Blad 2 De uitkomst van het referendum moet bij het opstellen van de aanbeveling worden betrokken. Voordelen van een burgermeestersreferendum a. De bevolking krijgt invloed op de benoeming door de Kroon van de burgemeester. Hierdoor wordt het democratisch gehalte van het gemeentelijk bestuur vergroot. Een referendum is één van de manieren waarop het democratisch gebrek van de procedure tot benoeming van een burgemeester kan worden opgeheven, zonder dat het burgermeesterschap inhoudelijk of qua positie ingrijpend van karakter hoeft te veranderen. b. Een referendum kan bijdragen tot een verlevendiging van de lokale politiek. c. De minister zal nog minder geneigd zijn af te wijken van een aanbeveling door de raad die de steun van de bevolking heeft. d. De positie van de burgemeester ten opzichte van hogere bestuurslagen wordt wellicht versterkt. e. De kandidaat-burgemeesters kunnen zich beter profileren. Nadelen van een burgermeestersreferendum a. Geschikte kandidaten kunnen afzien van sollicitatie(risico van publieke nederlaag/gevolgen positie huidige werkkring en toekomstige werkkring) b. Een referendum kan suggereren dat de burgemeester meer bevoegdheden heeft, dan feitelijk het geval is. De verwachtingen bij de bevolking kunnen derhalve te hoog gespannen zijn voor wat betreft de invloed van de burgemeester. Met andere woorden er zit een zekere spanning tussen het politieke karakter van een burgemeesterscampagne en de positie die een burgemeester vervolgens in het lokaal bestuur inneemt c. De persoon van de burgemeester als degene die boven de partijen staat verdwijnt. Het ambt van burgemeester wordt gepolitiseerd. d. Het burgemeestersreferendum zoals straks mogelijk geregeld in de Gemeentewet vormt de weerslag van een politiek compromis en leidt aldus de Raad van State, vergeleken met varianten waarbij de burgemeester direct wordt gekozen, tot een resultaat dat vlees noch vis is en tot onduidelijke verhoudingen leidt. Aandachtspunten bij het nemen van een besluit tot het al dan niet houden van een referendum Bij het afwegen van het besluit tot het al dan niet houden van een raadplegend referendum, zijn de volgende aandachtspunten van belang: a. De rol van de gemeente c.q. voorlichting in een campagne b. De voorbereiding van de campagne. c. Nadere reglementering van de campagne (bijvoorbeeld: hoe om te gaan met "extern" geld) d. De lengte van de campagne. e. Het inschakelen van externe adviseurs. Blad 3 f. De kosten van een burgemeestersreferendum en de financiering daarvan. Daarbij moet worden bedacht dat het niet mogelijk zal zijn een referendum te combineren met een verkiezing, zoals dat elders wel is gebeurd. Ten opzichte van een combinatie betekent dat een forse extra kostenpost Voorstel Eén en ander overwegende en gelet op de bijkomende aspecten zoals die onder "aandachtspunten" genoemd zijn, stellen wij u voor niet over te gaan tot een referendum. Leeuwarden, 28 augustus 2 0 03 Namens het raadspresidium van Leeuwarden, T. van Mourik, vice-voorzitter, B. Franssen, griffier.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 26