Blad 14 A, B- of C-zone. In de Beschrijving in Hoofdlijnen (BiH) wordt dit wel enigszins uitgewerkt. Defensie is evenwel van mening dat de bebouwings- en gebruiksbepalingen volledig in overeenstemming dienen te zijn met de in de nota van Houwe- lingen uit 1988 opgenomen omschrijvingen. Reactie: De term risicogevoelige bouwwerken is wel dege lijk gedefinieerd in de begripsbepalingen. Het zelfde geldt overigens voor de term risicoge- voelig object. Hierbij is aangesloten bij het ontwerp-besluit kwaliteitseisen externe veilig heid inrichtingen milieubeheer. Dit is gebeurd omdat het ministerie van VROM in een brief van 18 april 2002 adviseert om nu al zoveel moge lijk toepassing te geven aan dit ontwerp besluit. Hierin wordt de bebouwing waarin zich regelmatig personen bevinden exacter omschreven dan in de nota van Houwelingen uit 1988. Bij nadere beschouwing is echter gebleken dat dit besluit, wanneer dit van kracht wordt, niet gaat gelden voor defensie-inrichtingen. Daarom wordt nu alsnog een definitie van risicogevoe lige bouwwerken c.q. objecten opgenomen in de bestemmingsplanvoorschriften, die net als in de nota van Houwelingen een minder uitgewerkt ka rakter draagt. Het gaat daarbij geheel in alge mene zin om bouwwerken en objecten waarin zich regelmatig mensen bevinden. Geconstateerd kan voorts worden dat in de nota van Houwelingen in zone A elke bebouwing wordt uitgesloten, niet alleen bebouwing, waarin zich regelmatig personen bevinden. Het verbod van elke bebouwing is wel opgenomen in de BiH, ech ter niet in de bebouwingsbepalingen. Voor een deel is dit voortgevloeid uit de gedachte dat de bestemming "agrarisch gebied" als belang rijkste bestemming die onder de aanvullende be stemming voor de veiligheidszone is gelegen toch al vrijwel geen bebouwing bij recht toe staat buiten bouwpercelen. Toch is er binnen zone A volgens het ontwerp- bestemmingsplan nog wel enige bebouwing moge lijk. Het gaat daarbij om bouwwerken, geen ge bouwen zijnde binnen de agrarische bestemming en binnen de verkeersbestemming. Concreet kan het daarbij gaan om erfafscheidingen, palen, afdakjes, verkeersborden, reclameborden e.d. In zoverre heeft er in het plan niet een slui tende vertaling plaatsgevonden van de nota van Houwelingen Gelet hierop is het zaak om in het plan de be bouwingsregeling binnen de veiligheidszone hierop aan te passen, in die zin dat deze bouw werken binnen de A zone alsnog worden uitgeslo ten. Hierbij moet wel worden bedacht dat bouw werken als erfafscheidingen (tot 1 meter hoog) en (verkeers)borden bouwvergunningsvrij (kun nen) zijn. Silo's kunnen bij vrijstelling buiten het agra risch bouwperceel worden opgericht. In de be schrijving in hoofdlijnen zal alsnog worden aangegeven dat deze niet kunnen worden toege staan in zone A. In dit verband kan ook worden geconstateerd dat de richtlijnen uit de nota van Houwelingen in zone C niet sluitend in het plan zijn geregeld. Enerzijds is het plan nu te streng door ook in zone C gebouwen, waar zich regelmatig mensen kunnen bevinden in principe uit te sluiten, an derzijds worden in de bebouwingsbepalingen geen beperkingen gesteld ten aanzien van vlies- en gordijngevelconstructies en grote glasopper vlakten. Dit gebeurt wel in de BiH, maar niet in de bebouwingsbepalingen. De achtergrond hiervoor is dat binnen de onder liggende bestemming "agrarisch gebied" toch vrijwel geen gebouwen zijn toegestaan. Voorts zijn binnen zone C via een aanduiding op de plankaart geen kassen toegestaan binnen de be stemming "tuincentrum" aan de Troelstraweg Niettemin valt te constateren dat er binnen zo ne C wel gebouwen zijn toegestaan binnen andere bestemming, bijvoorbeeld de bestemming be drijfsdoeleinden. Deze zouden in principe kun nen worden opgericht met vlies-, gordijn- of glasgevels Gelet hierop is de in het plan opgenomen rege ling nog eens naast die van de nota van Houwe lingen gelegd. Naar aanleiding hiervan wordt de regeling van het plan aangepast, met name op de genoemde punten. Daarnaast worden ook de toet singscriteria voor de vrijstellings- en wijzi gingsbevoegdheden aangepast. Praktisch houdt dit een integrale herziening van de in het plan opgenomen regeling in, met behoud van een aan tal elementen, die reeds opgenomen waren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 167