Blad 4
toekomst geen financiële ruimte is voor structureel 1,4
miljoen euro, zoals opgegeven door de stichting.
Wij hebben nagegaan welke financiële dekkingsmiddelen er zijn
voor de komende jaren, met inachtneming van de uitkomsten van
de begrotingsraad op 10 november 2003. Wij zijn tot de
conclusie gekomen dat er slechts één structurele mogelijkheid
is en wel vanaf het jaar 2 006, namelijk het budget dat uw
raad heeft vrijgemaakt. Dit behelst een bedrag van
400.000,- structureel (v.a. 2006). Een structurele
oplossing kan eventueel in de jaren 2004 en 2005 overbrugd
worden door tweemaal 400.000,- ten laste te brengen van de
algemene reserve
Uitgaande van deze extra 4 00.000,- is nagegaan wat dit voor
consequenties zou hebben voor de afname van taken van de
stadswachten. Daartoe hebben wij berekend welk toezichtpakket
met deze 400.000 kan worden ingevuld. Daarbij hebben wij
een begroting opgesteld op basis van gemeentelijke
kostprijzen, dus als waren de stadswachten in dienst van de
gemeente. Dit omdat wij van oordeel zijn dat de kosten bij de
stichting stadswacht als werkgeversstichting het gemeentelijk
kostenniveau in ieder geval niet mag overstijgen.
Vergelijking van deze begroting met die van de stichting is
niet mogelijk omdat enerzijds wij niet beschikken over de
stichtingsbegroting maar anderzijds de stichting ook
volstrekt andere uitgangspunten kentDit laatste met name
als gevolg van de aansluiting bij de Handhavingeenheid
openbare ruimte, waardoor er minder overhead- c.q.
bedrijfsvoeringkosten ontstaan.
Wij hebben berekend dat met een toevoeging van 400.000,-
ca. 3 0 gesubsidieerde formatieplaatsen van 3 8 uur kunnen
worden gecreëerd. Op basis van het gegeven van
3 0 formatieplaatsen van 3 8 uur per week hebben wij een
alternatief geschetst, waarmee getracht is om zoveel mogelijk
taken op het gebied van openbare orde en veiligheid te
redden. Dit heeft ten opzichte van het gewenste totaalpakket
geleid tot de volgende verantwoorde aanpassingen:
Er wordt geen surveillance in de binnenstad meer verricht
op de maandagmorgen, dinsdagmorgen en woensdagmorgen en in
plaats van de huidige vier koppels (8 personen) worden er
drie koppels ingezet (6 personen) op deze drie dagen. De
surveillances op de dagen waarop de meeste drukte is,
donderdag(avond)vrijdag en zaterdag blijven ongewijzigd.
Het toezicht in de gebieden Zuidergrachtswal e.o. en
omgeving Tuinen wordt meegenomen door de personen die
ingezet worden op de surveillance in de binnenstad. De
Tuinen ligt al in de binnenstad en gelet op de werklocatie
van de stadswachten aan de Kanaalstraat kunnen deze mensen
ook het toezicht Zuidergrachtswal e.o. meenemen.
Er vindt geen surveillance meer plaats in de Groene Ster
gedurende de maand mei; de overige maanden en de extra
inzet in de zomermaanden blijven ongewijzigd.
Blad 5
De inzet in de herstructureringsgebieden en in de
Prinsentuin blijft volledig in stand.
Hoewel elke beperking te betreuren is, achten wij deze
aanpassingen in het licht van de openbare orde en veiligheid,
met name het zichtbaar op straat zijn, verantwoord. Indien er
een nauwe relatie blijft c.q. gevormd wordt met de politie
respectievelijk de Handhavingeenheid openbare ruimte kan naar
onze mening bij een goede samenwerking voldoende vorm en
inhoud worden gegeven aan een veilig Leeuwarden.
Aan de verschillende wensen om de bestaande inzet te
verruimen dan wel op andere tijden in te zetten kan vanwege
het ontbreken van middelen op dit moment zeker niet worden
voldaan. Wij zullen overigens in de toekomst ervoor zorg
moeten dragen dat, indien zich voorstellen bij ons college
aandienen waarbij een beroep op toezichthouders wordt gedaan
de kosten hiervan, vergelijkbaar met facilitaire kosten,
kosten voor juridische zaken en communicatie, integraal
worden meegenomen.
Bedrijventerreinen
Zoals u uit de kostenopstelling van de stichting kunt
afleiden is voor de instandhouding van de surveillance op de
bedrijventerreinen een aanvullend gemeentelijk bedrag nodig
van 417.342 verminderd met de sponsorbijdrage van de
bedrijven totaal 50.000,- is 367.342,-. Dit wordt met
name veroorzaakt door de vele uren die ermee gemoeid zijn
(circa 2 0.000) en het feit dat de meeste uren in de nacht en
in het weekend plaatsvinden waardoor er
onregelmatigheidstoeslag moet worden uitbetaald. Indien het
aantal van twee koppels wordt teruggebracht tot één koppel is
er een aanvullend bedrag nodig van 158.671,-
208.671 - 50.000). Zoals al eerder is aangegeven zullen
door de politie hiervoor geen aanvullende middelen ter
beschikking worden gesteld. De vraag is nu, enerzijds kijkend
naar de benodigde financiële middelen maar anderzijds naar
het economisch aspect, of de gemeente deze surveillance als
primaire gemeentelijke taak moet beschouwen.
Wij stellen voor om, rekening houdend met lopende
inspanningsverplichtingen voor 2004, op korte termijn met een
afvaardiging van de bedrijventerreinen om tafel te gaan. De
inzet hierbij zal van onze kant zijn dat er zo spoedig
mogelijk, doch uiterlijk 1 januari 2005, een rechtstreeks
contract is tussen de bedrijventerreinen en een
toezichthoudend bedrijf (o.a. de Stichting Stadswacht). Dit
heeft naar onze mening een goede kans van slagen omdat met
ingang van 1 januari 2 004 het ook voor particuliere
beveiligingsorganisaties mogelijk is om gesubsidieerde banen
aan te vragen. Het gevolg van een rechtstreeks contract
tussen beide partijen is dan dat de sponsorbijdragen aan de
gemeente vervallen en dat ook geen beroep op de gemeente kan
worden gedaan voor aanvullende financiële middelen voor
salariskosten, onregelmatigheidstoeslag of organisatiekosten.