Leeuwarden wordt heen geleid. Een snellere verbinding voor het verkeer van en naar Stiens/Holwerd is daarvan het positieve gevolg. Op dit moment vindt een MER/tracé studie plaats, waarin de milieuaspecten worden onderzocht. 7. (reacties: Groene coalitie, Mantgum) Wij constateren in de eerste plaats dat de aanleg van de Haak om Leeuwarden door geen van de insprekers ter discussie wordt gesteld. Waar wel discussie over is, is het tracé van de Haak. Het project De Haak bevindt zich in de planstudiefase van het MIT. De MER/tracé studie wordt momenteel uitgevoerd. De planning is dat eind 2004 een definitief standpunt wordt bepaald door het bevoegd gezag. Door middel van voorfinanciering kan realisatie van het project worden vervroegd. Fase 1 van de Haak zou in dat geval in 2008 opgeleverd kunnen worden. Om die reden is de keuze voor het tracé van de Haak (al of niet verdiept aangelegd) niet in de Regiovisie opgenomen. 8. (reacties: Burgum, Groene coalitie, VMD) Inspreker vraagt goede afstemming tussen fietspaden en OV. Wij merken op, dat de Regiovisie het belang van vrije fietspaden voldoende onderkent. De suggesties zullen bij de uitvoering van de Regiovisie worden betrokken 9. (reacties: Ondernemersverenigingen Littenseradiel) Wij merken op dat in de Regiovisie niets staat dat een dergelijke functie van de N359 in de weg staat: de verbinding Bolsward-Leeuwarden is goed en wordt nog beter na aanleg van de Haak en westelijke invalsweg Leeuwarden. De weg wordt ook veiliger gemaakt. Wij merken op dat in de periode 2010-2030 de aanleg van de Haak en de westelijke invalsweg naar Leeuwarden als economische motor van deze Regio de hoogste prioriteit heeft. In de Regiovisie is dit op een heldere manier verwoord. 24 Wij merken op dat in de Regiovisie verlegging van het kanaal vanuit veiligheidsoverwegingen wordt aangestipt. De ligging van het kanaal, de omvang van de beroepsvaart en de verwachte groei van de recreatievaart houden een veiligheidsrisico in, waarnaar gekeken zal moeten worden. Wij willen op termijn naar alternatieven kijken. Zuiderzeelijn In hoofdstuk 2 hebben wij al aangegeven waarom we het alternatief van een spoorlijn over de Afsluitdijk, alle argumenten ten spijt, thans niet realistisch vinden. Wij merken verder op, dat de magneetzweefbaan als modaliteit de meeste vruchten zal afwerpen voor de Regio, mits een snelle shuttle Leeuwarden verbindt met de Zuiderzeelijn. De Hanzespoorlijn biedt onze Regio geen tijdwinst in de verbinding naar het westen van het land. Wij gaan, zoals eerder gezegd, uit van de komst van de Zuiderzeelijn. Water Wij merken op, dat wij de verwachting delen dat in de loop van deze eeuw door bodemdaling, rijzing van de zeespiegel en meer smelt- en regenwater tengevolge 25 Inspreker vindt dat het Tracé van de Haak als belangrijk ruimtelijk structurerend element wel in de Regiovisie opgenomen had moeten worden; inspreker vraagt naar positie van Weidum en Deinum in relatie tot de Haak; inspreker doet de suggestie de Haak verdiept aan te leggen. Inspreker vraagt aandacht voor fietsmobiliteit; inspreker wijst op mogelijkheid om het tracé van Dokkumer Lokaeltsje te gebruiken ais fiets- en wandelpad. Inspreker wijst op de functie van de weg Bolsward-Leeuwarden (N359) ais bypass ten opzichte van de N31 naar Leeuwarden en op het belang van Littenseradiel bij één sterke verbindings- en ontsluitingsmogelijkheid, die een optimale doorstroming kan genereren. 10. (reacties: Stiens, Beetgumermolen) Inspreker vraagt naar motivering van de prioriteitstelling voor de infrastructurele investeringen. REACTIENOTA REGIOVISIE STADSREGIO LEEUWARDEN EN WESTERGOZONE, AUGUSTUS 2003 11. (reacties: Grou) Inspreker vraagt naar plannen voor verlegging van Prins Margrietkanaal. Hij is tegen verleggen, omdat daarmee veenweidegebied en recreatiegebied verloren zal gaan. 1. (reacties: Harlingen, Stiens, Franeker, Mantgum, Beetgumermolen, Leeuwarden, VMD, Ondernemersverenigingen Littenseradiel, D'66 Leeuwarden/ Goudappel Co ff eng) Insprekers wijzen op het alternatief voor de Zuiderzeelijn: een spoorlijn over de Afsluitdijk. Insprekers spreken voorkeur uit voor Hanzelijn; insprekers zijn tegen Zuiderzeelijn in vorm van magneetzweefbaan. 1. (reacties: Tj. Van der Velde, F. de Wolf, Het Friesch Grondbezit, Groene coalitie, Ver. Voor Handel en Dienstverlening MF, VMD, Wetterskip Fryslan, Grou, Stiens, Burgum, Leeuwarden) Insprekers twijfelen aan de realiteitswaarde van de visie op water als ordenend principe. Zij zijn van mening dat er voldoende technische instrumenten voor handen zijn extra gemaal, dijk- en kadeverhoging om in een toename van de behoefte aan bergingscapaciteit te kunnen voorzien. Insprekers zijn tegen het onder water zetten van landbouwgronden of zijn van mening dat alleen in noodgevallen schoon water opgevangen mag worden in landbouw- en natuurgebieden. Inspreker vraagt of IJsselmeerpolder een reële optie is voor waterberging. Inspreker vindt dat de zoekgebieden voor waterretentie minder prominent in beeld gebracht moeten worden, omdat dit onrust zaait. Eén inspreker vindt de passage over de schaderegeling te vaag en doet een concreet voorstel. REACTIENOTA REGIOVISIE STADSREGIO LEEUWARDEN EN WESTERGOZONE, AUGUSTUS 2003

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 216