Blad 12 Variant 2 Variant 2 voldoet aan de randvoorwaarden cq uitgangspunten. Op de parkeergarage is zowel een harde als groene inrichting mogelijk en de opbouw biedt een logische en weinig opvallende in-/uitritconstructie Variant 2a (464 pp) komt in de buurt van de gewenste 500 parkeerplaatsen. Variant 2b (525 pp) passeert zelfs de genoemde 50 0 parkeerplaatsen. variant 3 Omdat de hoogteligging t.o.v. de Groeneweg noodzaakt tot het binnenkomen op - 2 is de interne routing erg chaotisch. Deze variant geeft het hoogste aantal parkeerplaatsen, maar is ook de duurste variant. Een goed alternatief is variant 2b. Deze heeft met 525 parkeerplaatsen dezelfde capaciteit als variant 3 en is bijna 1,3 min. goedkoper. Besloten is om variant 2b (met 525 parkeerplaatsen) nader uit te werken, op basis van de stedenbouwkundige, verkeers technische en financiële afwegingen. De exploitatie-opzet is gebaseerd op het bij deze variant minimaal haalbare aantal parkeerplaatsen. NADERE UITWERKING VOORKEURSVARIANT De afweging van de varianten heeft uiteindelijk geleid tot de keuze voor variant 2b. Deze variant zal nader uitgewerkt moeten worden, waarbij er een aantal verkeerskundige en stedenbouwkundige aandachtspunten zijn. Een eerste opzet voor deze uitwerking staat hier beschreven. Verkeerskundige uitwerking Ontsluiting parkeergarage; locatie in/uitrit Een belangrijk aandachtspunt is de juiste positie van de in- en uitritten. Het in- en uitvoegend verkeer mag niet leiden tot onoverzichtelijke verkeerssituaties. Dus moet voorkomen worden dat de in- en uitritten in de bocht komen te liggen. Ook mogen de op- en afrit van de parkeergarage de uitrit van Tresoar niet belemmeren of afbreuk doen aan de publieksingang van het complex. Vormgeving Westerplantage Consequentie van de eenzijdige ontsluiting van de parkeergarage is dat er op de Westerplantage een rotonde moet komen voor verkeer tussen de garage en het westelijke deel van Leeuwarden. Routing Openbaar Vervoer De wens de om het Heer Ivostraatje autoluw te maken leidt ertoe dat voorkeur wordt uitgesproken voor een routewijziging van de servicebus. De servicebus krijgt ter hoogte van de in- en uitrit van de parkeergarage op de Groeneweg in beide richtingen een halte voor zowel de bezoekers van Tresoar als van post- en stadskantoor. Blad 13 De bus rijdt niet meer het Oldehoofsterkerkhof op om via de Torenstraat op de Nieuwstad te belanden, maar doet dat vanaf Ruiterskwartier en Schavernek. Er zijn overigens meerdere routes onderzocht Routing vormgeving garage Naast het exterieur van de parkeergarage dient ook het interieur voldoende aandacht te krijgen, m.a.w. aandacht voor comfort, gebruiksvriendelijkheid, aantrekkelijkheid en veiligheid Verkeerskundige milieuaspecten Het verkeer op de Groeneweg veroorzaakt een vrij hoog geluidsniveau. Naar verwachting zal de aanleg van de parkeergarage niet bijdragen tot een verhoging van het geluidsniveau ten opzichte van de huidige situatie. De in- en uitritten worden verdiept aangelegd, dit heeft een gunstige invloed op het geluidsniveau. In het Heer Ivostraatje zal zelfs sprake zijn van een verbetering van de situatie, deze straat wordt immers autoluw. Ook is de (toekomstige) verkeersintensiteit op de Groeneweg niet dusdanig hoog dat problemen met luchtverontreiniging te verwachten zijn. De parkeergarage zelf is aan te merken als een 'inrichting' die onder de Wet milieubeheer valt. In dat kader worden eisen gesteld aan de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen en geluid dat o.a. door installaties wordt veroorzaakt. Deze eisen kunnen in een vroeg stadium in het technische ontwerp en de inrichting van de garage worden meegenomen. Stedenbouwkundige uitwerking Pleinen Het Oldehoofsterkerkhof wordt heringericht tot een publiek plein voor de binnenstad. Gelijktijdig wordt de kans aangegrepen om binnen het plangebied de gestrektheid van de Groeneweg en Boterhoek te verminderen. De Torenstraat en het Heer Ivostraatje worden doorgezet richting Prinsentuin. De bestrating van deze noord-zuid lopende binnenstadstraten worden "over" de Groeneweg heen gelegd. In het ontwerp wordt uitgegaan van twee stedenbouwkundige ruimten De voorruimte van de gebouwen van Tresoar; Het hooggelegen Oldehoofsterkerkhof De voorruimte De Boterhoek is in het stedenbouwkundig concept de voorruimte van de gebouwen van Tresoar. Twee oversteekroutesde westelijke - in het verlengde van de Torenstraat - en de oostelijke - in het verlengde van het Heer Ivostraatje, omkaderen de Boterhoek en maken het vroegere buurtje weer visueel herkenbaar.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 124