Blad 12
Variant 2
Variant 2 voldoet aan de randvoorwaarden cq uitgangspunten.
Op de parkeergarage is zowel een harde als groene
inrichting mogelijk en de opbouw biedt een logische en
weinig opvallende in-/uitritconstructie
Variant 2a (464 pp) komt in de buurt van de gewenste 500
parkeerplaatsen. Variant 2b (525 pp) passeert zelfs de
genoemde 50 0 parkeerplaatsen.
variant 3
Omdat de hoogteligging t.o.v. de Groeneweg noodzaakt tot
het binnenkomen op - 2 is de interne routing erg chaotisch.
Deze variant geeft het hoogste aantal parkeerplaatsen, maar
is ook de duurste variant. Een goed alternatief is variant
2b. Deze heeft met 525 parkeerplaatsen dezelfde capaciteit
als variant 3 en is bijna 1,3 min. goedkoper.
Besloten is om variant 2b (met 525 parkeerplaatsen) nader
uit te werken, op basis van de stedenbouwkundige, verkeers
technische en financiële afwegingen. De exploitatie-opzet
is gebaseerd op het bij deze variant minimaal haalbare
aantal parkeerplaatsen.
NADERE UITWERKING VOORKEURSVARIANT
De afweging van de varianten heeft uiteindelijk geleid tot
de keuze voor variant 2b. Deze variant zal nader uitgewerkt
moeten worden, waarbij er een aantal verkeerskundige en
stedenbouwkundige aandachtspunten zijn. Een eerste opzet
voor deze uitwerking staat hier beschreven.
Verkeerskundige uitwerking
Ontsluiting parkeergarage; locatie in/uitrit
Een belangrijk aandachtspunt is de juiste positie van de
in- en uitritten. Het in- en uitvoegend verkeer mag niet
leiden tot onoverzichtelijke verkeerssituaties. Dus moet
voorkomen worden dat de in- en uitritten in de bocht komen
te liggen. Ook mogen de op- en afrit van de parkeergarage
de uitrit van Tresoar niet belemmeren of afbreuk doen aan
de publieksingang van het complex.
Vormgeving Westerplantage
Consequentie van de eenzijdige ontsluiting van de
parkeergarage is dat er op de Westerplantage een rotonde
moet komen voor verkeer tussen de garage en het westelijke
deel van Leeuwarden.
Routing Openbaar Vervoer
De wens de om het Heer Ivostraatje autoluw te maken leidt
ertoe dat voorkeur wordt uitgesproken voor een
routewijziging van de servicebus. De servicebus krijgt ter
hoogte van de in- en uitrit van de parkeergarage op de
Groeneweg in beide richtingen een halte voor zowel de
bezoekers van Tresoar als van post- en stadskantoor.
Blad 13
De bus rijdt niet meer het Oldehoofsterkerkhof op om via de
Torenstraat op de Nieuwstad te belanden, maar doet dat
vanaf Ruiterskwartier en Schavernek. Er zijn overigens
meerdere routes onderzocht
Routing vormgeving garage
Naast het exterieur van de parkeergarage dient ook het
interieur voldoende aandacht te krijgen, m.a.w. aandacht
voor comfort, gebruiksvriendelijkheid, aantrekkelijkheid en
veiligheid
Verkeerskundige milieuaspecten
Het verkeer op de Groeneweg veroorzaakt een vrij hoog
geluidsniveau. Naar verwachting zal de aanleg van de
parkeergarage niet bijdragen tot een verhoging van het
geluidsniveau ten opzichte van de huidige situatie. De in-
en uitritten worden verdiept aangelegd, dit heeft een
gunstige invloed op het geluidsniveau. In het Heer
Ivostraatje zal zelfs sprake zijn van een verbetering van
de situatie, deze straat wordt immers autoluw.
Ook is de (toekomstige) verkeersintensiteit op de Groeneweg
niet dusdanig hoog dat problemen met luchtverontreiniging
te verwachten zijn. De parkeergarage zelf is aan te merken
als een 'inrichting' die onder de Wet milieubeheer valt. In
dat kader worden eisen gesteld aan de uitstoot van
luchtverontreinigende stoffen en geluid dat o.a. door
installaties wordt veroorzaakt. Deze eisen kunnen in een
vroeg stadium in het technische ontwerp en de inrichting
van de garage worden meegenomen.
Stedenbouwkundige uitwerking
Pleinen
Het Oldehoofsterkerkhof wordt heringericht tot een publiek
plein voor de binnenstad. Gelijktijdig wordt de kans
aangegrepen om binnen het plangebied de gestrektheid van de
Groeneweg en Boterhoek te verminderen. De Torenstraat en
het Heer Ivostraatje worden doorgezet richting Prinsentuin.
De bestrating van deze noord-zuid lopende binnenstadstraten
worden "over" de Groeneweg heen gelegd.
In het ontwerp wordt uitgegaan van twee stedenbouwkundige
ruimten
De voorruimte van de gebouwen van Tresoar;
Het hooggelegen Oldehoofsterkerkhof
De voorruimte
De Boterhoek is in het stedenbouwkundig concept de
voorruimte van de gebouwen van Tresoar. Twee
oversteekroutesde westelijke - in het verlengde van de
Torenstraat - en de oostelijke - in het verlengde van het
Heer Ivostraatje, omkaderen de Boterhoek en maken het
vroegere buurtje weer visueel herkenbaar.