Blad 14 Ter weerszijden van de Boterhoek liggen de in- en uitritten van de parkeergarage. Deze in- en uitgangen worden heel terughoudend gedetailleerd. Op straatniveau zal slechts een (glazen) borstwering en de aanduiding "ingang parkeergarage" zichtbaar zijn. De plaats waar de Boterhoek de voorruimte doorsnijdt, blijft herkenbaar maar het is de bedoeling dat de weg, door materiaal- en/of kleurkeuze zoveel mogelijk deel uitmaakt van het verblijfsgebied De voorruimte vormt een ruimtelijk front voor het gebouwencomplex van Tresoar. De aanwezige ruimte voor de voetganger blijft onaangetast. Dat wil zeggen: de breedte van het trottoir aan de noordzijde van de Boterhoek blijft exact gelijk en aansluitend op het trottoir komt een fietsstrook. Om de ruimtewerking te vergroten is voor beide langzaam-verkeersgebieden een zelfde materiaal gekozen. Het hooggelegen Oldehoofsterkerkhof Het Oldehoofsterkerkhofop de terp, is de hooggelegen stedenbouwkundige ruimte. Voor deze ruimte gelden twee modellen: Het Oldehoofsterkerkhof is een functioneel plein en biedt als binnenstadsplein ruimte aan diverse activiteiten, festivals en bijeenkomsten. Het Oldehoofsterkerkhof is een recreatief groengebied en maakt deel uit van de groenstructuur van de noordelijke stadsrand In beide ontwerpen is rekening gehouden met enige parkeerplaatsen voor invaliden (bij voorkeur 10 stuks) ultra-kort-parkeren en met de bevoorrading van het Stadskantoor en Postkantoor. Ook wordt in beide ontwerpen rekening gehouden met de eventuele bouw van een pleingebouw (ca. 50 x 13 m. 650 m28 a 12 meter hoog. Aansluitend op overige beleidslijnen binnen de gemeente (zie ook onderhoudsparagraafis gekozen voor een functioneel plein. De detailtoelichting van deze twee modellen vindt u in de stedenbouwkundige bijlagen; deze verduidelijken ook de keuze van functioneel plein. materialen Al geruime tijd wordt aan de herinrichting van de binnenstad gewerkt. Deze werkzaamheden vinden plaats op basis van het Masterplan voor de openbare ruimte "Binnenstad Nieuwe Stad" (juni 1997)Dezelfde lijn wordt ook gevolgd voor de inrichting van het Oldehoofsterkerkhof Hier zullen overwegend gebakken materialen en/of natuursteen worden gebruikt. Voor de rijbaan, via het plein van de Boterhoek, blijft asfalt de eerste optie. Overwogen kan worden gekleurd asfalt met streetprint toe te passen. Aan de materiaalkeuze voor de afdeklaag van het "activiteitenplein" wordt in overleg met in- en externe betrokkenen c.q. belanghebbenden t.z.t. nader invulling gegeven Blad 15 Financieel overzicht Totaaloverzicht investeringen Naast de investering in de parkeergarage zijn nog aanpalende investeringen nodig c.q. gewenst danwel worden de volgende inkomsten gederfd. Onderdeel Kosten (prijspeil 2003) Dekking Parkeergarage Archeologie Installaties Boterhoek 6 20,1 miljoen Inbrengwaarde CV/BV 6 15,8 milj oen Onrendabele top t.l.v. Reserve Parkeren €4,3 miljoen. Plein OHK (inclusief doorgang naar Prinsentuin) 6 2,4 miljoen Reserve Parkeren (425.000 Euro)rest BNS* Minirotonde Westerplantage 0,7 miljoen (incl, aangrenzende wegvakken) GWP en BNS Derving inkomsten maaiveldparkeren plein 7,3 milj oen Resulteert in een lagere bijdrage aan de Reserve Parkeren (jaarlijks) dekking plein op dit moment nog niet geregeld Toelichting Ter dekking van de kosten van herinrichting plein is een bedrag ad. 425.000 beschikbaar t.l.v. de Reserve Parkeren beschikbaar. Dit bedrag is voldoende om de huidige verharding terug te leggen. Indien echter qua inrichting (logischerwijs) wordt aangesloten op het nieuwe beeld van de Binnenstad vergt dit een investering ad. 2,4 min. In dit investeringsbedrag is rekening gehouden met een aantrekkelijke doorsteek naar de Prinsentuin. De opbrengst van het maaiveldparkeren op het huidige plein bedragen 4 0 0.000 per jaar. Deze inkomsten worden gederfd vanaf het moment dat wordt gestart met de bouw van de parkeergarageDe contante waar de van de gederfde inkomsten bedraagt ca. 7,3 min. Daar de parkeergarage bij een investering van 15,8 min exploitatief haalbaar is, dienen de overige kosten te worden gelegitimeerd op een andere wijze. Hierbij kan o.a. worden gedacht aan de realisatie van een kwalitatief hoogwaardig, functioneel plein, het ontbreken van gelijkwaardige alternatieven en positieve effecten op de aantrekkelijkheid van de binnenstad. Kortom, de kosten zullen van het ondergrondsbrengen van het parkeren op het Oldehoofsterkerkhof en het realiseren van een hoogwaardige inrichting van de openbare ruimte zijn 4,3 min 2,4 min 7.3 min 14,0 min

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 125