1. INLEIDING Om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen is in december 1997 door gemeenten, provincies, waterschappen en het Rijk het convenant "Duurzaam Veilig" ondertekend. De eerste fase daarvan liep van 1997 t/m 2002. Naast infrastructuur en handhaving is verkeerseducatie de derde pijler waarop Duurzaam Veilig rust. Veel van de Duurzaam Veilig aanpassingen zoals de 30 en 60 km per uur gebieden zijn immers zinloos als de weggebruiker ze niet begrijpt of accepteert. Als gevolg van de regionalisatie van het verkeersveiligheidsbeleid is verkeerseducatie iets wat provinciaal gestalte zal krijgen. De uitvoering ervan dient zo dicht mogelijk bij de burger plaats te vinden, op lokaal niveau derhalve. Dat betekent dat verkeerseducatie een structureel onderdeel behoort te zijn van het gemeentelijk verkeersveiligheidsbeleid. Voor een structurele aanpak van verkeerseducatie is een permanente aanpak van groot belang. Permanente Verkeers Educatie (PVE) heeft tot doel de verkeersdeelnemer gedurende het hele leven (van wieg tot rollator) de benodigde kennis, vaardigheden en motivatie bij te brengen voor een veilige deelname aan het verkeer. Daar is bij in begrepen het hebben van inzicht in verkeerssituaties. Het is een continu (permanent) proces. In onderhavige notitie wordt in hoofdstuk 2 ingegaan op de landelijke en provinciale ontwikkelingen waarna tenslotte in hoofdstuk 3 een overzicht gegeven wordt van de geplande verkeerseducatieve activiteiten in 2004 t/m 2006 met kostenbegroting. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 335