Uitgangspunt voor het werkmodel dat wordt voorgesteld is dat alle fmancieel-technische werkzaamheden op het terrein van de schuldhulpverlening binnen één organisatie worden ondergebracht. Deze organisatie wordt hiermee verantwoordelijk voor het totale schuldhulpverleningstraject en kan worden beschouwd als de basisvoorziening voor schuldhulpverlening in Leeuwarden. De nieuwe organisatie heeft als kerntaken: aanmelding, verzamelen en controleren van informatie, intake, trajectbewaking, budgethulp, inkomensbeheer, schuldregeling, afgifte van verklaringen in het kader van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) en nazorg. In het model wordt een onderscheid gemaakt tussen taken die in het frontoffice en die in het backoffice worden uitgevoerd - overigens beide binnen dezelfde organisatie. In het backoffice worden taken als schuldregeling, budgetbeheer en afgifte van WSNP-verklaringen gepositioneerd - veelal uitgevoerd door andere medewerkers dan degenen die in het ffontoffice de directe klantcontacten hebben en die voor de intake, de procesbewaking, de voortgang en de nazorg verantwoordelijk zijn (casemanagers). De casemanagers in het ffontoffice zijn aanspreekpunt voor de cliënt en alle betrokken schuldeisers en hulpverleners. Zij organiseren het hulpverleningstraject, initiëren de activiteiten in het backoffice, verwijzen waar nodig naar andere organisaties en bewaken de voortgang in de bijdragen die door die andere organisaties moeten worden geleverd. De inhoudelijke verantwoordelijkheid voor die bijdragen blijft bij die organisaties zelf berusten. De psychosociale hulpverlening en de begeleiding die in dat verband wordt gegeven, behoren dus niet tot de taken van de organisatie voor schuldhulpverlening. Dat geldt ook voor de egel ei d i n g die in het kader van de hulpverlening wordt geboden. Dat zijn en blijven taken die door externe partijen met specialistische kennis worden verricht, zoals daar zijn: de GGZ, de verslavingszorg, de maatschappelijke dienstverlening en de reclassering. Zij leveren bijdragen aan het totale schuldhulpverleningstraject dat onder de regie van (de casemanagers van) de organisatie voor schuldhulpverlening wordt uitgevoerd. In schema ziet het werkproces er als volgt uit: vtsfllifij* ■Frii'U-i'ïJ t ma. T Rar.k-nffi re. De kerntaak "preventie" is vooralsnog niet bij de organisatie voor schuldhulpverlening ondergebracht. Preventie is een wezenlijk onderdeel van de integrale schuldhulpverlening. Het is zeer breed van aard en wordt door vele instellingen en organisaties uitgevoerd. Het schuldsituaties helpen voorkomen en kan dus ook als een preventie-instrument worden gezien, net als het inoefenen van vaardigheden voor het vroegtijdig onderkennen van dreigende verschulding in trainingen van intennediairs. Het brede karakter van dit instrument maakt dat deze taak niet als een kerntaak bij één organisatie kan worden ondergebracht. De taak hoort naar de aard van de werkzaamheden bij een diversiteit van instellingen thuis. Deze instellingen zullen elk hun eigen expertise op dit gebied verder moeten ontwikkelen. Dat ligt anders met de specifieke voorlichtingstaak, die ook op het gebied van schuldpreventie van grote betekenis is. Die taak is al eerder onderkend en neergelegd bij de Sociale Winkel, 6 Werkorganisatie schuldhulpverlening 7 Preventie BufcaSj seKufd?«tiip Schuld- Budqet- reqelin beheer 3 Aanmelding Verwerken aanmelding Verzamelen informatie en controleren Intake Starten en bewaken traiorfon Budget- begeleiding BewaKen processen Beëindiqinqs -gesprek Nazorg Specialistische hulp: GGZ. verslavingszorg. reclasserii Budget- begeleiding en cursussen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 194