Ambtelijke toelichting: 1 Inleiding Om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen is in december 1997 door gemeenten, provincies, waterschappen en het Rijk het convenant "Duurzaam Veilig" ondertekend. De eerste fase daarvan liep van 1997 t/m 2002. Naast infrastructuur en handhaving is verkeerseducatie de derde pijler waarop Duurzaam Veilig rust. Veel van de Duurzaam Veilig aanpassingen zoals de 30 en 60 km per uur gebieden zijn immers zinloos als de weggebruiker ze niet begrijpt of accepteert. Als gevolg van de regionalisatie van het verkeersveiligheidsbeleid is verkeerseducatie iets wat provinciaal gestalte zal krijgen. De uitvoering ervan dient zo dicht mogelijk bij de burger plaats te vinden, op lokaal niveau derhalve. Dat betekent dat verkeerseducatie een structureel onderdeel behoort te zijn van het gemeentelijk verkeersveiligheidsbeleid. Voor een structurele aanpak van verkeerseducatie is een permanente aanpak van groot belang. Permanente Verkeers Educatie (PVE) heeft tot doel de verkeersdeelnemer gedurende het hele leven (van wieg tot rollator) de benodigde kennis, vaardigheden en motivatie bij te brengen voor een veilige deelname aan het verkeer. Daar is bij in begrepen het hebben van inzicht in verkeerssituaties. Het is een continu (permanent) proces. Nieuwe actie In maart 2003 is het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Friesland (ROF) gestart met een nieuwe verkeersveiligheidscampagne: de Actie -25% Verkeersslachtoffers Fase II. Evenals bij de eerste Actie -25% wordt de gemeenten gevraagd middels een raadsbesluit hun deelname aan deze Actie kenbaar te maken. Doel Actie -25% Het doel van deze Actie -25% Verkeersslachtoffers is om het aantal doden en (ziekenhuis)-gewonden in het Friese verkeer te doen verminderen met 25% (het Streefgetal) in het jaar 2010, ten opzichte van het gemiddelde van de jaren 1997, 1998 en 1999 (het Peilgetal). Deze provinciale doelstelling valt binnen de doelstelling van het 2e Structuurschema Verkeer en Vervoer (SW II 1990-2010). Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt in gemeentelijke, provinciale of rijkswegen, hetgeen natuurlijk een vertekend beeld kan geven, net als b.v. een busongeluk in een kleine gemeente. Een simpele gelijkluidende doelstelling is echter te prefereren Voor onze gemeente betekent dit het volgende. Het gemiddeld aantal slachtoffers op alle wegen in onze gemeente over de jaren 1997 tot en met 1999 is 184 peilgetal). Verlaging met 25% levert een streefgetal op van 138 slachtoffers in 2010. Waarom deze Tweede Actie -25% In de afgelopen jaren heeft de eerste Actie -25% Verkeersslachtoffers, die liep van 1987 tot en met het jaar 2000, goede resultaten opgeleverd. Het landelijk beoogde resultaat werd echter niet gehaald, de daling was slechts 8%. Ten opzichte van dit landelijk gemiddelde heeft Friesland het met een daling van 18% niet slecht gedaan! In Leeuwarden werd zelfs een daling bereikt van 37 wat van wezenlijke invloed is geweest op de 18% daling voor Friesland. Een groot succes dus voor Leeuwarden. In het kader van het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer was de Actie -25% verkeersslachtoffers en gewonden voor het jaar 2000 slechts een tussendoel op weg naar het jaar 2010. Ook het fingerende Provinciaal Verkeer en Vervoer Plan kent een doelstelling naar het jaar 2010 (-25% [ziekenhuisjgewonden en -30% verkeersslachtoffers t.o.v. 1998). Hoog tijd dus om verder te gaan met de beperking van het leed dat ons verkeerssysteem veroorzaakt. Deelname Actie -25% Alle Friese gemeenten is gevraagd deel te nemen aan deze Actie -25% middels een raadsbesluit waarin tot deelname wordt besloten. Bijna alle gemeenten hebben dit reeds middels een raadsbesluit kenbaar gemaakt, of zullen dat dit jaar nog doen. Ook Provinciale Staten van Friesland en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (Rijkswaterstaat directie Noord Nederland) is gevraagd deel te nemen aan deze actie. Ongevallen gebeuren immers ook op provinciale en rijkswegen. Daarnaast zijn (verkeersveiligheids)organisaties in Friesland gevraagd om de Actie -25% met raad en daad te ondersteunen. Tevens kan iedere andere organisatie in de provincie zich melden als sympathisant van de Actie, om zo het doel van de Actie te onderschrijven en (morele) steun te geven aan de deelnemende Friese overheden. Naast het raadsbesluit, waarin tot deelname wordt besloten, dient de gemeente een werkplan Verkeersveiligheid op de stellen voor de periode waarin de Actie -25% loopt. In het werkplan dient te worden aangegeven welke inspanningen de gemeente zich zal getroosten op het gebied van gedragsbeïnvloeding. Niet zozeer door een aanpak van de infrastructuur, maar met name op het gebied van Educatie, Handhaving en Voorlichting.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 348