Blad 120 accres is een integrale vergoeding voor zowel de nominale (lonen en prijzen) als reële ontwikkelingen. Aanpassingen 2002 Op grond van de recente ontwikkelingen van de rijksbegroting wordt in de meicirculaire voor 2002 een substantieel hoger accres verwacht. Ten opzichte van de oorspronkelijke prognose wordt voor het jaar 2002 ruim 1,07 6 miljoen meer ontvangen dan voorzien. Hierbij is rekening gehouden met de definitieve consequenties van de afgesloten CAO, een verhoging van de pensioenpremie ingaande 2002 alsmede een bijstelling van de prijsontwikkeling materieel (van 2,5% naar 3,25%). Dit cijfer is ontleend aan de meest recente raming van het CPB voor het jaar 2002. Aanpassingen 2003 en volgende Tegen de achtergrond van de geschetste onzekerheden is door het rijk het accres voor het jaar 2003 vooralsnog geraamd op 3%. Daarentegen wordt de gemeente in 2003 geconfronteerd met de structurele doorwerking van de in 2002 afgesloten CAO en de gestegen pensioenpremies. Voor het jaar 2003 resulteren deze ontwikkelingen ten opzichte van de beschikbare middelen in een bedrag van per saldo 227.000 negatief. De huidige CAO loopt tot 1 april 2003. In 2003 zal er dus een nieuwe CAO afgesloten dienen te worden waarvoor binnen de algemene uitkering in 2003 reeds 3% op jaarbasis gereserveerd is. Gezien de laatste prognose van het Centraal Planbureau voor het jaar 2003, wordt deze aanname verantwoord geacht Met betrekking tot de jaren 2004 tot en met 2006 is rekening gehouden met een reservering van gemiddeld 2,75% (prijs overheidsconsumptie materieel 2,5%; prijs overheids-consumptie lonen en salarissen 3%). Het rijk heeft de inflatie voor de jaren 2004 - 2006 geraamd op 2,5%. Aanpassing lokale prognoses Actualisering van lokale prognoses ten opzichte van hetgeen in de begroting 2002 en meerjarenraming 2003 - 2005 is gepresenteerd, leiden per saldo tot een nadeel van 130.000 Voor de nieuwe jaarschijf 2006 wordt uitgegaan van een voordeel van 408.000. De actualisatie heeft betrekking op de woningbouw (nieuwe cijfers per april 2002), aantallen bijstandsgerechtigden en uitkeringsontvangers alsmede de aan de woningbouw gerelateerde belastingcapaciteit Wijzigingen in taakmutaties Rijk Gemeente Er zijn diverse taakmutaties welke ten gunste danwel ten laste van de algemene middelen worden gebracht. De belangrijkste zijn: CWI eenmalige restitutie Het regeerakkoord 1998 ging uit van efficiencybesparingen bij gemeenten als gevolg van de oprichting van de Centra voor Werk en Inkomen (CWI)Om die reden is door het rijk vanaf 1999 een oplopend bedrag uit het gemeentefonds gelicht. Inmiddels, is vastgesteld dat de efficiencywinst in de periode 1999-2001 niet gerealiseerd kon worden. In overleg met de VNG is nu overeengekomen dat de bedragen die tot en met 2001 zijn ingehouden worden gerestitueerd. Voor onze gemeente betekent dit een restitutie van 313.000 in 2002. Maatstaf Stadsvernieuwing Met ingang van 2003 wordt de verdeelmaatstaf stadsvernieuwing afgeschaft vanwege de beëindiging van het Stadsvernieuwingsfonds. De maatstaf was Blad 121 gekoppeld aan het Stadsvernieuwingsfonds, dat is opgegaan in het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV). Thans wordt een nieuwe maatstaf ISV ingesteld. De onderhavige herziening resulteert voor onze gemeente in een negatief herverdeeleffect van 4 61.000. Om dit te dempen is een overgangsregime door het rijk uitgezet, die het herverdeeleffect matigt via een jaarlijks correctie bedrag. Bij nadeelgemeenten is dat een aflopende extra uitkering (9/10 van het nadeel in 2003, 8/10 in 2004, enz. Deze uitkering bedraagt in 2003 415.000, zodat per saldo sprake is van een nadeel ten bedrage van 4 6.000. Voor de jaren 2004 neemt dit nadeel dus jaarlijks toe met 46.000. Naast de specifieke taakmutaties welke ten la algemene middelen komen, zijn er taakmutaties formele besluitvorming uwerzijds ter uitvoeri worden gesteld. Deze structurele middelen zij weten Onderwijshuisvesting 2002 en 2003 533.000 Dualisering 2002 en 2003 38.000 Vreemdelingenwet (2003) 2.000 Leerlingenvervoer (2003) 15.000 Afschaffing omroepbijdragen (2002) 13.000 Verl. leerplichtige Leeftijd (2003) 7.000 Adm.kosten BTW-compfonds (2003) 175.000 ste danwel ten gunste van de /beleidsmaatregelen welke na ng aan de diensten beschikbaar n vooralsnog gereserveerd te structureel structureel structureel (structureel structureel (structureel) (incidenteel) Met betrekking tot bovenstaande reserveringen wordt nog het volgende opgemerkt Onderwij shuisvesting Met ingang van 2002 voegt het rijk middelen aan het gemeentefonds toe 45 min.om de gemeenten in staat te stellen de onderwijshuisvesting aan te passen aan recente onderwijskundige vernieuwingen. Daarnaast benoemt het rijk een deel van de zogenaamde accressen als dekking van deze aanpassingen. Deze gerichte verdeling van het accres bedraagt in 2002 13,6 miljoen, (waarmee in bovenstaande cijfers rekening is gehouden) en loopt jaarlijks met een zelfde bedrag op tot in het jaar 2006 het structurele bedrag van 68 miljoen is bereikt. Voor onze gemeente betekent een en ander voor de jaren 2002 en 2003 een totaal bedrag van 533.000. De bedoelde onderwijskundige vernieuwingen betreffen ICT-ontwikkelingen, het WSNS-beleid, studiehuis en VMBO alsmede werkplekken voor docenten. Overigens wordt in de mei-circulaire opgemerkt dat de gemeenten niet verplicht zijn de middelen die bij deze verdeling passen 1:1 uit te geven voor onderwijshuisvesting. De gedecentraliseerde opzet van de onderwijshuisvesting legt de verantwoordelijkheid voor adequate onderwijshuisvesting immers bij de gemeenten, uitgaande van maatwerk op lokaal niveau. Dualisering Met ingang van 2002 wordt de algemene uitkering in totaal met ruim 10 miljoen verhoogd tot 22 min. Daarnaast komt in 2003 nog eens ruim 8 miljoen beschikbaar. Als gevolg van een ongelukkige keuze van de verdeelmaatstaven zijn de bedragen die voor grote gemeenten beschikbaar komen echter onvoldoende om de kosten als gevolg van dualisering (griffie, ondersteuning raadsfracties en rekenkamer) te dekken. Voor Leeuwarden is (inclusief een gereserveerd budget vanuit 2002 van 18.000 bovenstaande bedragen), slechts een totaal bedrag van 56.000 beschikbaar. De regering

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 62