Blad 110 De ontwikkeling van de egalisatiereserve zal uiteraard nauwgezet worden gevolgd om na te gaan of deze onttrekkingen nog verantwoord zijn. In de tweede helft van 2002 zullen wij de methodiek van resultaatbepaling voor de grondexploitatieprojecten heroverwegen met name ook in relatie tot de samenwerking met externe partners. Wij zullen een eventuele stelselwijziging uiteraard aan de Raad voorleggen. 2.2.6.e Egalisatiereserve grondexploitatie Om de risico's in de grondexploitatie op te vangen is er een egalisatiereserve grondexploitatie in het leven geroepen. Ten gunste van deze reserve worden de positieve exploitatieresultaten gebracht. De negatieve resultaten komen ten laste van de reserve. Zoals wij hiervoor schreven wordt de hoogte van de reserve getoetst aan de verwachte resultaten van de grondexploitatieprojecten, zoals die uit de hercalculaties blijken. Daarnaast wordt de hoogte van de egalisatiereserve sinds 1999 getoetst aan de hand van een risico berekening voor de lopende exploitatieprojecten. Er worden berekeningen gemaakt wat het resultaat van de projecten zou worden als de uitvoering vertraagt met 3 jaar ten opzichte van de gehanteerde veronderstellingen of als de kosten van de investeringen stijgen met 5% eveneens ten opzichte van de gehanteerde veronderstellingen. De uitkomsten van deze berekeningen worden gezet tegenover de verwachte ontwikkeling van de egalisatiereserve. Op basis van deze berekeningen zijn wij van mening dat de geraamde onttrekkingen ten laste van de egalisatiereserve, waarover wij onder 2.2.6.d schreven, verantwoord zijn. In de tweede helft van 2002 of begin 2003 zullen wij bepalen of dezelfde risico normen ook voor de projecten in ontwikkeling moeten gaan gelden gezien de afwijkende wijze waarop deze projecten worden uitgevoerd. Wij zullen de Raad daarover te zijner tijd nader informeren. Blad 111 2.2.7 Strategisch Investerings- en OntwikkelingsFonds De raad heeft bij vaststelling van de Perspectiefnota 2000 het Strategisch Investerings- en OntwikkelingsFonds (SIOF) ingesteld. Doel van het SIOF is het realiseren van strategische lange termijn doelen van de gemeente Leeuwarden door middel van duurzame, effectieve, rendabele, structuurversterkende investeringen in de: hoofdinfrastructuur (weg, water, spoor, lucht, telecommunicatie, terminals economische infrastructuur (bedrijfslocaties (nieuw en revitalisering)) en investeringen in projecten ten behoeve van voor Leeuwarden belangrijke economische sectoren als agri-nutri, diensten, ICT, kennis, detailhandel/toerisme (in relatie daarmee ook binnenstad) woningmarktversterkende infrastructuur (m.n. herstructurering; er wordt namelijk vanuit gegaan dat woningbouwlocaties zoveel mogelijk rendabel (evt. met behulp van externe subsidiestromen) zijn qua exploitatie versterking van de sociale infrastructuur. In het collegeprogramma is opgenomen dat het Strategisch Investerings- en Ontwikkelingsfondsfonds (SIOF) alleen opengesteld dient te worden voor strategische investeringen die prioriteit hebben gekregen in de Stadsvisie en het GVVPDit criterium dient toegevoegd te worden aan de reeds door de raad vastgestelde criteria. Reserveringen ten laste van het SIOF voor de periode 2005-2010 zijn mogelijk als daarmee voorkomen kan worden dat belangrijke strategische projecten niet geblokkeerd worden; De besluitvorming over de inzet van middelen van het investeringsdeel gebeurt door de gemeenteraad, doorgaans bij de vaststelling van de perspectiefnota, op voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders. In incidentele gevallen kan het college van B&W besluiten tussentijds een voorstel aan de gemeenteraad te doen om middelen uit het fonds in te zetten. Gelet op de gewenste flexibiliteit is door de gemeenteraad vastgesteld, dat ten aanzien van het ontwikkelingsdeel van het SIOF, het college van B&W (na instemming van de commissie Bestuur en Middelen) ook gemandateerd is om tussentijds uitgaven te doen, mits ze vallen binnen de gestelde criteria en binnen de maxima die gesteld zijn aan dit deel van het fonds. In het kader van het dualistische systeem, de beperkte grootte van de beschikbare middelen voor het ontwikkelingsdeel (ca. 2,2 min) ligt het voor de hand dat het college niet meer de instemming nodig heeft van de commissie Bestuur en Middelen. Advies in het kader van de invoering van het dualistisch systeem, het college te mandateren voor het doen van uitgaven ten laste van het ontwikkelingsdeel van het SIOF mits deze vallen binnen de gestelde criteria en binnen de maxima die gesteld zijn aan dit deel van het fonds. In deze subparagraaf is een overzicht opgenomen van het SIOF met de volgende tabellen: Samenvattend overzicht; Voeding; Ontwikkelingsdeel;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 57