Blad 4 De effecten van deze maatregelen zijn meegewogen in de financiële beschouwingen. Daarnaast is het beleid gericht op het dubbelgebruik van parkeerplaatsen in de (publieke en particuliere) parkeergarages door verschillende doelgroepen (binnenstadsbezoek, werkers en bewoners) op verschillende momenten op dezelfde plaatsen. Verkeersstructuur Het Oldehoofsterkerkhof wordt begrensd door het heer Ivostraatje, Boterhoek en de Groeneweg. De Groeneweg is onderdeel van de parkeerring rond het centrum; in die optiek is de toekomstige parkeergarage gunstig gesitueerd. Qua bereikbaarheid vanaf de zuidelijke aanrijroutes ligt de garage minder gunstig. In de huidige situatie rijdt er over de Groeneweg 1 buslijn. Deze bus is onderdeel van het servicenet van de binnenstad en rijdt via het Heer Ivostraatje, het Oldehoofsterkerkhofdoor de Torenstraat en over de Nieuwstad richting het busstation. Het heer Ivostraatje heeft een ontsluitende functie voor het parkeerterrein op het Oldehoofsterkerkhof en bestemmings- en bevoorradingsverkeer voor de grote en kleine Kerkstraat. Voor de toekomst is het heer Ivostraatje aangewezen als beoogde looproute vanuit de binnenstad naar den Prinsentuin. Dit leidt tot de wens om het Heer Ivostraatje autoluw of zelfs autovrij te maken. Ontsluiting parkeergarage Een gelijkvloerse ontsluiting op de Groeneweg is uit overwegingen van verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid niet wenselijk. Een ontsluiting via het heer Ivostraatje zoals eerder is voorgesteld, strookt niet met de wens om deze staat autoluw of zelfs autovrij te krijgen. Daarbij zijn de verwachte verkeersstromen van dien aard dat de aansluiting van het Heer Ivostraatje op de Groeneweg waarschijnlijk uitgevoerd moet worden met een verkeersregelingsinstallatie. Dit betekent dat de parkeergarage ontsloten moet worden op de Groeneweg en de ontsluiting ongelijkvloers moet zijn. Voor een dergelijke ongelijkvloerse ontsluiting resteren er dan nog slechts twee alternatieven, te weten: eenzijdige ontsluiting Bij een eenzijdige ontsluiting komt het verkeer vanaf de Westerplantage en gaat, wanneer het de garage verlaat, weer terug naar de Westerplantage. Om de garage uit twee richtingen bereikbaar te maken, is op de Westerplantage een rotonde noodzakelijk; automobilisten vanaf de Noorderweg/ Groeneweg kunnen op deze rotonde keren en de garage vervolgens vanuit de Westerplantage aanrijden. Blad 5 tweezijdige ontsluiting Bij een tweezijdige ontsluiting kan zowel het verkeer vanaf de Westerplantage als vanaf de Noorderweg/ Groeneweg de garage in- en uitrijden. Bij de vormgeving van de ontsluiting dient rekening te worden gehouden met de benodigde opstelruimte voor de garage. Er moet voorkomen worden dat wachtend verkeer voor opstopping zorgt op de ring. De benodigde opstelruimte voor de garage is minimaal 5 auto's (bij voorkeur 8 tot 10). Bij de garage wordt gebruik gemaakt van een in/uitrit met 3 poorten Inrichting garage De parkeergarage zal met name gebruikt worden door bezoekers van de binnenstad. Dit betekent dat er een relatief hoog aantal parkeerwisselingen zal plaatsvinden. Dit heeft consequenties voor de dimensionering van de parkeergarage. Binnen een circulatiegarage wordt aanbevolen om bredere parkeerplaatsen aan te leggen dan in een stallingsgarage (2.25 meter)Bij de het ontwerp voor het Oldehoofsterkerkhof wordt uitgegaan van 2.4 0 meter. Deze breedtemaat is ook bepalend voor de overige maten binnen de garage; hiervoor wordt uitgegaan van de parkeernorm NEN 2443: parkeren en stallen van personenauto's op terreinen en in garages. Bij toepassing van deze norm worden maten naar boven toe afgerond. De binnenhoogte van een parkeerlaag wordt ca. 2,5 0 m. Naast deze norm wordt bij de aanbesteding ingestoken op het behalen van de, vooraf toetsbare, VEXPAN-norm, ingesteld door het Platform voor Parkeergarages in Nederland. Deze organisatie kan ook de keuring verzorgen. Het hanteren van deze norm garandeert dat de parkeergarage ook klantvriendelijk is waarbij met name aspecten als verlichting, zich veilig voelen en kleurgebruik opvallen. Stedenbouw Stedenbouwkundige inpassing; het Oldehoofsterkerkhof als onderdeel van de noordwestelijke stadsrand Eind jaren zestig ondergaat de structuur van de binnenstad, als gevolg van de aanleg van de verkeers-tangent Groeneweg- Noorderweg/ Groeneweg, in ingrijpende wijziging. De vrij logische verweving tussen de groene en bebouwde gebieden wordt abrupt doorsneden door een weg die absoluut niet past in het weefsel van de binnenstad. In de stedenbouwkundige bijlage wordt de historie van de terp uitgebreid toegelicht, alsmede de plaats die deze historie heeft ingenomen bij het uitwerken van het voorliggende ontwerp. Functie en betekenis van het Oldehoofsterkerkhof De omgeving van de Oldehove heeft zich ontwikkeld als een gebied met tal van maatschappelijke en culturele instellingen. Hier vindt men bijvoorbeeld het Princessehof de Fryske Akademy, It Aljemint, Tresoar, het HCL (Historisch Centrum Leeuwarden) en het Stadskantoor.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 120