In bijgevoegd Actieplan Verkeersveiligheid 2004 t/m 2006 wordt in hoofdstuk 2
ingegaan op de landelijke en provinciale ontwikkelingen (waaruit het voorgaande is
gedestileerd), waarna in hoofdstuk 3 een overzicht gegeven wordt van de geplande ver-
keerseducatieve activiteiten in 2004 t/m 2006. In hoofdstuk 4 worden de financiële
gevolgen aangegeven.
Overleg gevoerd met:
Financiën:
Gemeente |eeuwarden
De grootste stimulans die uitgaat van deelname aan de Actie -25%, is dat op die wijze een actieve bijdrage
geleverd kan worden aan de beperking van het vele leed dat verkeersonveiligheid veroorzaakt. Iedere daling van
het aantal verkeersslachtoffers is het waard om gevierd te worden, in de wetenschap echter dat er nog te veel
ellende is om dat uitbundig te doen.
Bij de tot standkoming van de nota is overleg gevoerd met de afdeling Onderwijs, team burgerzaken, de Politie
en het ROF.
Hun eventuele opmerkingen zijn verwerkt in het Actieplan Verkeersveiligheid 2004 t/m 2006.
11 benodigd krediet:
Voor uitvoering van de in het actieplan verkeersveiligheid 2004 t/m 2006 aangegeven maatregelen is een
krediet nodig van 81.500,-.
21 bijdragen:
Deelname aan de actie -25% verkeersslachtoffers levert de gemeente een bijdrage van het ROF op van
10.000,- (een éénmalige startbijdrage van 1000,- met daar overheen nog een bijdrage van 0,10 per
inwoner).
Goedkeuring van het bijgevoegde actieplan verkeersveiligheid 2004 t/m 2006 levert de gemeente nog een extra
planpremie van het ROF op van 36.000,- (een extra bijdrage van 0,40 per inwoner)
Op de uitvoeringskosten van de in de nota genoemde maatregelen geeft het ROF tevens een bijdrage van 50% in
de kosten, hetgeen voor de genoemde maatregelen uitkomt op 35.500,-.
De totale bijdrage van het ROF komt daarmee op 81.500.
3) Dekking:
Voorgesteld wordt de onder 1) genoemde lasten te dekken uit de onder 2) genoemde bijdragen van het ROF.
Opmerking:
Het doorgaan van cursussen e.d. is afhankelijk van voldoende deelname en financiële middelen. Uit de resultaten
van de eerste jaren wordt voor het laatste jaar de uitgavepost bijgesteld. Om die reden zijn er voor het jaar 2006
al een aantal pm posten opgenomen (zie bijlage 5).
De kosten voor de uitdraai van gemeentelijke adresgegevens en de incidentele uren van de afdeling onderwijs
komen ten laste van de betreffende afdelingen.
Voor het coördineren en aansturen van al die zaken die in deze nota genoemd worden is een indicatief budget
opgenomen (in eerste instantie voor het team Verkeer en Vervoer).
Omdat de actie -25% verkeersslachtoffers loopt t/m 2010, zal de raad voor de jaren na 2006 nieuwe financiën
beschikbaar moeten stellen om de ingeslagen weg te kunnen continueren. Welke activiteiten na 2006 de meeste
aandacht zullen krijgen en hoe groot het daarvoor benodigde bedrag zal zijn, is afhankelijk van de evaluatie van
de periode 2004-2006. Evaluatie zal niet plaatsvinden op basis van minder dodelijke- en letselongevallen in die
jaren maar op basis van deelname (respons), beleving van de deelnemers, ruchtbaarheid e.d.
Te zijner tijd zal er een nieuwe kredietaanvraag richting raad gaan.
Oldehoofsterkerkhof 2
Postbus 21000
8900 JA Leeuwarden
Telefoon 058 233 88 33
Onderwijshuisvesting 2004.
Kenmerk 2 6520 dp
Aan de gemeenteraad.
Tijdens de behandeling van het huisvestingsprogramma 2 0 03,
het Spreidingsplan openbaar primair onderwij s en de
wijziging van de Verordening huisvesting onderwijs gemeente
Leeuwarden heeft u ons verzocht een overzicht te
verstrekken met betrekking tot de voortgang van de
projecten uit de kadernota "Scholen onder dak". Aan u is
toegezegd dat wij u hierover zullen informeren gelijktijdig
met de behandeling van het programma en overzicht
0 onderwijshuisvesting 2004. Wij hebben bij dit raadsvoorstel
gevoegd de "Tussenrapportage Kadernota Scholen onder Dak"
en het programma en overzicht onderwijshuisvesting over het
jaar 2 0 04.
Wij vinden het van groot belang u te informeren over de
stand van zaken met betrekking tot het ingezette beleid in
het kader van "Scholen onder dak" en de reactienota daarop.
Eveneens is het van belang dat u een integrale afweging
kunt maken voor de toekenning van middelen aan
schoolbesturen voor het realiseren van voorzieningen en
plegen van het gemeentelijk deel van het onderhoud aan
schoolgebouwen. Het totale nominale investeringsbedrag voor
het programmajaar 2004 bedraagt 25.925.000,00. Dit is
inclusief een bedrag van 12.865.000,00 aan investeringen
van het programma 2 0 03 die in 2 0 04 worden uitgevoerd.
Wij geven u in de onderhavige rapportage aan, welke
voorzieningen op het programma 2004 en welke op het
overzicht 2004 dienen te worden geplaatst. Het plaatsen van
een voorziening op het programma houdt in dat de aanvraag
van het schoolbestuur wordt toegekendHet plaatsen van een
voorziening op het overzicht houdt in dat de voorziening
wordt afgewezen, of in overleg met het schoolbestuur wordt
doorgeschoven naar een volgend programmaj aar
Op 30 september 2003 heeft er ten aanzien van de
vaststelling van het programma en overzicht 2 0 04 overleg
plaats gevonden met alle schoolbesturen in de gemeente
Leeuwarden. Het betreft hier het op overeenstemmingsgericht
overleg (OOGO) op grond van de verordening Lokaal
onderwijsoverleg Leeuwarden. De schoolbesturen hebben
aangegeven dat zij kunnen instemmen met het voorgelegde
programma en overzicht 2004
Met betrekking tot het meerjaren investeringsoverzicht uit
"Scholen onder dak" is voor onderstaande voorzieningen nog
geen dekking gevonden.
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart It aide spegelet him yn wat de takomst hat Piter Terpstra
13