Blad 2
Ondanks dat de werkgroep zich ervan bewust is dat verande
rende wetgeving de mogelijkheden van het invoeren van een
regeling "PC voor minima" beperkt zijn er in dit kader toch
een drietal varianten bedacht.
In alledrie de varianten zoekt de werkgroep aansluiting bij
het PC-project van de SWL.
De werkgroep heeft het college verzocht om de drie varian
ten nader uit te werken in een notitie. In het vervolg van
deze raadsbrief zal duidelijk worden waarom het college
geen gehoor geeft aan dit verzoek.
4. De huidige stand van zaken van het gemeentelijk ar
moedebeleid.
Het gemeentelijk armoedebeleid kent de volgende regelingen.
Individuele bijzondere bijstand.
Categoriale bijzondere bijstand ten behoeve van duurzame
gebruiksgoederen
Aanvullende ziektekostenverzekering (AV Frieso)
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen.
Schuldhulpverlening.
Declaratieregeling minima Leeuwarden.
Zwemvangnetregeling
De uitvoering van dit beleid leidt tot een kostenpost van
zo'n €3 miljoen. Voor de dekking van deze uitgaven wordt
gebruik gemaakt van de middelen €3 miljoen) die het rijk
in het kader van het gemeentelijk armoedebeleid toegevoegd
aan het gemeentefonds.
Blad 3
Knelpunt in de huidige financiering van het armoedebeleid
is dat de stijgende cliëntenaantallen er in 2003 een tekort
heeft doen ontstaan op het budget voor de bijzondere bij
stand van €110.000,--. Daarnaast zal door de invoering van
de Wet Werk en bijstand er een financiële ombuiging plaats
vinden, waardoor het fictieve budget met een derde zal wor
den verminderd. Wat de precieze gevolgen hiervan zijn voor
de financiering van het gemeentelijk armoedebeleid is nog
niet helemaal helder.
5. De mogelijkheden en de afweging.
Ons uitgangspunt is om in ieder geval de extra middelen toe
te voegen aan het gemeentelijk budget voor de armoedebe
strijding. Over de wijze waarop vervolgens deze extra mid
delen kunnen worden besteed zijn een aantal scenario's
denkbaar
De incidentele extra middelen worden aangewend om het
tekort op het budget bijzondere bijstand als tegenvaller
te kunnen wegstrepen. Resterende middelen blijven be
schikbaar ten behoeve van het budget voor de armoedebe-
strij ding
Met dit scenario loopt de gemeente geen onnodige risi
co's.
De incidentele extra middelen worden benut om de langdu
rige minima zonder arbeidsmarktperspectief in 2003 extra
te ondersteunen.
Uitvoering geven aan dit scenario is geheel conform de
wens van het rijk. Daar dient wel de kanttekening bij te
worden geplaatst dat deze doelgroep geen specifieke
doelgroep is in het kader van het huidige gemeentelijke
armoedebeleid en is dus niet bekend bij Sociale Zaken.
Uitvoering geven aan een dergelijke regeling heeft tot
gevolg dat de gemeente invulling moet gaan geven aan het
begrip "zonder arbeidsmarktperspectief"Één en ander is
tijdrovend en leidt daardoor ook tot hoge uitvoerings
kosten. Hierdoor zijn er dan ook minder middelen be
schikbaar waarmee de extra financiële ondersteuning kan
worden gefinancierd.
De incidentele extra middelen worden ingezet om uitvoe
ring te geven aan de wens van de gemeenteraad met be
trekking tot de PC's.
Conform alle varianten van de raadswerkgroep wordt een
dergelijke regeling eerst op wijkniveau ingevoerd. In
voering op stedelijk niveau zal dus een veelvoud van aan
kosten met zich meebrengen die niet van incidentele maar
van structurele aard zijn.
De scenario's waarbij de middelen worden ingezet voor PC's
of de langdurige minima zonder arbeidsmarktperspectief zien
wij niet als haalbaar. Rekeninghoudend met de financiële
consequenties voor de "portemonnee van de minima" als ge
volg van de economische teruggang en de invoering van de