3. ACTIVITEITENPROGRAMMA 3.1. De rol van de gemeente De gemeente is verantwoordelijk voor het beleid ten aanzien van Permanente Verkeerseducatie op lokaal niveau. Dat wil echter niet zeggen dat de gemeente alles op het gebied van Permanente Verkeerseducatie zelf moet organiseren en uitvoeren. Diverse organisaties en instellingen spelen hierbij een rol. De gemeentelijke taak kan als volgt gedefinieerd worden: "De gemeente heeft de leiding in het lokale proces om te komen tot een sluitende aanpak van PVE". 3.2. Wat gaan we doen? Voor alle in het voorgaande genoemde leeftijdscategorieën bestaan diverse activiteiten die aansluiten bij de doelstelling. Er moeten daarom keuzes gemaakt worden. Daarbij is het van belang om altijd bewust te zijn van het hogere doel, namelijk het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers. Gezien het feit dat verkeersslachtoffers in Leeuwarden in hoge mate vallen onder de jonge bestuurders van een brom-/snorfïets (meer dan landelijk of provinciaal) zal Leeuwarden zich in hoofdzaak richten tot de doelgroepen die al tot, of binnen een paar jaar tot de groep jonge bestuurders (gaan) behoren. Het gaat er daarbij om deze jonge verkeersdeelnemers bewust te maken van het gevaar in het verkeer, dat overal op hen loert. Defensief gedrag kan veel ellende voorkomen. Dat vraagt echter een verandering van attitude in het verkeer van de verkeersdeelnemers in de leeftijdsklassen van 4-12 en 12-16 jaar. De maatschappij als geheel zal het meeste baat hebben bij een socialer verkeersgedrag van de genoemde leeftijdscategorieën. 8 In overleg met het ROF is voor Leeuwarden een activiteiten pakket samengesteld waarvan we denken dat de activiteiten een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan de doelstelling. In het navolgende worden de maatregelen nader toegelicht. 3.2.1. Kinderen van 0 tot 4 jaar Kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en het consultatiebureau kunnen een grote rol spelen bij het informeren van ouders en verzorgers in de eerste fase van de verkeers- opvoeding. Tijdens informatiebijeenkomsten kunnen ouders en verzorgers van de kinderen in deze leeftijdscategorie informatie krijgen over zintuiglijke ontwikkeling, hoe en welke motorische vaardigheden ze de kinderen kunnen aanleren en dergelijke. Waarschijnlijk is het nog belangrijker dat ouders zich het belang van (goed en fout) voorbeeldgedrag realiseren. Passende activiteiten zijn: Ouderbijeenkomsten rondom het thema kind en verkeer (via de peuterspeelzalen) Naast het hoofdthema van goed voorbeeldgedrag wordt verteld hoe ouders hun kleine kinderen veilig kunnen vervoeren. Ze komen bijvoorbeeld met de beentjes tussen de spaken of zijn een "los projectiel" bij een noodstop met de auto, met alle gevolgen van dien. Welke soorten zitjes zijn er, aan welke eisen moeten zitjes voldoen en voor welke leeftijd zijn ze geschikt? De invulling van de avond wordt verzorgd door GCO. De kosten zijn 75,- per avond. Daar een kind meestal enige jaren op een peuterspeelzaal zit, is één avond per driejaar per peuterspeelzaal in principe voldoende. Via de consultatiebureaus kunnen relevante folders worden uitgegeven. 3.2.2. Basisonderwijs 4 tot 12 jarigen Vanaf het 4e jaar spelen basisscholen naast de ouders en verzorgers een belangrijke rol bij de verkeersopvoeding. Gaandeweg deze periode wordt het kind begeleid naar zelfstandige deelname in het verkeer wat in de buurt, wijk en schoolomgeving begint. Voordat het kind zich zelfstandig op de fiets in het verkeer kan begeven, zal het eerst de basisvaardigheden uitgebreid moeten oefenen; eerst in een beschermde omgeving en later onder begeleiding. Zowel de school als de ouders hebben hierin een bepalende rol. De theoretische instructie in de klas, welke met de juiste lesmethode onderwezen dient te worden, is alleen niet voldoende om het juiste gedrag aan te leren. Praktisch verkeersonderwijs is daarbij noodzakelijk. Op de meeste basisscholen binnen de gemeente Leeuwarden wordt naast het verplichte verkeersonderwijs ook theorie en praktijk examen afgenomen. (In de stad wordt bij 83% en in de dorpen bij 25% van de basisscholen verkeersexamen afgenomen). Voor de kinderen is dit de gelegenheid om hun verkeerskennis, -inzicht en -vaardigheden te toetsen. De school krijgt inzicht in de resultaten van de verkeerseducatie. Het verkeersexamen heeft uitsluitend nut als de kinderen tijdens de jaren op de basisschool goed verkeersonderwijs hebben gehad. Bij de ouders van de leerlingen van de basisscholen willen we zorgen voor bewustwording van het gevaar dat het van en naar school gaan met zich brengt. Theoretische verkeersexamens praktische verkeersproef Leeuwarden zal proberen te bewerkstelligen dat op 100 van de basisscholen beide verkeersexamens afgenomen worden. Hiertoe zal de afdeling onderwijs bij het reguliere overleg met de directie van de basisscholen die scholen die nog geen examens afnemen stimuleren dat wel te gaan doen. In de kosten voor de verkeersexamens geeft de gemeente een subsidie van 75% van de kosten voor het houden van de examens 2,25 per leerling). 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 338