Plan van Aanpak Binnenstad Nieuwestad 2004.
1Anders.
Voor de uitvoering van het project Binnenstad Nieuwestad in 2004 is bijgevoegd plan van aanpak opgesteld. Dit
plan van aanpak is anders van karakter dan u de afgelopen jaren gewend was. Voor het project Binnenstad
Nieuwestad is 2004 namelijk het laatste jaar om tot uitvoering te kunnen komen van het in 1998 gemaakte
binnenstadsplan, dat uitging van een periode van zeven jaar. Veel is gerealiseerd, echter als gekeken wordt naar
de oorspronkelijke planvorming en naar bepaalde binnenstadsgebieden, dan is duidelijk dat de binnenstad nog
niet af is. Allerlei toegevoegde initiatieven en wensen hebben gezorgd voor meer deelprojecten dan
oorspronkelijk was voorzien. Het is een dynamisch proces geweest dat past bij een binnenstad, zoals
Leeuwarden die kent. Het is ook een proces dat niet ineens stopt. Desondanks staat dit plan van aanpak dus
vooral in het teken van afsluiting. Hierdoor ontbreekt in het plan de gebruikelijke programmatische doorkijk naar
de volgende jaren.
2. Successen.
Het project Binnenstad Nieuwestad heeft door de herinrichting gezorgd voor een geheel ander beeld van het
winkelgebied. Een winkelgebied waartoe nu ook heel herkenbaar de verschillende aanloopstraten behoren.
Voor de verdere ontwikkeling van Leeuwarden als koopcentrum van Friesland van groot economisch belang.
Verder zijn de in het project geïntegreerde projecten die onderdeel vormen van Leeuwarden Stad van Water en
Cultuur het noemen waard. Met als belangrijkste randvoorwaarde het gebaggerd hebben van de grachten en de
singels is het water een rode draad geworden voor een verdere ontwikkeling op toeristisch/recreatief gebied.
Voor meer successen verwijs ik u graag naar hoofdstuk 2 van het plan van aanpak.
3. Programma 2004.
Het programma voor 2004 is een echt uitvoeringsprogramma. Het jaar 2003 is gebruikt voor de voorbereiding
van veel zaken die in 2004 moeten worden afgerond. Naast een deel herinrichting, betreft dit ook
toeristisch/recreatieve projecten als kelders/bierkade, museumhaven en bewegwijzering. Het plan van aanpak,
hoofdstuk 3, geeft een overzicht van alle nog aan te pakken zaken.
4. Financiën.
Als gevolg van de beëindiging van het project is de financiële opzet ook anders van karakter. Aan de basis van
het uitvoeringsprogramma staan de nog beschikbare middelen. Alvorens tot het schrijven van het programma is
overgegaan, is in beeld gebracht welke bedragen geraamd zijn, welke bedragen reeds via eerdere kredieten zijn
verstrekt en welke de bedragen zijn die door eerdere besluitvorming reeds zijn toegekend door bijvoorbeeld
SNN/Kompas. In hoofdstuk 6 (het financiële overzicht) kan hierdoor een actueel beeld gegeven worden van de
nog te besteden gelden op de verschillende projecten. Dit betekent dat alleen krediet aan de gemeenteraad zal
worden gevraagd voor deze gelden. Er zal geen nieuw beroep op het SIOF dan wel andere gemeentelijke
middelen worden gedaan. De bedragen zijn de maximaal te besteden budgetten. Als overschrijding dreigt, dan
zal middels aanpassingen, dan wel versoberingen het project alsnog gerealiseerd moeten worden.
Vooruitlopend op de definitieve vaststelling van het subsidie voor het project Romein 2000 meld ik u dat er
besprekingen zijn met de betrokken SNN-accountant over de eindafrekening. Nu is al duidelijk dat een deel van
de kosten herinrichting voormalig Beursplein als niet subsidiabel aangemerkt worden. Hierdoor ontstaat een
tegenvaller van 100.000. Dit bedrag zal opgevangen moeten worden binnen de begroting van het Plan van
Aanpak 2004. Wij zullen u nader informeren over de precieze dekking binnen dit plan.
Verder levert het baggeren waarschijnlijk een meevaller op ter grootte van 30.000. Teneinde het beschikbare
subsidie optimaal te benutten, is het gewenst deze gelden waar mogelijk elders in te zetten. Er is gekozen om de
middelen in te zetten voor de realisatie van steigers, daar het huidige budget niet toereikend is om het gewenste
aantal steigers van voldoende lengte te kunnen realiseren. Ook hier geldt, dat als duidelijkheid over de meevaller
verkregen is, u over de besteding hiervan nader wordt geïnformeerd.
5. Periode na 2004.
In tegenstelling tot voorgaande jaren kent dit plan logischerwijs geen vooruitblik qua projecten voor de komende
jaren. In het plan van aanpak wordt nog wel een koppeling gelegd aan de door de gemeenteraad in 2003
vastgestelde prioriteringslijsten. Geheel in de lijn van deze besluitvorming worden in hoofdstuk 7 deze projecten
vanwege het integrale karakter nog wel genoemd, maar niet meer uitgebreid beschreven. Als er sinds de
besluitvorming door de raad in het vooijaar ontwikkelingen zijn te melden, dan zijn deze cursief weergegeven.
Projecten die na 2004 uitgevoerd moeten worden zullen dus een eigen besluitvormingstraject kennen, inclusief
het beschikbaar stellen van financiële middelen.
6. Aandachtspunten