Blad 4
De effecten van deze maatregelen zijn meegewogen in de
financiële beschouwingen.
Daarnaast is het beleid gericht op het dubbelgebruik van
parkeerplaatsen in de (publieke en particuliere)
parkeergarages door verschillende doelgroepen
(binnenstadsbezoek, werkers en bewoners) op verschillende
momenten op dezelfde plaatsen.
Verkeersstructuur
Het Oldehoofsterkerkhof wordt begrensd door het heer
Ivostraatje, Boterhoek en de Groeneweg. De Groeneweg is
onderdeel van de parkeerring rond het centrum; in die
optiek is de toekomstige parkeergarage gunstig gesitueerd.
Qua bereikbaarheid vanaf de zuidelijke aanrijroutes ligt de
garage minder gunstig. In de huidige situatie rijdt er over
de Groeneweg 1 buslijn. Deze bus is onderdeel van het
servicenet van de binnenstad en rijdt via het Heer
Ivostraatje, het Oldehoofsterkerkhofdoor de Torenstraat
en over de Nieuwstad richting het busstation.
Het heer Ivostraatje heeft een ontsluitende functie voor
het parkeerterrein op het Oldehoofsterkerkhof en
bestemmings- en bevoorradingsverkeer voor de grote en
kleine Kerkstraat. Voor de toekomst is het heer Ivostraatje
aangewezen als beoogde looproute vanuit de binnenstad naar
den Prinsentuin. Dit leidt tot de wens om het Heer
Ivostraatje autoluw of zelfs autovrij te maken.
Ontsluiting parkeergarage
Een gelijkvloerse ontsluiting op de Groeneweg is uit
overwegingen van verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid
niet wenselijk. Een ontsluiting via het heer Ivostraatje
zoals eerder is voorgesteld, strookt niet met de wens om
deze staat autoluw of zelfs autovrij te krijgen. Daarbij
zijn de verwachte verkeersstromen van dien aard dat de
aansluiting van het Heer Ivostraatje op de Groeneweg
waarschijnlijk uitgevoerd moet worden met een
verkeersregelingsinstallatie. Dit betekent dat de
parkeergarage ontsloten moet worden op de Groeneweg en de
ontsluiting ongelijkvloers moet zijn.
Voor een dergelijke ongelijkvloerse ontsluiting resteren er
dan nog slechts twee alternatieven, te weten:
eenzijdige ontsluiting
Bij een eenzijdige ontsluiting komt het verkeer vanaf de
Westerplantage en gaat, wanneer het de garage verlaat, weer
terug naar de Westerplantage. Om de garage uit twee
richtingen bereikbaar te maken, is op de Westerplantage een
rotonde noodzakelijk; automobilisten vanaf de Noorderweg/
Groeneweg kunnen op deze rotonde keren en de garage
vervolgens vanuit de Westerplantage aanrijden.
Blad 5
tweezijdige ontsluiting
Bij een tweezijdige ontsluiting kan zowel het verkeer vanaf
de Westerplantage als vanaf de Noorderweg/ Groeneweg de
garage in- en uitrijden.
Bij de vormgeving van de ontsluiting dient rekening te
worden gehouden met de benodigde opstelruimte voor de
garage. Er moet voorkomen worden dat wachtend verkeer voor
opstopping zorgt op de ring. De benodigde opstelruimte voor
de garage is minimaal 5 auto's (bij voorkeur 8 tot 10). Bij
de garage wordt gebruik gemaakt van een in/uitrit met 3
poorten
Inrichting garage
De parkeergarage zal met name gebruikt worden door
bezoekers van de binnenstad. Dit betekent dat er een
relatief hoog aantal parkeerwisselingen zal plaatsvinden.
Dit heeft consequenties voor de dimensionering van de
parkeergarage. Binnen een circulatiegarage wordt aanbevolen
om bredere parkeerplaatsen aan te leggen dan in een
stallingsgarage (2.25 meter)Bij de het ontwerp voor het
Oldehoofsterkerkhof wordt uitgegaan van 2.4 0 meter. Deze
breedtemaat is ook bepalend voor de overige maten binnen de
garage; hiervoor wordt uitgegaan van de parkeernorm NEN
2443: parkeren en stallen van personenauto's op terreinen
en in garages. Bij toepassing van deze norm worden maten
naar boven toe afgerond. De binnenhoogte van een
parkeerlaag wordt ca. 2,5 0 m. Naast deze norm wordt bij de
aanbesteding ingestoken op het behalen van de, vooraf
toetsbare, VEXPAN-norm, ingesteld door het Platform voor
Parkeergarages in Nederland. Deze organisatie kan ook de
keuring verzorgen. Het hanteren van deze norm garandeert
dat de parkeergarage ook klantvriendelijk is waarbij met
name aspecten als verlichting, zich veilig voelen en
kleurgebruik opvallen.
Stedenbouw
Stedenbouwkundige inpassing; het Oldehoofsterkerkhof als
onderdeel van de noordwestelijke stadsrand
Eind jaren zestig ondergaat de structuur van de binnenstad,
als gevolg van de aanleg van de verkeers-tangent Groeneweg-
Noorderweg/ Groeneweg, in ingrijpende wijziging. De vrij
logische verweving tussen de groene en bebouwde gebieden
wordt abrupt doorsneden door een weg die absoluut niet past
in het weefsel van de binnenstad. In de stedenbouwkundige
bijlage wordt de historie van de terp uitgebreid
toegelicht, alsmede de plaats die deze historie heeft
ingenomen bij het uitwerken van het voorliggende ontwerp.
Functie en betekenis van het Oldehoofsterkerkhof
De omgeving van de Oldehove heeft zich ontwikkeld als een
gebied met tal van maatschappelijke en culturele
instellingen. Hier vindt men bijvoorbeeld het Princessehof
de Fryske Akademy, It Aljemint, Tresoar, het HCL
(Historisch Centrum Leeuwarden) en het Stadskantoor.