3. HOE GAAN WE DE GESTELDE DOELEN BEREIKEN? II. ACCOMMODATIEBELEID III. BREEDTESPORTBELEID IV. STIMULERINGSBELEID: De werkgroep stelt voor de in het vorige hoofdstuk benoemde doelen te bereiken langs vier lijnen: I. Sportconcentratiebeleid II. Accomodatiebeleid III. Breedtesportbeleid IV. Stimuleringsbeleid Hieronder worden deze hoofdlijnen globaal verder uitgewerkt. I. SPORTCONCENTRATIE BELEID: De gemeente wil duidelijke keuzes maken en hanteert daarom twee belangrijke begrippen t.w.: basisvoorzieningen en concentratiegebieden: 1. Basisvoorzieningen: dat zijn voorzieningen die én een belangrijk deel van het jaar toegankelijk zijn voor sporten die door alle lagen van de bevolking kunnen worden uitgeoefend en de sociale samenhang bevorderen én die door de raad als zodanig zijn aangewezen of periodiek worden aangewezen. Op dit moment zijn dat overdekte zwembaden, sporthallen, atletiekbaan, wielerbaan en gemeentelijke sportvelden. De gemeente investeert in en/of faciliteert de aanleg van en/of draagt zij bij aan de exploitatie van zgn. basissportvoorzieningen etc. 2. Concentratiegebieden: Gebieden waar een concentratie aan sportvoorzieningen mogelijk wordt gemaakt. De gemeente kiest voor concentratie van grootschalige voorzieningen en de instandhouding van vier sportconcentratiegebieden. Naast de drie bestaande concentratiegebieden in Leeuwarden-Noord, -Oost en -West wordt in Leeuwarden- Zuid een vierde concentratiegebied gecreëerd. De gemeente ontwikkelt een visie met betrekking tot de voorzieningen in de concentratiegebieden zonodig in samenhang met de andere concentratiegebieden en geeft daarbij aan welke nieuwe voorzieningen zijn gewenst en welke bestaande voorzieningen in de gemeente dienen te worden opgeheven. Richtlijn daarbij is dat de gemeente in ieder geval accommodaties afstoot die vrijkomen als ze niet behoren tot genoemde gebieden. Daarnaast kan de gemeente op grond van speciale belangen kiezen voor andere gebieden waar bepaalde sportvoorzieningen mogelijk zijn, zoals in de buurt van Hogescholen (Kenniscampus), Cambuur, Blauw-wit velden, buurten, wijken en dorpen. Het Leeuwarder accommodatiebeleid wordt gestoeld op de volgende kaders: 4 a. Bij spreiding van kleine sport- en recreatievoorzieningen over buurten, wijken en dorpen staat de sociale samenhang en maatschappelijke betekenis van sport op wijk- en buurtniveau en in dorpen voorop. b. Bij het oprichten van nieuwe multifunctionele centra, wordt ook voldoende aandacht aan sport- en spelfaciliteiten besteed; c. Onderhoud en vernieuwing van accommodaties in de sportconcentratiegebieden zal geschieden op basis van de kwaliteit volgens NOC*NSF-normen. d. Accommodaties worden in principe openbaar aanbesteed. De regels m.b.t. inkoopbeleid zijn van toepassing. Met instemming van de raad kan van openbare aanbesteding worden afgeweken. e. Exploitatie en beheer van de gemeentelijk gefinancierde sportaccommodaties is uitbesteed aan de BV Sport. Een herijking van de relatie tussen de gemeente en de BV dient uiterlijk in 2006 te leiden tot een heldere rolverdeling en een gepaste afstand; f. De gesloten overeenkomsten met de BV-sport met betrekking tot het beheer van accommodaties zullen in 2006 worden aangepast. Er wordt al met ingang van 1 januari 2004 gestreefd naar het maken van duidelijke, "smart" geformuleerde prestatieovereenkomsten. In samenwerking met andere partners, zullen projecten worden opgezet: sport- en spelmogelijkheden voor specifieke doelgroepen en op buurt- en wijkniveau worden ondersteund, gecontinueerd, geïnitieerd (zoals geschiedt in het kader van de Breedtesportimpuls) en waar mogelijk uitgebreid. Aan breedtesport geeft de gemeente vorm en inhoud door projecten te initiëren en faciliteren in de driehoek sport -onderwijs - welzijn die getoetst worden aan synergie en samenhang, waarbij er een duidelijke relatie is met het Lokaal Sociaal Beleid, jeugdbeleid en het Lokaal Gezondheidsbeleid. De belangrijkste elementen van het stimuleringsbeleid zijn: a. Ruimte wordt geboden aan particuliere aanbieders van sportvoorzieningen. De gemeente werkt - voor zover passend binnen de overige kaders van het gemeentelijke beleid - zoveel mogelijk mee aan het totstandkomen van private sportaccommodaties, maar draagt daar in principe financieel niet aan bij. Hierop zijn uitzonderingen mogelijk, bijvoorbeeld wanneer een nieuwe accommodatie een tot dan (of anderszins) door de gemeente gefinancierde accommodatie vervangt of een bijdrage anderszins past binnen het gemeentelijk beleid. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 245