Blad 4 toekomst geen financiële ruimte is voor structureel 1,4 miljoen euro, zoals opgegeven door de stichting. Wij hebben nagegaan welke financiële dekkingsmiddelen er zijn voor de komende jaren, met inachtneming van de uitkomsten van de begrotingsraad op 10 november 2003. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat er slechts één structurele mogelijkheid is en wel vanaf het jaar 2 006, namelijk het budget dat uw raad heeft vrijgemaakt. Dit behelst een bedrag van 400.000,- structureel (v.a. 2006). Een structurele oplossing kan eventueel in de jaren 2004 en 2005 overbrugd worden door tweemaal 400.000,- ten laste te brengen van de algemene reserve Uitgaande van deze extra 4 00.000,- is nagegaan wat dit voor consequenties zou hebben voor de afname van taken van de stadswachten. Daartoe hebben wij berekend welk toezichtpakket met deze 400.000 kan worden ingevuld. Daarbij hebben wij een begroting opgesteld op basis van gemeentelijke kostprijzen, dus als waren de stadswachten in dienst van de gemeente. Dit omdat wij van oordeel zijn dat de kosten bij de stichting stadswacht als werkgeversstichting het gemeentelijk kostenniveau in ieder geval niet mag overstijgen. Vergelijking van deze begroting met die van de stichting is niet mogelijk omdat enerzijds wij niet beschikken over de stichtingsbegroting maar anderzijds de stichting ook volstrekt andere uitgangspunten kentDit laatste met name als gevolg van de aansluiting bij de Handhavingeenheid openbare ruimte, waardoor er minder overhead- c.q. bedrijfsvoeringkosten ontstaan. Wij hebben berekend dat met een toevoeging van 400.000,- ca. 3 0 gesubsidieerde formatieplaatsen van 3 8 uur kunnen worden gecreëerd. Op basis van het gegeven van 3 0 formatieplaatsen van 3 8 uur per week hebben wij een alternatief geschetst, waarmee getracht is om zoveel mogelijk taken op het gebied van openbare orde en veiligheid te redden. Dit heeft ten opzichte van het gewenste totaalpakket geleid tot de volgende verantwoorde aanpassingen: Er wordt geen surveillance in de binnenstad meer verricht op de maandagmorgen, dinsdagmorgen en woensdagmorgen en in plaats van de huidige vier koppels (8 personen) worden er drie koppels ingezet (6 personen) op deze drie dagen. De surveillances op de dagen waarop de meeste drukte is, donderdag(avond)vrijdag en zaterdag blijven ongewijzigd. Het toezicht in de gebieden Zuidergrachtswal e.o. en omgeving Tuinen wordt meegenomen door de personen die ingezet worden op de surveillance in de binnenstad. De Tuinen ligt al in de binnenstad en gelet op de werklocatie van de stadswachten aan de Kanaalstraat kunnen deze mensen ook het toezicht Zuidergrachtswal e.o. meenemen. Er vindt geen surveillance meer plaats in de Groene Ster gedurende de maand mei; de overige maanden en de extra inzet in de zomermaanden blijven ongewijzigd. Blad 5 De inzet in de herstructureringsgebieden en in de Prinsentuin blijft volledig in stand. Hoewel elke beperking te betreuren is, achten wij deze aanpassingen in het licht van de openbare orde en veiligheid, met name het zichtbaar op straat zijn, verantwoord. Indien er een nauwe relatie blijft c.q. gevormd wordt met de politie respectievelijk de Handhavingeenheid openbare ruimte kan naar onze mening bij een goede samenwerking voldoende vorm en inhoud worden gegeven aan een veilig Leeuwarden. Aan de verschillende wensen om de bestaande inzet te verruimen dan wel op andere tijden in te zetten kan vanwege het ontbreken van middelen op dit moment zeker niet worden voldaan. Wij zullen overigens in de toekomst ervoor zorg moeten dragen dat, indien zich voorstellen bij ons college aandienen waarbij een beroep op toezichthouders wordt gedaan de kosten hiervan, vergelijkbaar met facilitaire kosten, kosten voor juridische zaken en communicatie, integraal worden meegenomen. Bedrijventerreinen Zoals u uit de kostenopstelling van de stichting kunt afleiden is voor de instandhouding van de surveillance op de bedrijventerreinen een aanvullend gemeentelijk bedrag nodig van 417.342 verminderd met de sponsorbijdrage van de bedrijven totaal 50.000,- is 367.342,-. Dit wordt met name veroorzaakt door de vele uren die ermee gemoeid zijn (circa 2 0.000) en het feit dat de meeste uren in de nacht en in het weekend plaatsvinden waardoor er onregelmatigheidstoeslag moet worden uitbetaald. Indien het aantal van twee koppels wordt teruggebracht tot één koppel is er een aanvullend bedrag nodig van 158.671,- 208.671 - 50.000). Zoals al eerder is aangegeven zullen door de politie hiervoor geen aanvullende middelen ter beschikking worden gesteld. De vraag is nu, enerzijds kijkend naar de benodigde financiële middelen maar anderzijds naar het economisch aspect, of de gemeente deze surveillance als primaire gemeentelijke taak moet beschouwen. Wij stellen voor om, rekening houdend met lopende inspanningsverplichtingen voor 2004, op korte termijn met een afvaardiging van de bedrijventerreinen om tafel te gaan. De inzet hierbij zal van onze kant zijn dat er zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 1 januari 2005, een rechtstreeks contract is tussen de bedrijventerreinen en een toezichthoudend bedrijf (o.a. de Stichting Stadswacht). Dit heeft naar onze mening een goede kans van slagen omdat met ingang van 1 januari 2 004 het ook voor particuliere beveiligingsorganisaties mogelijk is om gesubsidieerde banen aan te vragen. Het gevolg van een rechtstreeks contract tussen beide partijen is dan dat de sponsorbijdragen aan de gemeente vervallen en dat ook geen beroep op de gemeente kan worden gedaan voor aanvullende financiële middelen voor salariskosten, onregelmatigheidstoeslag of organisatiekosten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 292