Blad 2
voor 1 november 2003 een reactie op deze visie te geven en
deze reactie vervolgens aan u voor te leggen.
Reactienota op de beleidsvisie
De reactienota volgt de opbouw zoals die ook door de
stichting wordt gehanteerd. Per taak wordt een reactie
gegeven en worden in hoofdlijnen onze conclusies op de
toekomst van de stadswachten gegeven, mede in het perspectief
van de benodigde financiën. Kortheidshalve verwijzen wij u
naar deze reactienota.
Uit onze reactienota kunt u afleiden dat wij nog steeds een
belangrijke rol voor de stadswachten zien weggelegd in het
kader van het bevorderen van de veiligheid in de samenleving.
Dit ondanks het feit dat wij van mening zijn dat de diverse
door de stichting aangedragen taken om verschillende redenen
niet moeten worden overgedragen. Met name als het gaat om
taken (milieupolitie en parkeercontrole) die verband houden
met beperkte opsporingsbevoegdheden.
Stadswachten zijn en blijven echter een belangrijke schakel
en dé oog en oorfunctie in de handhavingketen. Er is door de
algemene toezichtstaken in de afgelopen jaren, en die blijven
bestaan, een goede positie door de stadswachten ingenomen in
het veilig maken en houden van de samenleving. Hoewel er
thans geen formele (CAO-)bezwaren meer bestaan tegen het
vormgeven van deze publieke taak in de gemeentelijke
organisatie, hebben wij er ook geen bezwaren tegen als de
stichting als werkgever haar rol blijft vervullen.
Financiën
Wij zijn van mening dat door middel van de reactienotitie ook
aan de stichting duidelijkheid gegeven moet worden over de
gemeentelijke bijdrage. Voor 2003 is een incidentele
oplossing voor de stichting gecreëerd en het jaarlijks
incidenteel regelen van deze toch complexe materie achten
wijmet name richting het personeel van de stichting, niet
wenselijk. In dit kader is het volgende van belang:
i/D-subsidie
U zult begrijpen dat wij op dit moment geen exacte bedragen
kunnen geven van de hoogte van de bijdrage voor gesubsidieerd
werk. De kaders moeten daarvoor nog worden bepaald en door de
raad worden vastgesteld. Wij hebben een voorlopige
inschatting gemaakt, nl. uitgaande van het tot dusver
gevoerde algemene beleid 90% van 20.500,- is 18450,- per
jaar per fte van 3 8 uur per week. Daarbij hebben wij ons
gerealiseerd dat de feitelijke bewegingsruimte in de
aanwending van het werkdeel van de inkomsten op grond van de
nieuwe Wet werk en bijstand financieel gering is en altijd
zal conflicteren met andere belangen.
Politie
Er is op ambtelijk niveau overleg geweest over het standpunt
van de politie inzake de afname c.q. overdracht van de taken
aan stadswachten en daarvoor ter beschikking te stellen
middelen. Ons is het volgende gebleken:
Blad 3
Met ingang van 1 januari 2 004 vindt er een ontvlechting
plaats van de ondersteunende werkzaamheden die de politie
nu verricht voor de stadswachten, nlfinanciële zaken en
salarisadministratie. Deze werkzaamheden worden
overgenomen door het bedrijf PARSEC.
Voor de inzet van stadswachten wordt door de politie een
zakelijke opstelling gehanteerd. In het jaarplan 2004
worden geen uren meer geraamd voor de inzet van
stadswachten bij assistentie van de politie. Indien
stadswachten gedurende het jaar wel worden ingezet, worden
daarvoor op dat moment concrete afspraken gemaakt. Geen
algemene bijdrage in de kosten van de stadswachten maar
een specifieke bijdrage voor een concrete inzet.
Er worden door de politie (naar alle waarschijnlijkheid,
formele besluitvorming moet nog plaatsvinden) geen
algemene extra/aanvullende middelen beschikbaar gesteld.
Ook niet voor de (tekorten op) surveillance in de
binnenstad en voor de bedrijventerreinen.
Er worden door de politie geen structurele taken
overgedragen aan de stadswachten, een onderwerp van
discussie is de zgn. koeriersdienst.
Uitkomsten financiële traject
Om duidelijkheid te verkrijgen over de prijzen van de
toezichtstaken hebben wij met de stichting een traject
doorlopen voor wat betreft de door de gemeente gewenste
taken. Wij hebben op 3 0 oktober 2 003 een kostenopgave
ontvangen. Bij de stukken treft u de totale weergave van de
bestaande taken in de huidige omvang en de daaraan verbonden
kosten aan. De totale formatie van de taken zoals de gemeente
die in het basispakket heeft opgenomen bedraagt volgens de
stichting 59 personen. Zoals u kunt constateren is hiervoor
totaal een bedrag genoemd van 1.288.472,-. In de
kostenstaat wordt rekening gehouden met 100% subsidie voor
een ID-baan nl20500,-. Overeenkomstig de geldende
regelgeving gaan wij uit van 90%, hetgeen betekent dat de
organisatie met een te hoge subsidie rekening houdt en de
kostenopgave moet worden verhoogd met 59 x 2050, -(verschil
20500 - 18450) is 120.950,-. Hiermee komt de
totaalvraag aan aanvullende gemeentelijke middelen neer op
1.409.422-, bovenop de subsidie op basis van de nieuwe Wet
Werk en Bijstand van 1.088.550,- (59 x 18450).
De kostenopgave van de stichting en de aanvullende
toelichting treft u bij de stukken aan. Zoals u uit de
toelichting kunt opmaken zullen wij geen onderliggend
cijfermateriaal van de stichting ontvangen.
Oplossing
Gelet op de grote publieke betekenis van de stadswachttaken
willen wij ons tot het uiterste inspannen om de uitvoering
van deze taken veilig te stellen. Daartoe zal een structurele
oplossing moeten worden gevonden voor de financiële
problemen. Het is naar onze mening echter ook volstrekt
duidelijk dat er op dit moment, maar ook in de nabije