PROGRAMMA KANTORENSTAD (03)
Blad 14
Wat mag het kosten?
Het programma omvat het volgende beleidsproduct:
hoger onderwijs.
bedragen x 1000
Nieuw Beleid
2002
2003
2004
2005
20
-
Ombuigingen
2002
2003
2004
2005
2(
-
bedragen x 1000
Baten en Lasten totale programma
Rekening
2001
2002
2003
2004
2005
J2'
Lasten
189
181
182
182
181
Baten
0
0
0
0
0
Saldo
■189
■181
-182
-182
■181
SIOF
Totaal
2000
2001
2002
2003
2004
2(
2
Nieuw
-
Overig
Kennisstad
1.361.341
680.670
680.670
Cityring (Local Loop)
1.361.341
Totaal
1.361.341
680.670
2.042.011
Het beleid met betrekking tot het programma Kennisstad is vastgelegd in de
volgende beleidsnota's:
Stadsvisie 'Varen onder eigen vlag'
Overeenkomst kenniscampus
ICT visie 'Stroom' (maart 2002)
WGO-overeenkomst met provincie
Blad 15
Leeuwarden heeft van oudsher een centrum positie als plaats waar men handel
drijft en het bestuur haar zetel heeft. In de huidige tijd vinden deze
centrumpositie ook terug bij de financiële en zakelijke dienstverlening,
die met hun front en backoffices in de stad gevestigd zijn. Deze bedrijven
vormen een belangrijke bron van werkgelegenheid voor Leeuwarden en de
regio. Het programma is gericht op de verdere uitbouw van deze positie. Als
kantorenstad kan Leeuwarden goed inspelen op de trend dat de groei in
werkgelegenheid in steeds sterkere mate in de dienstverlening zal
plaatsvinden. Er is letterlijk de ruimte om te ondernemen. Rust,
nuchterheid en loyaliteit dragen bij aan een goed ondernemingsklimaat. De
kantorenhaak als locatie is een sterke troef bij dit concept. Vooral de
ligging van het Zakenkwartier(het stationsgebied en het gebied tussen het
station en de Binnenstad) biedt een fantastisch milieu waarbij een menging
van functies, aanvullend op de Binnenstad - wonen, winkels en leisure - op
een schaal mogelijk is die de gave structuur van de Binnenstad zelf niet
toelaat. Randvoorwaarde voor realisatie van dit programma is een goede
bereikbaarheid in de vorm van de aanleg van de westelijke invalsweg.
Wat willen we bereiken?
Strategisch doel:
Uitbouw van de positie van de stad als centrum voor financiële en zakelijke
dienstverlening.
Operationele doelen:
Groei van de werkgelegenheid met ingang van 2002 structureel minimaal op het
landelijk niveau (MOP).
Het rapportcijfer voor het gemeentelijk ondernemersklimaat stijgt van 6,2 in
1999 tot 6,4 in 2003 (MOP).
Toename van het aantal starters met 10% en afname van de starterssterfte met 10%
in 2005 (MOP)
Het te realiseren aantal m2 kantorenruimte ligt ten minste op het niveau van
het basisscenario zoals geformuleerd in nota kantoren: 2000-2005 - 37.500 m2;
2005-2010 - 50.000 m2; 2000-2010 - 87.500 m2
Stand van zaken
Uit recente analyse van de Leeuwarder kantorenmarkt 2002, blijkt dat
Leeuwarden in alle segmenten aanbod voor handen heeft. Voor de vraag naar
bestaande kantoren in de vrije markt is er voldoende aanbod om een keuze
uit te maken. Het zwaartepunt in het transactievolume ligt bij de kleinere
objecten. In het segment voor grote panden beschikt Leeuwarden vrijwel niet
over kantoorruimte op voorraad. Wel is er een divers aanbod van potentiële
bouwlocaties voor kantoren, die aan de vraag naar nieuwbouw voldoet.
Zeer kenmerkend voor de Leeuwarder kantorenmarkt is, dat in bijna alle
gevallen in opdracht wordt gebouwd of dat bij de start van de bouw reeds de
huurder vast staat. De nieuwbouw waarbij de gebruiker reeds bekend is,
bestaat voornamelijk uit op maat gemaakte grotere objecten van boven de
2000 m2 bvo. Van het kleine aantal objecten dat op in aanbouw is en in 2002
wordt opgeleverd, is ruim driekwart al verhuurd. Het aanbod van leegstaande
kantoorpanden is als frictieleegstand te kwalificeren. Dat wil zeggen,
leegstand die nodig is om de markt optimaal te kunnen laten functioneren.