Plan van Aanpak Binnenstad Nieuwestad 2004. 1Anders. Voor de uitvoering van het project Binnenstad Nieuwestad in 2004 is bijgevoegd plan van aanpak opgesteld. Dit plan van aanpak is anders van karakter dan u de afgelopen jaren gewend was. Voor het project Binnenstad Nieuwestad is 2004 namelijk het laatste jaar om tot uitvoering te kunnen komen van het in 1998 gemaakte binnenstadsplan, dat uitging van een periode van zeven jaar. Veel is gerealiseerd, echter als gekeken wordt naar de oorspronkelijke planvorming en naar bepaalde binnenstadsgebieden, dan is duidelijk dat de binnenstad nog niet af is. Allerlei toegevoegde initiatieven en wensen hebben gezorgd voor meer deelprojecten dan oorspronkelijk was voorzien. Het is een dynamisch proces geweest dat past bij een binnenstad, zoals Leeuwarden die kent. Het is ook een proces dat niet ineens stopt. Desondanks staat dit plan van aanpak dus vooral in het teken van afsluiting. Hierdoor ontbreekt in het plan de gebruikelijke programmatische doorkijk naar de volgende jaren. 2. Successen. Het project Binnenstad Nieuwestad heeft door de herinrichting gezorgd voor een geheel ander beeld van het winkelgebied. Een winkelgebied waartoe nu ook heel herkenbaar de verschillende aanloopstraten behoren. Voor de verdere ontwikkeling van Leeuwarden als koopcentrum van Friesland van groot economisch belang. Verder zijn de in het project geïntegreerde projecten die onderdeel vormen van Leeuwarden Stad van Water en Cultuur het noemen waard. Met als belangrijkste randvoorwaarde het gebaggerd hebben van de grachten en de singels is het water een rode draad geworden voor een verdere ontwikkeling op toeristisch/recreatief gebied. Voor meer successen verwijs ik u graag naar hoofdstuk 2 van het plan van aanpak. 3. Programma 2004. Het programma voor 2004 is een echt uitvoeringsprogramma. Het jaar 2003 is gebruikt voor de voorbereiding van veel zaken die in 2004 moeten worden afgerond. Naast een deel herinrichting, betreft dit ook toeristisch/recreatieve projecten als kelders/bierkade, museumhaven en bewegwijzering. Het plan van aanpak, hoofdstuk 3, geeft een overzicht van alle nog aan te pakken zaken. 4. Financiën. Als gevolg van de beëindiging van het project is de financiële opzet ook anders van karakter. Aan de basis van het uitvoeringsprogramma staan de nog beschikbare middelen. Alvorens tot het schrijven van het programma is overgegaan, is in beeld gebracht welke bedragen geraamd zijn, welke bedragen reeds via eerdere kredieten zijn verstrekt en welke de bedragen zijn die door eerdere besluitvorming reeds zijn toegekend door bijvoorbeeld SNN/Kompas. In hoofdstuk 6 (het financiële overzicht) kan hierdoor een actueel beeld gegeven worden van de nog te besteden gelden op de verschillende projecten. Dit betekent dat alleen krediet aan de gemeenteraad zal worden gevraagd voor deze gelden. Er zal geen nieuw beroep op het SIOF dan wel andere gemeentelijke middelen worden gedaan. De bedragen zijn de maximaal te besteden budgetten. Als overschrijding dreigt, dan zal middels aanpassingen, dan wel versoberingen het project alsnog gerealiseerd moeten worden. Vooruitlopend op de definitieve vaststelling van het subsidie voor het project Romein 2000 meld ik u dat er besprekingen zijn met de betrokken SNN-accountant over de eindafrekening. Nu is al duidelijk dat een deel van de kosten herinrichting voormalig Beursplein als niet subsidiabel aangemerkt worden. Hierdoor ontstaat een tegenvaller van 100.000. Dit bedrag zal opgevangen moeten worden binnen de begroting van het Plan van Aanpak 2004. Wij zullen u nader informeren over de precieze dekking binnen dit plan. Verder levert het baggeren waarschijnlijk een meevaller op ter grootte van 30.000. Teneinde het beschikbare subsidie optimaal te benutten, is het gewenst deze gelden waar mogelijk elders in te zetten. Er is gekozen om de middelen in te zetten voor de realisatie van steigers, daar het huidige budget niet toereikend is om het gewenste aantal steigers van voldoende lengte te kunnen realiseren. Ook hier geldt, dat als duidelijkheid over de meevaller verkregen is, u over de besteding hiervan nader wordt geïnformeerd. 5. Periode na 2004. In tegenstelling tot voorgaande jaren kent dit plan logischerwijs geen vooruitblik qua projecten voor de komende jaren. In het plan van aanpak wordt nog wel een koppeling gelegd aan de door de gemeenteraad in 2003 vastgestelde prioriteringslijsten. Geheel in de lijn van deze besluitvorming worden in hoofdstuk 7 deze projecten vanwege het integrale karakter nog wel genoemd, maar niet meer uitgebreid beschreven. Als er sinds de besluitvorming door de raad in het vooijaar ontwikkelingen zijn te melden, dan zijn deze cursief weergegeven. Projecten die na 2004 uitgevoerd moeten worden zullen dus een eigen besluitvormingstraject kennen, inclusief het beschikbaar stellen van financiële middelen. 6. Aandachtspunten

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 323