Blad 2 Ondanks dat de werkgroep zich ervan bewust is dat verande rende wetgeving de mogelijkheden van het invoeren van een regeling "PC voor minima" beperkt zijn er in dit kader toch een drietal varianten bedacht. In alledrie de varianten zoekt de werkgroep aansluiting bij het PC-project van de SWL. De werkgroep heeft het college verzocht om de drie varian ten nader uit te werken in een notitie. In het vervolg van deze raadsbrief zal duidelijk worden waarom het college geen gehoor geeft aan dit verzoek. 4. De huidige stand van zaken van het gemeentelijk ar moedebeleid. Het gemeentelijk armoedebeleid kent de volgende regelingen. Individuele bijzondere bijstand. Categoriale bijzondere bijstand ten behoeve van duurzame gebruiksgoederen Aanvullende ziektekostenverzekering (AV Frieso) Kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen. Schuldhulpverlening. Declaratieregeling minima Leeuwarden. Zwemvangnetregeling De uitvoering van dit beleid leidt tot een kostenpost van zo'n €3 miljoen. Voor de dekking van deze uitgaven wordt gebruik gemaakt van de middelen €3 miljoen) die het rijk in het kader van het gemeentelijk armoedebeleid toegevoegd aan het gemeentefonds. Blad 3 Knelpunt in de huidige financiering van het armoedebeleid is dat de stijgende cliëntenaantallen er in 2003 een tekort heeft doen ontstaan op het budget voor de bijzondere bij stand van €110.000,--. Daarnaast zal door de invoering van de Wet Werk en bijstand er een financiële ombuiging plaats vinden, waardoor het fictieve budget met een derde zal wor den verminderd. Wat de precieze gevolgen hiervan zijn voor de financiering van het gemeentelijk armoedebeleid is nog niet helemaal helder. 5. De mogelijkheden en de afweging. Ons uitgangspunt is om in ieder geval de extra middelen toe te voegen aan het gemeentelijk budget voor de armoedebe strijding. Over de wijze waarop vervolgens deze extra mid delen kunnen worden besteed zijn een aantal scenario's denkbaar De incidentele extra middelen worden aangewend om het tekort op het budget bijzondere bijstand als tegenvaller te kunnen wegstrepen. Resterende middelen blijven be schikbaar ten behoeve van het budget voor de armoedebe- strij ding Met dit scenario loopt de gemeente geen onnodige risi co's. De incidentele extra middelen worden benut om de langdu rige minima zonder arbeidsmarktperspectief in 2003 extra te ondersteunen. Uitvoering geven aan dit scenario is geheel conform de wens van het rijk. Daar dient wel de kanttekening bij te worden geplaatst dat deze doelgroep geen specifieke doelgroep is in het kader van het huidige gemeentelijke armoedebeleid en is dus niet bekend bij Sociale Zaken. Uitvoering geven aan een dergelijke regeling heeft tot gevolg dat de gemeente invulling moet gaan geven aan het begrip "zonder arbeidsmarktperspectief"Één en ander is tijdrovend en leidt daardoor ook tot hoge uitvoerings kosten. Hierdoor zijn er dan ook minder middelen be schikbaar waarmee de extra financiële ondersteuning kan worden gefinancierd. De incidentele extra middelen worden ingezet om uitvoe ring te geven aan de wens van de gemeenteraad met be trekking tot de PC's. Conform alle varianten van de raadswerkgroep wordt een dergelijke regeling eerst op wijkniveau ingevoerd. In voering op stedelijk niveau zal dus een veelvoud van aan kosten met zich meebrengen die niet van incidentele maar van structurele aard zijn. De scenario's waarbij de middelen worden ingezet voor PC's of de langdurige minima zonder arbeidsmarktperspectief zien wij niet als haalbaar. Rekeninghoudend met de financiële consequenties voor de "portemonnee van de minima" als ge volg van de economische teruggang en de invoering van de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 186