Blad 2
In de Woonwijzer van 3 oktober 2002 wordt gesproken van een
gemiddelde wachttijd van 15 maanden voor studenten. Hoewel
via de Woonwij zer niet het totale aanbod aan sociale
huurwoningen wordt gepubliceerd, geeft de gemiddelde
wachttijd wel een duidelijke signaal over de druk op de
huurmarkt. De sociale sector is in Leeuwarden een
belangrijke aanbieder van woonruimte voor studenten. Van de
HBO-studenten met studiefinanciering woont 41% op een kamer
in een 'studentenhuis' van een van de corporaties, dus in
een pand dat onder de kamerverhuurregeling valt (Bron: IB-
groep en gemeentelijke regeling kamerverhuur)Daarnaast
woont een nog onbekend aantal studenten zelfstandig of met
één huisgenoot in een sociale huurwoning.
Op basis van een specifiek op Leeuwarden gericht
kwantitatief onderzoek, gebaseerd op bestanden van de
Informatie Beheergroep, concludeert Laagland'Advies dat er
op dit moment een potentieel tekort is van 600 tot 700
kamers. Dit tekort wordt gevormd door studenten die thuis
wonen en (nog) geen kamer kunnen vinden in Leeuwarden en
studenten die (mogelijk)noodgedwongen buiten Leeuwarden
wonen. De basis voor de berekening van dit potentiële
tekort is een vergelijking tussen cijfers van 1999 en 2003
over uit- en thuiswonende studenten, die studeren aan een
Leeuwarder HBO-instelling. In 1999 waren er relatief meer
studenten uitwonend in Leeuwarden en het aandeel
thuiswonenden en uitwonend buiten Leeuwarden was kleiner.
In het studiejaar 2007/2008 kan dit potentiële tekort bij
gelijkblijvend aanbod en als gevolg van de verwachte groei
van het aantal studenten oplopen naar tussen 900 en 1150
kamers. De uitkomsten uit een kwalitatief onderzoek
(voorjaar 2003)onder alle studenten van de HBO-instellingen
bevestigen het beeld dat er een potentieel tekort aan
woonruimte voor studenten is
Beleidsinzet
Leeuwarden wil zich als kennisstad/HBO-stad profileren. Dit
betekent ook dat wij streven naar voldoende en kwalitatief
goede (veilige) studentenhuisvesting in de stad. Ook het
aanbod voor studenten moet gedifferentieerd zijn, zodat er
iets te kiezen valt. Omdat er toenemende druk op de
(kamerverhuur)markt is willen wij meewerken aan het
vergroten van het woningaanbod voor studenten. Een van de
mogelijkheden daarvoor is het verruimen van de
kamerverhuurregeling, waardoor nieuwe panden worden
toegelaten tot de kamerverhuurmarkt
Korte toelichting op de herziene Regeling Kamerverhuur
De Regeling Kamerverhuur omvat bepalingen in de
Huisvestingsverordening en de Bouwverordening.
Blad 3
In de Huisvestingsverordening zijn de regels voor
wijzigingen in de samenstelling van de woningvoorraad
opgenomen met betrekking tot splitsing in
appartementsrechten en omzetting van zelfstandige naar
onzelfstandige woonruimte. Met de splitsingsvergunning moet
enerzijds voorkomen worden dat teveel huurwoningen worden
onttrokken aan de huurvoorraadAnderzijds heeft de
vergunning controle van de bouwkundige staat en het
onderhoud van complexen tot doelIn de Bouwverordening
worden gebruikseisen en andere voorwaarden benoemd waaraan
kamerverhuurpanden moeten voldoen. Het betreft technische
eisen met betrekking tot gezondheid, reinheid, hygiëne en
in het bijzonder brandveiligheid.
In het vervolg van deze brief gaan wij in op de door ons
voorgestelde wijzigingen in de Huisvestingsverordening en
de inspraakreacties daaropOok gaan wij in op de door ons
voorgestelde wij zigingen in de BouwverordeningArtikelen
die niet gewijzigd worden blijven buiten beschouwing. De
wijzigingsvoorstellen worden artikelsgewijs aan de orde
gesteld.
Ter informatie: de wijzigingsvoorstellen hebben betrekking
op aanvragen die worden gedaan nadat u heeft ingestemd met
de nieuwe regelgeving.
Wij zigingen huisvestingsverordening
In onderstaand schema worden de door ons voorgestelde
wijzigingen toegelicht.
Artikel 2.1.4,
lid 4
Gronden tot weigering van een
splits ing sve rgunni ng
De splitsingsvergunning kan geweigerd
worden wanneer de huurprij s valt binnen de
door het Rijk gehanteerde huurgrenzen voor
huursubsidie. De huurgrenzen staan genoemd
in artikel 13 van de Huursubsidiewet en
worden jaarlijks aangepast.
Artikel 2.1.5
Aanhouding van de splitsingsaanvraag
Wanneer voor een gebied een
voorbereidingsbesluit is genomen in het
kader van artikel 21 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening kan de
splitsingsaanvraag worden aangehouden.
Artikel 2.2.4
lid 2 onder a,
b en c
Gronden tot weigering van een
omzettingsvergunning
Doel van dit artikel is het reguleren van
de groei van het aantal kamerverhuurpanden:
er moet sprake zijn van een spreiding van
kamerverhuurpanden en buurten waar al veel