Gemeente Jeeuwarden
Oldehoofsterkerkhof 2
Postbus 21000
8900 JA Leeuwarden
Telefoon 058 233 88 33
Actieplan verkeersveiligheid
Kenmerk 26 0 00 dp
Aan de gemeenteraad.
Inleiding
Om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen is in
december 1997 door gemeenten, provincies, waterschappen en
het Rijk het convenant "Duurzaam Veilig" ondertekend. De
eerste fase daarvan liep van 1997 t/m 2002. Naast infra
structuur en handhaving is verkeerseducatie de derde pijler
waarop Duurzaam Veilig rust. Veel van de Duurzaam Veilig
aanpassingen zoals de 30 en 60 km per uur gebieden zijn
immers zinloos als de weggebruiker ze niet begrijpt of
accepteert
Als gevolg van de regionalisatie van het
verkeersveiligheidsbeleid is verkeerseducatie iets wat
provinciaal gestalte zal krijgen. De uitvoering ervan dient
zo dicht mogelijk bij de burger plaats te vinden, op lokaal
niveau derhalve. Dat betekent dat verkeerseducatie een
structureel onderdeel behoort te zijn van het gemeentelijk
verkeersveiligheidsbeleid.
Voor een structurele aanpak van verkeerseducatie is een
permanente aanpak van groot belang
Permanente Verkeers Educatie (PVE) heeft tot doel de
verkeersdeelnemer gedurende het hele leven (van wieg tot
rollator) de benodigde kennis, vaardigheden en motivatie
bij te brengen voor een veilige deelname aan het verkeer
Daar is bij in begrepen het hebben van inzicht in
verkeerssituaties. Het is een continu (permanent) proces.
Nieuwe actie
Q In maart 2003 is het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid
Friesland (ROF) gestart met een nieuwe
verkeersveiligheidscampagnede Actie -25%
Verkeersslachtoffers Fase II.
Evenals bij de eerste Actie -25% wordt de gemeenten
gevraagd middels een raadsbesluit hun deelname aan deze
Actie kenbaar te maken.
Doel Actie -25%
Het doel van deze Actie -25% Verkeersslachtoffers is om het
aantal doden en (ziekenhuis)-gewonden in het Friese verkeer
te doen verminderen met 25% (het Streefgetal) in het jaar
2010, ten opzichte van het gemiddelde van de jaren 1997,
1998 en 1999 (het Peilgetal)Deze provinciale doelstelling
valt binnen de doelstelling van het 2e Structuurschema
Verkeer en Vervoer (SW II 1990-2010)Hierbij wordt geen
onderscheid gemaakt in gemeentelijke, provinciale of
rijkswegen, hetgeen natuurlijk een vertekend beeld kan
geven, net als b.v. een busongeluk in een kleine gemeente.
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart It aide spegelet him yn wat de takomst hat Piter Terpstra