verleden de budgetten voor deze werksoort geleidelijk gegroeid en opgebouwd. Dat hangt
samen met het feit dat het hier een instrument betreft voor een doelgroep die grotendeels
samenvalt met de doelgroep van het minimabeleid. Probleem is echter dat binnen het
minimabeleid voor 2003 alle budgettaire ruimte is opgebruikt of bestemd. Er is zelfs sprake
van een (dreigend) tekort. Ook voor 2004 is er geen budgettaire ruimte te verwachten, die van
voldoende omvang is om hier een oplossing te bieden. Zonder algehele herziening van het
minimabeleid kan hier dus geen soulaas worden verwacht.
Men kan ervoor kiezen om het gehele minimabeleid te herzien en daarbij te zoeken naar meer
financiële ruimte voor de schuldsanering en schuldhulpverlening. Het bezwaar van deze
aanpak is dat nog maar kortgeleden - in 2002 - een discussie is gevoerd over hetzelfde
onderwerp, waarbij de mogelijkheid voor herziening van het minimabeleid door de raad is
afgewezen. Een voorstel in die richting kan dus gezien worden als een herhaling van zetten.
Bovendien is er het praktische bezwaar dat de effecten van een herziening van het
minimabeleid op zijn vroegst in 2004 kunnen worden verdisconteerd. Dat betekent dat er voor
2003 toch nog een incidentele oplossing gevonden zal moeten worden. Het helpt dus
(misschien) ook maar voor een deel. Overigens zou een herziening van het minimabeleid op
dit moment, gezien tegen de achtergrond van de landelijke discussie over de nieuwe wet Werk
en Bijstand, ook te vroeg komen. Deze wet, waarvan de invoering door het rijk is voorzien
voor 2004 maar waarvan het realistischer is uit te gaan van invoering in 2005, zal een totale
revisie van het gemeentelijk minimabeleid noodzakelijk maken, omdat daarin de
mogelijkheid voor gemeenten om een eigen inkomens- en minimabeleid te voeren, naar
verwachting aan banden zal worden gelegd. Het lijkt daarom verstandig om op die discussie
niet vooruit te lopen en de herziening van het minimabeleid ook in dat kader te laten plaats
vinden. Bij die herziening kan dan tzt, dwz met ingang van 2005, naar een herbestemming
van de thans beschikbare budgetten voor het minimabeleid worden gestreefd, met daarin een
eigen plaats en een passende structurele financiering voor de schuldhulpverlening.
Dat betekent dus dat voor de jaren 2003 en 2004 naar incidentele dekkingsmiddelen zal
moeten worden gezocht, buiten de sfeer van de bestaande budgetten voor het minimabeleid..
Die incidentele middelen kunnen worden gevonden in het overschot op het inkomensdeel van
het Fonds Werk en Inkomen (FWI). Zoals bekend bestaat dat Fonds uit twee delen, een
werkdeel (W-deel WIW) en een inkomensdeel (I-deel). Uit het I-deel van het Fonds worden
de uitkeringen ABW /IOAW/ IOAZ voor 25% betaald. Het budget voor het I-deel wordt door
het rijk op basis van een verdeelmodel berekend en als totaalbudget aan de gemeente
beschikbaar gesteld. Een eventueel overschot mag worden aangewend voor doelstellingen op
het gebied van werk en inkomen. Daaronder valt ook het minimabeleid te rekenen.
Door het lagere bedrag aan verstrekte uitkeringen dan waarmee het rijk rekening hield bij de
toedeling van het I-budget, is er in 2001 op dit deel een overschot ontstaan van 1.236.938,-.
Dit bedrag is in een voorziening FWI gebracht en opgenomen in de jaarrekening 2001 van de
Dienst Welzijn. Voor 2002 wordt een overschot op het I-deel verwacht van 750.000,-. Ook
voor 2003 wordt op begrotingsbasis een overschot verwacht dat is geraamd op 600.000,-. In
alle gevallen gaat het om een incidenteel bedrag.
Over de bestemming van deze budgetten wordt momenteel op ambtelijk niveau een discussie
gevoerd. Een werkgroep is bezig om mogelijke ontwikkelingen en daarmee samenhangende
(financiële) risico's in beeld te brengen en een voorstel te doen voor besteding. In dat verband
is ook aandacht voor de behoefte aan incidentele dekkingsmiddelen voor de
schuldhulpverlening. Deze bestemming past goed binnen de voorwaarden die door het rijk
aan de besteding van overschotten worden gesteld. Het is hier niet de plaats om op deze
materie nader in te gaan. Wel wordt hier gesteld dat in het voorstel, dat binnenkort aan college
en raad zal worden voorgelegd inzake de besteding van de overschotten op het inkomensdeel
van het FWI, een pre-prioriteit zal worden gelegd bij een bestemming ten gunste van de
schuldhulpverlening tot de in deze notitie genoemde dekkingstekorten GKB voor 2003 en
2004 en het restant van de taakstelling. De besluitvorming daarover zal niet hier maar in dat
verband plaats vinden. Hier wordt vastgesteld dat een oplossing voor de dekkingstekorten op
de schuldhulpverlening mogelijk is, indien college en raad bij de bestemming van de
overschotten op het I-deel van het FWI daarvoor ruimte willen maken.
wordt op grond van het voorgaande voorgesteld:
1de bezuinigingstaakstelling ad 94.800,-, die in het kader van het LSB aan de
werksoort schuldhulpverlening is opgelegd, slechts te realiseren voor het deel
waarmee rekening was gehouden voor de substantiële vermindering van de
rijksmiddelen bekend werd en het restant van 57.300 voor de jaren 2003 en
2004 als pre-prioriteit aan te merken voor de besteding van de overschotten op het
inkomensdeel van het FWI;
2. a. aan de GKB voor 2003 een subsidie beschikbaar te stellen van maximaal
113.474,- op basis van een nader te ontwikkelen taakstellende overeenkomst,
waarin de prestaties worden vastgelegd die op het gebied van schuldhulp
verlening en inkomensbeheer worden verwacht;
b. het genoemde subsidiebedrag te verhogen met 212.626,- tot 326.100,- en
de prestaties in de taakstellende overeenkomst dienovereenkomstig aan te
passen indien en voorzover door de raad besloten wordt tot toekenning van
deze incidentele extra bijdrage op basis van het nog voor te leggen voorstel
inzake de bestemming van de overschotten op het inkomensdeel van het Fonds
Werk en Inkomen;
3. bij de voorbereiding van de gemeentebegroting 2004 uit te gaan van een
structureel subsidiebedrag voor de GKB van 113.474,- en van een incidentele
extra bijdrage van 217.068,- onder dezelfde voorwaarde en beperking als onder
2b gesteld tav besluitvorming door de raad;
DAK/08-05-03 ;OH/l 5-05-03
16
Fonds Werk en Inkomen (Inkomensdeel)
17
Samenvattend