In bijgevoegd Actieplan Verkeersveiligheid 2004 t/m 2006 wordt in hoofdstuk 2 ingegaan op de landelijke en provinciale ontwikkelingen (waaruit het voorgaande is gedestileerd), waarna in hoofdstuk 3 een overzicht gegeven wordt van de geplande ver- keerseducatieve activiteiten in 2004 t/m 2006. In hoofdstuk 4 worden de financiële gevolgen aangegeven. Overleg gevoerd met: Financiën: Gemeente |eeuwarden De grootste stimulans die uitgaat van deelname aan de Actie -25%, is dat op die wijze een actieve bijdrage geleverd kan worden aan de beperking van het vele leed dat verkeersonveiligheid veroorzaakt. Iedere daling van het aantal verkeersslachtoffers is het waard om gevierd te worden, in de wetenschap echter dat er nog te veel ellende is om dat uitbundig te doen. Bij de tot standkoming van de nota is overleg gevoerd met de afdeling Onderwijs, team burgerzaken, de Politie en het ROF. Hun eventuele opmerkingen zijn verwerkt in het Actieplan Verkeersveiligheid 2004 t/m 2006. 11 benodigd krediet: Voor uitvoering van de in het actieplan verkeersveiligheid 2004 t/m 2006 aangegeven maatregelen is een krediet nodig van 81.500,-. 21 bijdragen: Deelname aan de actie -25% verkeersslachtoffers levert de gemeente een bijdrage van het ROF op van 10.000,- (een éénmalige startbijdrage van 1000,- met daar overheen nog een bijdrage van 0,10 per inwoner). Goedkeuring van het bijgevoegde actieplan verkeersveiligheid 2004 t/m 2006 levert de gemeente nog een extra planpremie van het ROF op van 36.000,- (een extra bijdrage van 0,40 per inwoner) Op de uitvoeringskosten van de in de nota genoemde maatregelen geeft het ROF tevens een bijdrage van 50% in de kosten, hetgeen voor de genoemde maatregelen uitkomt op 35.500,-. De totale bijdrage van het ROF komt daarmee op 81.500. 3) Dekking: Voorgesteld wordt de onder 1) genoemde lasten te dekken uit de onder 2) genoemde bijdragen van het ROF. Opmerking: Het doorgaan van cursussen e.d. is afhankelijk van voldoende deelname en financiële middelen. Uit de resultaten van de eerste jaren wordt voor het laatste jaar de uitgavepost bijgesteld. Om die reden zijn er voor het jaar 2006 al een aantal pm posten opgenomen (zie bijlage 5). De kosten voor de uitdraai van gemeentelijke adresgegevens en de incidentele uren van de afdeling onderwijs komen ten laste van de betreffende afdelingen. Voor het coördineren en aansturen van al die zaken die in deze nota genoemd worden is een indicatief budget opgenomen (in eerste instantie voor het team Verkeer en Vervoer). Omdat de actie -25% verkeersslachtoffers loopt t/m 2010, zal de raad voor de jaren na 2006 nieuwe financiën beschikbaar moeten stellen om de ingeslagen weg te kunnen continueren. Welke activiteiten na 2006 de meeste aandacht zullen krijgen en hoe groot het daarvoor benodigde bedrag zal zijn, is afhankelijk van de evaluatie van de periode 2004-2006. Evaluatie zal niet plaatsvinden op basis van minder dodelijke- en letselongevallen in die jaren maar op basis van deelname (respons), beleving van de deelnemers, ruchtbaarheid e.d. Te zijner tijd zal er een nieuwe kredietaanvraag richting raad gaan. Oldehoofsterkerkhof 2 Postbus 21000 8900 JA Leeuwarden Telefoon 058 233 88 33 Onderwijshuisvesting 2004. Kenmerk 2 6520 dp Aan de gemeenteraad. Tijdens de behandeling van het huisvestingsprogramma 2 0 03, het Spreidingsplan openbaar primair onderwij s en de wijziging van de Verordening huisvesting onderwijs gemeente Leeuwarden heeft u ons verzocht een overzicht te verstrekken met betrekking tot de voortgang van de projecten uit de kadernota "Scholen onder dak". Aan u is toegezegd dat wij u hierover zullen informeren gelijktijdig met de behandeling van het programma en overzicht 0 onderwijshuisvesting 2004. Wij hebben bij dit raadsvoorstel gevoegd de "Tussenrapportage Kadernota Scholen onder Dak" en het programma en overzicht onderwijshuisvesting over het jaar 2 0 04. Wij vinden het van groot belang u te informeren over de stand van zaken met betrekking tot het ingezette beleid in het kader van "Scholen onder dak" en de reactienota daarop. Eveneens is het van belang dat u een integrale afweging kunt maken voor de toekenning van middelen aan schoolbesturen voor het realiseren van voorzieningen en plegen van het gemeentelijk deel van het onderhoud aan schoolgebouwen. Het totale nominale investeringsbedrag voor het programmajaar 2004 bedraagt 25.925.000,00. Dit is inclusief een bedrag van 12.865.000,00 aan investeringen van het programma 2 0 03 die in 2 0 04 worden uitgevoerd. Wij geven u in de onderhavige rapportage aan, welke voorzieningen op het programma 2004 en welke op het overzicht 2004 dienen te worden geplaatst. Het plaatsen van een voorziening op het programma houdt in dat de aanvraag van het schoolbestuur wordt toegekendHet plaatsen van een voorziening op het overzicht houdt in dat de voorziening wordt afgewezen, of in overleg met het schoolbestuur wordt doorgeschoven naar een volgend programmaj aar Op 30 september 2003 heeft er ten aanzien van de vaststelling van het programma en overzicht 2 0 04 overleg plaats gevonden met alle schoolbesturen in de gemeente Leeuwarden. Het betreft hier het op overeenstemmingsgericht overleg (OOGO) op grond van de verordening Lokaal onderwijsoverleg Leeuwarden. De schoolbesturen hebben aangegeven dat zij kunnen instemmen met het voorgelegde programma en overzicht 2004 Met betrekking tot het meerjaren investeringsoverzicht uit "Scholen onder dak" is voor onderstaande voorzieningen nog geen dekking gevonden. Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart It aide spegelet him yn wat de takomst hat Piter Terpstra 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 349