Uitgangspunt voor het werkmodel dat wordt voorgesteld is dat alle fmancieel-technische
werkzaamheden op het terrein van de schuldhulpverlening binnen één organisatie worden
ondergebracht. Deze organisatie wordt hiermee verantwoordelijk voor het totale
schuldhulpverleningstraject en kan worden beschouwd als de basisvoorziening voor
schuldhulpverlening in Leeuwarden.
De nieuwe organisatie heeft als kerntaken: aanmelding, verzamelen en controleren van
informatie, intake, trajectbewaking, budgethulp, inkomensbeheer, schuldregeling, afgifte van
verklaringen in het kader van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) en
nazorg. In het model wordt een onderscheid gemaakt tussen taken die in het frontoffice en die
in het backoffice worden uitgevoerd - overigens beide binnen dezelfde organisatie. In het
backoffice worden taken als schuldregeling, budgetbeheer en afgifte van WSNP-verklaringen
gepositioneerd - veelal uitgevoerd door andere medewerkers dan degenen die in het
ffontoffice de directe klantcontacten hebben en die voor de intake, de procesbewaking, de
voortgang en de nazorg verantwoordelijk zijn (casemanagers).
De casemanagers in het ffontoffice zijn aanspreekpunt voor de cliënt en alle betrokken
schuldeisers en hulpverleners. Zij organiseren het hulpverleningstraject, initiëren de
activiteiten in het backoffice, verwijzen waar nodig naar andere organisaties en bewaken de
voortgang in de bijdragen die door die andere organisaties moeten worden geleverd. De
inhoudelijke verantwoordelijkheid voor die bijdragen blijft bij die organisaties zelf berusten.
De psychosociale hulpverlening en de begeleiding die in dat verband wordt gegeven, behoren
dus niet tot de taken van de organisatie voor schuldhulpverlening. Dat geldt ook voor de
egel ei d i n g die in het kader van de hulpverlening wordt geboden. Dat zijn en blijven
taken die door externe partijen met specialistische kennis worden verricht, zoals daar zijn: de
GGZ, de verslavingszorg, de maatschappelijke dienstverlening en de reclassering. Zij leveren
bijdragen aan het totale schuldhulpverleningstraject dat onder de regie van (de casemanagers
van) de organisatie voor schuldhulpverlening wordt uitgevoerd.
In schema ziet het werkproces er als volgt uit:
vtsfllifij*
■Frii'U-i'ïJ
t
ma.
T
Rar.k-nffi re.
De kerntaak "preventie" is vooralsnog niet bij de organisatie voor schuldhulpverlening
ondergebracht. Preventie is een wezenlijk onderdeel van de integrale schuldhulpverlening.
Het is zeer breed van aard en wordt door vele instellingen en organisaties uitgevoerd. Het
schuldsituaties helpen voorkomen en kan dus ook als een preventie-instrument worden
gezien, net als het inoefenen van vaardigheden voor het vroegtijdig onderkennen van
dreigende verschulding in trainingen van intennediairs. Het brede karakter van dit instrument
maakt dat deze taak niet als een kerntaak bij één organisatie kan worden ondergebracht. De
taak hoort naar de aard van de werkzaamheden bij een diversiteit van instellingen thuis. Deze
instellingen zullen elk hun eigen expertise op dit gebied verder moeten ontwikkelen.
Dat ligt anders met de specifieke voorlichtingstaak, die ook op het gebied van schuldpreventie
van grote betekenis is. Die taak is al eerder onderkend en neergelegd bij de Sociale Winkel,
6
Werkorganisatie schuldhulpverlening
7
Preventie
BufcaSj
seKufd?«tiip
Schuld- Budqet-
reqelin beheer
3
Aanmelding
Verwerken
aanmelding
Verzamelen
informatie en
controleren
Intake
Starten en
bewaken
traiorfon
Budget-
begeleiding
BewaKen
processen
Beëindiqinqs
-gesprek
Nazorg
Specialistische hulp:
GGZ.
verslavingszorg.
reclasserii
Budget-
begeleiding
en
cursussen