Blad 14
Ter weerszijden van de Boterhoek liggen de in- en uitritten
van de parkeergarage. Deze in- en uitgangen worden heel
terughoudend gedetailleerd. Op straatniveau zal slechts een
(glazen) borstwering en de aanduiding "ingang
parkeergarage" zichtbaar zijn. De plaats waar de Boterhoek
de voorruimte doorsnijdt, blijft herkenbaar maar het is de
bedoeling dat de weg, door materiaal- en/of kleurkeuze
zoveel mogelijk deel uitmaakt van het verblijfsgebied
De voorruimte vormt een ruimtelijk front voor het
gebouwencomplex van Tresoar. De aanwezige ruimte voor de
voetganger blijft onaangetast. Dat wil zeggen: de breedte
van het trottoir aan de noordzijde van de Boterhoek blijft
exact gelijk en aansluitend op het trottoir komt een
fietsstrook. Om de ruimtewerking te vergroten is voor beide
langzaam-verkeersgebieden een zelfde materiaal gekozen.
Het hooggelegen Oldehoofsterkerkhof
Het Oldehoofsterkerkhofop de terp, is de hooggelegen
stedenbouwkundige ruimte. Voor deze ruimte gelden twee
modellen:
Het Oldehoofsterkerkhof is een functioneel plein en
biedt als binnenstadsplein ruimte aan diverse
activiteiten, festivals en bijeenkomsten.
Het Oldehoofsterkerkhof is een recreatief groengebied en
maakt deel uit van de groenstructuur van de noordelijke
stadsrand
In beide ontwerpen is rekening gehouden met enige
parkeerplaatsen voor invaliden (bij voorkeur 10 stuks)
ultra-kort-parkeren en met de bevoorrading van het
Stadskantoor en Postkantoor. Ook wordt in beide ontwerpen
rekening gehouden met de eventuele bouw van een pleingebouw
(ca. 50 x 13 m. 650 m28 a 12 meter hoog. Aansluitend
op overige beleidslijnen binnen de gemeente (zie ook
onderhoudsparagraafis gekozen voor een functioneel
plein. De detailtoelichting van deze twee modellen vindt u
in de stedenbouwkundige bijlagen; deze verduidelijken ook
de keuze van functioneel plein.
materialen
Al geruime tijd wordt aan de herinrichting van de
binnenstad gewerkt. Deze werkzaamheden vinden plaats op
basis van het Masterplan voor de openbare ruimte
"Binnenstad Nieuwe Stad" (juni 1997)Dezelfde lijn wordt
ook gevolgd voor de inrichting van het Oldehoofsterkerkhof
Hier zullen overwegend gebakken materialen en/of
natuursteen worden gebruikt. Voor de rijbaan, via het
plein van de Boterhoek, blijft asfalt de eerste optie.
Overwogen kan worden gekleurd asfalt met streetprint toe te
passen. Aan de materiaalkeuze voor de afdeklaag van het
"activiteitenplein" wordt in overleg met in- en externe
betrokkenen c.q. belanghebbenden t.z.t. nader invulling
gegeven
Blad 15
Financieel overzicht
Totaaloverzicht investeringen
Naast de investering in de parkeergarage zijn nog
aanpalende investeringen nodig c.q. gewenst danwel worden
de volgende inkomsten gederfd.
Onderdeel
Kosten (prijspeil 2003)
Dekking
Parkeergarage
Archeologie
Installaties
Boterhoek
6 20,1 miljoen
Inbrengwaarde CV/BV
6 15,8 milj oen
Onrendabele top t.l.v.
Reserve Parkeren €4,3
miljoen.
Plein OHK (inclusief
doorgang naar
Prinsentuin)
6 2,4 miljoen
Reserve Parkeren (425.000
Euro)rest BNS*
Minirotonde
Westerplantage
0,7 miljoen
(incl, aangrenzende
wegvakken)
GWP en BNS
Derving inkomsten
maaiveldparkeren
plein
7,3 milj oen
Resulteert in een lagere
bijdrage aan de Reserve
Parkeren (jaarlijks)
dekking plein op dit moment nog niet geregeld
Toelichting
Ter dekking van de kosten van herinrichting plein is een
bedrag ad. 425.000 beschikbaar t.l.v. de Reserve Parkeren
beschikbaar. Dit bedrag is voldoende om de huidige
verharding terug te leggen. Indien echter qua inrichting
(logischerwijs) wordt aangesloten op het nieuwe beeld van
de Binnenstad vergt dit een investering ad. 2,4 min. In
dit investeringsbedrag is rekening gehouden met een
aantrekkelijke doorsteek naar de Prinsentuin.
De opbrengst van het maaiveldparkeren op het huidige plein
bedragen 4 0 0.000 per jaar. Deze inkomsten worden gederfd
vanaf het moment dat wordt gestart met de bouw van de
parkeergarageDe contante waar de van de gederfde
inkomsten bedraagt ca. 7,3 min. Daar de parkeergarage bij
een investering van 15,8 min exploitatief haalbaar is,
dienen de overige kosten te worden gelegitimeerd op een
andere wijze. Hierbij kan o.a. worden gedacht aan de
realisatie van een kwalitatief hoogwaardig, functioneel
plein, het ontbreken van gelijkwaardige alternatieven en
positieve effecten op de aantrekkelijkheid van de
binnenstad. Kortom, de kosten zullen van het
ondergrondsbrengen van het parkeren op het
Oldehoofsterkerkhof en het realiseren van een hoogwaardige
inrichting van de openbare ruimte zijn
4,3 min
2,4 min
7.3 min
14,0 min