een investering van 562.000 nodig. Daarna jaarlijks een bedrag van ongeveer 251.000, terwijl op termijn (ingaande 2006) 210.000 kan worden bespaard op personeelskosten. Workflow Management en Documentair Informatie Systeem Echt uitgaan van de klantvraag betekent veel. Het blijft niet beperkt tot het deel van de organisatie dat producten aflevert, maar heeft ook impact op bijvoorbeeld onze handhavende taken. Wanneer de naleving van een milieuvergunning wordt gecontroleerd, moeten de controleurs wel beschikken over de meest recente vergunning die in de frontoffice is afgegeven. De rechterhand moet weten wat de linkerhand heeft gedaan en andersom. Zoveel mogelijk processen moeten gebruik maken van dezelfde gegevens en alle gegevens van die ene klant moeten in de hele organisatie (indien gewenst) beschikbaar zijn. Dat betekent weer dat archieven (documenten) gedigitaliseerd beschikbaar moeten komen. Eerder al besloten wij daarom te investeren in een document en workflow management systeem. Deze vorm van digitalisering van documenten is overigens ook randvoorwaardelijk voor het elektronisch aanbieden van diensten. In 2002 is de belangrijkste (digitale) infrastructuur neergelegd. Vanaf 2003 wordt die investering benut in vervolgprojecten, waarbij geleidelijk aan steeds meer processen van de gemeente gedigitaliseerd worden. Bedrijvenloket en klantrelatiesysteem We gebruiken de kennis over vraagpatronen die al door anderen is ontwikkeld, maar we zullen ook zelf systematisch informatie over de Blad 105 vraagpatronen van de klant gaan verzamelen. Daartoe introduceren we een systeem waarmee de klantcontacten bijgehouden kunnen worden, een C(ustomer) R(elation) M(anagement) Systeem. We doen dit allereerst in de vorm van een pilot voor het Bedrijvenloketin samenwerking met onder meer de Kamer van Koophandel Innovatie van de werkplekken Beleidsmedewerkers werken steeds vaker wisselend thuis, in de stad of op kantoor. Binnen het stadskantoor ontstaat behoefte aan verschillende soorten werkplekken, om samen te werken, om geconcentreerd te werken, om te netwerken. Dit alles moet met professionele ICT voorzieningen ondersteund worden. Gelukkig helpen onze goed ontwikkelde IT infrastructuur en de hoge mate van standaardisatie die al tot stand is gekomen ons daarbijNu al kunnen medewerkers overal in het standskantoor inloggen op het netwerk. Voor begin 2003 staat de vervanging van de telefooncentrale op de planning. Daarbij wordt rekening gehouden met innovatieve werkplekconcepten. Vaste telefoons behoren snel tot het verleden. Overigens zal ook de ICT ondersteuning zich moeten uitbreiden tot buiten kantoortijden, wil men medewerkers en bestuur goed kunnen bedienen. Informatiefunctie Om synergievoordelen te behalen en meer vaart te kunnen maken wordt op het gebied van de informatievoorziening nu al nauw samengewerkt over de dienstgrenzen heen en wordt één jaarplanning gemaakt. Wanneer de dienstgrenzen in de nabije toekomst verdwijnen en steeds vaker in ad hoe verbanden zal worden samengewerkt, ligt het helemaal voor de hand om één duidelijk punt voor de informatievoorziening en de beleidsontwikkeling op dat gebied te creëren in de organisatie. In 2003 werken we daar naar toe. Microsoft licenties Door een wijziging in het licentiebeleid van Microsoft komt ook de gemeente Leeuwarden voor het voldongen feit van hogere kosten te staan. Net als vrijwel alle organisaties, instellingen en bedrijven in Nederland en de rest van de wereld die gebruik maken van deze kantoorsoftware. Door goed onderzoek te doen naar de verschillende opties hebben wij een voor Leeuwarden optimaal contract af kunnen sluiten. Onder de uitzettingen is de daardoor veroorzaakte kostenstijging meegenomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 54