Blad 2 voor 1 november 2003 een reactie op deze visie te geven en deze reactie vervolgens aan u voor te leggen. Reactienota op de beleidsvisie De reactienota volgt de opbouw zoals die ook door de stichting wordt gehanteerd. Per taak wordt een reactie gegeven en worden in hoofdlijnen onze conclusies op de toekomst van de stadswachten gegeven, mede in het perspectief van de benodigde financiën. Kortheidshalve verwijzen wij u naar deze reactienota. Uit onze reactienota kunt u afleiden dat wij nog steeds een belangrijke rol voor de stadswachten zien weggelegd in het kader van het bevorderen van de veiligheid in de samenleving. Dit ondanks het feit dat wij van mening zijn dat de diverse door de stichting aangedragen taken om verschillende redenen niet moeten worden overgedragen. Met name als het gaat om taken (milieupolitie en parkeercontrole) die verband houden met beperkte opsporingsbevoegdheden. Stadswachten zijn en blijven echter een belangrijke schakel en dé oog en oorfunctie in de handhavingketen. Er is door de algemene toezichtstaken in de afgelopen jaren, en die blijven bestaan, een goede positie door de stadswachten ingenomen in het veilig maken en houden van de samenleving. Hoewel er thans geen formele (CAO-)bezwaren meer bestaan tegen het vormgeven van deze publieke taak in de gemeentelijke organisatie, hebben wij er ook geen bezwaren tegen als de stichting als werkgever haar rol blijft vervullen. Financiën Wij zijn van mening dat door middel van de reactienotitie ook aan de stichting duidelijkheid gegeven moet worden over de gemeentelijke bijdrage. Voor 2003 is een incidentele oplossing voor de stichting gecreëerd en het jaarlijks incidenteel regelen van deze toch complexe materie achten wijmet name richting het personeel van de stichting, niet wenselijk. In dit kader is het volgende van belang: i/D-subsidie U zult begrijpen dat wij op dit moment geen exacte bedragen kunnen geven van de hoogte van de bijdrage voor gesubsidieerd werk. De kaders moeten daarvoor nog worden bepaald en door de raad worden vastgesteld. Wij hebben een voorlopige inschatting gemaakt, nl. uitgaande van het tot dusver gevoerde algemene beleid 90% van 20.500,- is 18450,- per jaar per fte van 3 8 uur per week. Daarbij hebben wij ons gerealiseerd dat de feitelijke bewegingsruimte in de aanwending van het werkdeel van de inkomsten op grond van de nieuwe Wet werk en bijstand financieel gering is en altijd zal conflicteren met andere belangen. Politie Er is op ambtelijk niveau overleg geweest over het standpunt van de politie inzake de afname c.q. overdracht van de taken aan stadswachten en daarvoor ter beschikking te stellen middelen. Ons is het volgende gebleken: Blad 3 Met ingang van 1 januari 2 004 vindt er een ontvlechting plaats van de ondersteunende werkzaamheden die de politie nu verricht voor de stadswachten, nlfinanciële zaken en salarisadministratie. Deze werkzaamheden worden overgenomen door het bedrijf PARSEC. Voor de inzet van stadswachten wordt door de politie een zakelijke opstelling gehanteerd. In het jaarplan 2004 worden geen uren meer geraamd voor de inzet van stadswachten bij assistentie van de politie. Indien stadswachten gedurende het jaar wel worden ingezet, worden daarvoor op dat moment concrete afspraken gemaakt. Geen algemene bijdrage in de kosten van de stadswachten maar een specifieke bijdrage voor een concrete inzet. Er worden door de politie (naar alle waarschijnlijkheid, formele besluitvorming moet nog plaatsvinden) geen algemene extra/aanvullende middelen beschikbaar gesteld. Ook niet voor de (tekorten op) surveillance in de binnenstad en voor de bedrijventerreinen. Er worden door de politie geen structurele taken overgedragen aan de stadswachten, een onderwerp van discussie is de zgn. koeriersdienst. Uitkomsten financiële traject Om duidelijkheid te verkrijgen over de prijzen van de toezichtstaken hebben wij met de stichting een traject doorlopen voor wat betreft de door de gemeente gewenste taken. Wij hebben op 3 0 oktober 2 003 een kostenopgave ontvangen. Bij de stukken treft u de totale weergave van de bestaande taken in de huidige omvang en de daaraan verbonden kosten aan. De totale formatie van de taken zoals de gemeente die in het basispakket heeft opgenomen bedraagt volgens de stichting 59 personen. Zoals u kunt constateren is hiervoor totaal een bedrag genoemd van 1.288.472,-. In de kostenstaat wordt rekening gehouden met 100% subsidie voor een ID-baan nl20500,-. Overeenkomstig de geldende regelgeving gaan wij uit van 90%, hetgeen betekent dat de organisatie met een te hoge subsidie rekening houdt en de kostenopgave moet worden verhoogd met 59 x 2050, -(verschil 20500 - 18450) is 120.950,-. Hiermee komt de totaalvraag aan aanvullende gemeentelijke middelen neer op 1.409.422-, bovenop de subsidie op basis van de nieuwe Wet Werk en Bijstand van 1.088.550,- (59 x 18450). De kostenopgave van de stichting en de aanvullende toelichting treft u bij de stukken aan. Zoals u uit de toelichting kunt opmaken zullen wij geen onderliggend cijfermateriaal van de stichting ontvangen. Oplossing Gelet op de grote publieke betekenis van de stadswachttaken willen wij ons tot het uiterste inspannen om de uitvoering van deze taken veilig te stellen. Daartoe zal een structurele oplossing moeten worden gevonden voor de financiële problemen. Het is naar onze mening echter ook volstrekt duidelijk dat er op dit moment, maar ook in de nabije

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 291