De methode Gericht Verkeerstoezicht voorziet in een aanpak die gekenmerkt wordt
door gericht toezicht op relevante plaatsen en tijdstippen ten aanzien van bepaalde
gedragingen. Het gaat daarbij om de landelijke speerpunten "Helmgras" (helm, gordel,
roodlicht negatie, alcohol en snelheid) waaraan ook op lokaal niveau aandacht
geschonken wordt. Deze landelijke acties gaan meestal samen met een combinatie van
voorlichting.
Uit analyse is gebleken dat met name de snelheid (ook van snor- en bromfietsen) en
alcoholgebruik, soms gecombineerd met het niet dragen van de autogordel of de helm
en roodlichtnegatie, oorzaak zijn van de aanrijding en (ernstig) letsel of dood.
Het streven is:
Snelheidsovertreders minder dan 10%
Alcoholovertreders minder dan 2%
Gordelovertredingen; voorin minder dan 10%, achterin minder dan 30%
Helmovertredingen 0%
Roodlichtovertredingen; niet na de eerste seconde rood.
Aandacht aan de vijf speerpunten geschiedt door de reguliere politie, het bureau
Verkeershandhaving door middel van het project Fryske Diken en als onderdeel op de
verkeersmarkt.
IN
14
FIN ANCIEN
Als het besluit tot deelname door de raad is genomen, krijgt de gemeente daarvoor een
éénmalige bijdrage van 1000,- met daar overheen nog een bijdrage van 0,10 per
inwoner 9.000,- voor Leeuwarden). Na indienen van een actieplan met een werkplan
voor 2004 krijgen de deelnemende gemeenten bovendien nog een bijdrage van 0,40
per inwoner 36.000,- voor Leeuwarden).
In bijlage 5 staat aangegeven wat de financiële gevolgen zijn voor de gekozen
activiteiten in de gemeente Leeuwarden.
Daarbij moet opgemerkt worden dat het doorgaan van cursussen e.d. afhankelijk
is van voldoende deelname en financiële middelen. Uit de resultaten van de eerste
jaren kan voor de latere jaren een bijstelling van de begroting plaatsvinden. Om die
reden zijn er voor het jaar 2006 al een aantal pm posten opgenomen.
De kosten voor de uitdraai van gemeentelijke adresgegevens en de incidentele uren van
de afdeling onderwijs dienen ten laste van de betrreffende afdelingen te komen.
Voor het coördineren en aansturen van al die zaken die in deze nota genoemd worden is
een indicatief budget opgenomen (in eerste instantie voor het team Verkeer en Vervoer).
Als dekking voor het actieplan 2004 t/m 2006 is alleen gerekend met inkomsten uit de
premies die het ROF beschikbaar stelt voor het deelnemen aan de actie -25%
verkeersslachtoffers in 2010. (middels een raadsbesluit) en het indienen van een
actieplan voor het jaar 2004 (onderdeel van de voorliggende nota).
Met die gelden kunnen de genoemde activiteiten t/m 2006 gedekt worden. Voor de jaren
na 2006 zal de raad nieuwe financiën beschikbaar moeten stellen om de ingeslagen weg
te kunnen continueren. Te zijner tijd zal er een nieuwe kredietaanvraag richting raad
gaan. Welke activiteiten na 2006 de meeste aandacht zullen krijgen en hoe groot het
daarvoor benodigde bedrag zal zijn, is afhankelijk van de evaluatie van de periode
2004-2006. Evaluatie zal niet plaatsvinden op basis van minder dodelijke- en
letselongevallen in die jaren maar op basis van deelname (respons), beleving van de
deelnemers, ruchtbaarheid e.d.
15