UITZETTINGEN/INKRIMPINGEN Structureel UITZETTINGEN/INKRIMPINGEN Structureel Nr. Dienst/omschrijving 2002 2003 2004 2005 2006 Toelichting 2.6 Taxatiefouten -25 In de begroting wordt altijd een post opgenomen voor structurele onvoorziene uitgaven, dit noemen we "taxatiefouten". Deze post wordt hier voor de nieuwe jaarschijf 2006 opgevoerd. 2.7 Periodieken verjongingen 11 11 11 In de voorgaande jaren zijn aan de diensten (middels de perspectiefnota's) budgetten toegekend ten behoeve van periodieken en verjongingen. Op grond van een nadere analyse en gewijzigde veronderstellingen kan op onderhavig budget met ingang van 2003 worden ingekrompen. 2.8 Pensioenen wachtg. wethouders 148 -18 -12 2 12 In verband met het creëren van een pensioen- en wachtgeldvoorziening voor vm bestuurders vervallen de regulier geraamde uitkeringen. 2.9 Bestuursacademie -4 De bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling BAN is verhoogd. 2.1Ü Vrijval stelpost 2002 454 Betreft de volledige vrijval van de stelpost toekomstige tegenvallers. 2.11 BTW-effecten -323 104 10 7 In verband met de invoering van het btw-compensatiefonds zijn de opgevoerde budgetten exclusief comensabele btw. In verband met de hiermee samenhangende korting van de algemene uitkering, wordt de veronderstelde compensabele btw in een stelpost verantwoord. Derhalve verloopt een en ander budgettair neutraal. 2.12 Diversen Afrondingen 41 -14 -8 Dienst Algemene Zaken 3.1 Aanpassing OZB ivm woningbouwpr. -85 -355 -667 -202 1079 Op basis van de woningbouwprognoses e.d. worden de betreffende mutaties in de OZB-opbrengst verwacht (inclusief raming nieuwe jaarschijf 2006). 3.2 Inflatiecorrectie OZB 547 25 44 Met ingang van 2003 wordt de veronderstelde inflatiecorrectie op de OZB doorberekend. 3.3 Gevolgen invoering ziektewet -113 De inkomsten uit hoofde van de UFO-ziektewetgeveving blijken bij nader inzien lager dan aanvankelijk verondersteld. 3.4 Formatie-uitbreiding team belastingen -225 Bij de analyse omtrent de belastingproblematiek is eind vorig jaar gebleken dat de formatie van het team belastingen op een aantal plaatsen fors onder de maat is. De minimaal benodigde extra formatie is daarbij op 4 fte geschat. Bij de behandeling van de Belastingproblematiek in het College en de commissie Bestuur en Middelen is toestemming verleend tot onmiddellijke uitbreiding van de formatie met 4 fte. Deze uitbreiding heeft inmiddels plaatsgevonden. Daarnaast stopt de freelance deurwaarder in de loop van dit jaar met zijn werkzaamheden. In verband met de continuïteit is met ingang van 1 maart 2002 ter vervanging een nieuwe deurwaarder aangetrokken. Dit betekent een extra stijging van de formatie met 1,0 fte. Het wegvallen van de kosten van de freelance deurwaarder dekt deze kosten maar gedeeltelijk. De structurele meerkosten (loonkosten, werkplekkosten, etc) van deze formatietoename van totaal 5,0 fte bedragen ca 225.000 Euro. Voor 2002 is tijdelijke dekking aanwezig in de vorm van de in het kader van de OZB-I kwestie beschikbaar gestelde budgetten voor te maken herstelkosten. Vanaf 2003 is sprake van een structurele tegenvaller. Pag. 2 Bijlage A fin overzicht definitief 10-7-021 .xls Nr. Dienst/omschrijving 2002 2003 2004 2005 2006 Toelichting j 3.5 T axatiefouten -10 In de begroting wordt altijd een post opgenomen voor structureel onvoorziene zaken Deze post wordt hier voor de nieuwe jaarschijf 2006 opgevoerd. 3.6 Kap.lasten nieuwe investeringen -260 De kapitaallasten voor vervangingsinvesteringen voor 2006 worden nu in de meerjarenraming opgenomen. 3.7 Vrijgevallen kapitaallasten 110 255 De kapitaallasten van de afgeschreven investeringen in 2006 vallen vrij. 3.8 Sociaal convenant 11 12 11 De kosten voor de uitvoering van het sociaal convenant vallen vrij. 3.9 Periodieken verjongingen 46 51 55 In de voorgaande jaren zijn aan de diensten (middels de perspectiefnota's) budgetten toegekend ten behoeve van periodieken en verjongingen. Op grond van een nadere analyse en gewijzigde veronderstellingen kan op onderhavig budget met ingang van 2003 worden ingekrompen. 3.10 Licenties kantoor software -202 32 -8 -8 Als gevolg van het feit dat software-gigant Microsoft eenzijdig en wereldwijd zijn licentiebeleid heeft gewijzigd, wordt de gemeente de komende jaren geconfronteerd met aanzienlijk hogere kosten voor het gebruik van deze software. 3.11 Inbreng Stadskantoor 60 De inbreng van de huisvestingskosten van het Stadskantoor vanuit de Stichting in de exploitatie van de dienst AZ resulteert per saldo in een structureel effect van 60.000. 3.12 Gevolgen functiewaardering -60 Bij de sectoren mobiliteitsbureau, ABC en het secretariaat bestuursondersteuning hebben in 2001 functiewaarderingen plaatsgevonden. Per saldo een uitzetting van 60.000,= 3.13 Roerende zaakbelasting -23 In haar vergadering van 17 december 2001 heeft de gemeenteraad besloten om de roerende zaakbelasting af te schaffen. Het incidentele effect als gevolg daarvan over de jaren 1998 tot en met 2001 is als nadeel meegenomen in de jaarrekening 2001. 3.14 Verzekeringspremie -15 Betreft de door de maatschappijen verhoogde verzekeringspremie. Dienst Brandweer 4.1 Kap.lasten div. vervangingsinvest. -57 De kapitaallasten voor vervangingsinvesteringen voor 2006 worden nu in de meerjarenraming opgenomen. 4.2 Vrijgevallen kapitaallasten 40 De kapitaallasten van de afgeschreven investeringen in 2006 vallen vrij. 4.3 Periodieken verjongingen 1 10 11 In de voorgaande jaren zijn aan de diensten (middels de perspectiefnota's) budgetten toegekend ten behoeve van periodieken en verjongingen. Op grond van een nadere analyse en gewijzigde veronderstellingen kan op onderhavig budget met ingang van 2003 worden ingekrompen. 4.4 Sociaal convenant 3 3 De kosten voor de uitvoering van het sociaal convenant vallen vrij. 4.5 Taxatiefouten -5 In de begroting wordt altijd een post opgenomen voor structureel onvoorziene zaken Deze post wordt hier voor de nieuwe jaarschijf 2006 opgevoerd. 4.6 Regionale Brandweer -15 Als gevolg van een functiewaarderingsronde bij de Regionale Brandweer is de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling verhoogd. 4.7 FLO uitkeringen 15 In 2006 bereiken 2 voormalige medewerkers van de Brandweer de pensioengerechtigde leeftijd. Hierdoor vervalt tegen het einde van dat jaar hun FLO-uitkeringen. In hetzelfde jaar zullen er geen medewerkers zijn die voor het eerst in aanmerking komen voor een flo-uitkeringen, wat een structureel voordeel op deze uitkering tot gevolg heeft van 15.000,-. Bijlage A fin overzicht definitief 10-7-021.xls Pag. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 78