Blad 2
Planologische verandering
Voor het gebied achter de percelen van verzoekers was het
bestemmingsplan "Huizum-Sixma" van kracht, vastgesteld door
uw Raad op 15 september 1975, en goedgekeurd door Gedepu
teerde Staten van Fryslan bij besluit van 23 september
1976
Het terrein achter de woningen van verzoekers, voorheen in
gebruik voor volkstuinen en als grasland, had voor het oos
telijk deel de bestemming "Openbaar groen" en voor het wes
telijk deel de bestemming "Verkeersdoeleinden"Deze laats
te bestemming was bedoeld voor het realiseren van een in
valsweg naar het centrum van Leeuwarden die destijds een
meer oostelijk tracé had dan de nadien gerealiseerde Oos-
tergowegDit tracé liep, ook volgens het bestemmingsplan
"Huizum-Sixma", door de woning Huizumerlaan 3 heen. De
gronden met de bestemming "Openbaar groen" waren bestemd
voor plantsoenen, groenstroken, uitritten, bermen, en ta
luds
Naar aanleiding van een verzoek van de Rijks Agrarische
Hogeschool AOC Friesland te Leeuwarden voor het oprichten
van een schoolgebouw, heeft ons college, na afgifte van een
•verklaring van geen bezwaar' door Gedeputeerde Staten van
Fryslan, bij besluit van 14 april 1994 bouwvergunning, als
mede vrijstelling van de bepalingen van het bestemmingsplan
"Huizum-Sixma", verleend. Het vrijstellingsbesluit ex arti
kel 19 WRO is nadien onherroepelijk geworden.
Voorts is het bestemmingsplan "Onderwijslokatie Potmarge"
vastgesteld door uw Raad op 13 december 1993, goedgekeurd
door Gedeputeerde Staten van Fryslan bij besluit van 21
juli 1994 en onherroepelijk geworden door de uitspraak van
de Raad van State van 3 0 oktober 19 95.
Het gebied oostelijk van de Oostergoweg en dan met name het
deel achter de percelen met de panden van verzoekers kreeg
de bestemming "Maatschappelijke doeleinden", gronden met
name bestemd voor onderwijsdoeleinden.
Overwegingen met betrekking tot artikel 4 9 WRO door de SAOZ
Door de SAOZ is een vergelijking gemaakt tussen het regime
van het bestemmingsplan "Huizum-Sixma" en de planologische
situatie die ontstond door de vrijstelling ex artikel 19
WRO en daarna door het bestemmingsplan "Onderwijslokatie
Potmarge"
Het gebied noordelijk van de Huizumerlaan, achter de wonin
gen van verzoekers, kreeg een nieuwe invulling. Voorheen
werd dit gebied slechts voor volkstuinen en daarna als
grasland gebruikt, dit overeenkomstig de toenmalige bestem
ming. Op deze plaats is thans een scholencentrum tot stand
gebracht ten behoeve van het agrarische onderwijs, het "Van
Hall Instituut"deels bestaande uit 2 bouwlagen en deels
bestaande uit 3 en 4 bouwlagen. Het meest westelijke deel
van dit scholencomplex is gelegen op de gronden die voor
heen uit volkstuinen grasland bestonden.
Dit westelijke deel van de bebouwing, zoals boven genoemd,
bevindt zich op een afstand van circa 55 m uit de achter-
grens van de percelen van verzoekers en circa 73 m a 77 m
(afstand varieert) uit de woningen van verzoekers.
Blad 3
Op basis van bedoeld vrijstellingsbesluit ex artikel 19 WRO
kon een groot deel van de schoolbebouwing worden gereali
seerd. Daarbij is vooral van belang de invloed van het wes
telijke, hoge deel van de bebouwing.
Het voorheen bestaande uitzicht vanuit de woningen van ver
zoekers en vanuit de achtererven is door de bebouwing ge
wijzigd. Er is, volgens de SAOZ, nadrukkelijk zicht ont
staan op omvangrijke schoolbebouwing. Deze ontwikkeling
heeft, volgens de SAOZ, een nadelige invloed op de percelen
met de panden van verzoekers
De SAOZ stelt echter, dat privacyverlies (op grond van het
vrijstellingsbesluit ex artikel 19 WRO) door de afstand van
de nieuwe bebouwing tot de woningen niet aan de orde was
De tussenliggende grond bleef bij het bouwplan en het bij -
behorende vrijstellingsbesluit nog open. Maar, in het op
het vrijstellingsbesluit gevolgde nieuwe bestemmingsplan
"Onderwijslokatie Potmarge" is ook op het grootste deel van
het na de gerealiseerde bouw resterende open gebied,
schoolbebouwing mogelijk tot een aanmerkelijke hoogte (13,2
m inclusief vrijstelling). De afstand van deze bebouwing
tot de achtergrens van de percelen van verzoekers bedraagt
nog slechts circa 15 m. Het zicht op deze bebouwing zal
door de omvang en de afstand overheersend zijn. Ook zal de
hoge bebouwing enig licht wegnemen. Volgens de SAOZ zal,
door de geringe afstand, nu ook privacyverlies een rol spe
len. Vanuit de nieuwe bebouwing zal inkijk mogelijk zijn in
de achtertuin, in mindere mate in de woningen van verzoe
kers Voor nadere bij zonderheden verwij zen wij u naar de
rapporten van de SAOZ
De kosten van de deskundigenrapporten komen volgens de SAOZ
op grond van de jurisprudentie niet voor vergoeding in aan
merking
De schade voor de verschillende verzoekers is door de SAOZ
berekend op:
Huizumerlaan nr. 3 10.000,--
Huizumerlaan nr. 5 3.000,--
Huizumerlaan nr. 7 8.500,
Huizumerlaan nr. 9 7.000,
Totaal 28.500,--
(Bij de bepaling van de schade is van belang, dat Huizumer
laan nr. 5 wel in bezit was van verzoeker op het moment van
het onherroepelijk worden van het vrijstellingsbesluit ex
artikel 19 WRO, maar het pand werd verkocht op 4 juli 1995,
dus voor het onherroepelijk worden van het nieuwe bestem
mingsplan op 30 oktober 1995)