Handhavingketen Kadernota Integrale en Programmatische Handhaving Gemeente Leeuwarden Handhavingbeleid Wet- en regelgeving Toezicht Repressief Toezicht Preventief Handhaving Figuur 1 De keten start met de wet- en regelgeving, daarin zijn de voorschriften vastgelegd die naleving behoeven. Voor een belangrijk deel van de regelgeving waarvoor de gemeente verantwoordelijk is worden vergunnin gen of ontheffingen afgegeven. Om te bewaken dat de regelgeving wordt nageleefd dient toezicht te wor den uitgeoefend. In de praktijk wordt onderscheid gemaakt tussen preventief toezicht (regulier toezicht op de naleving) en repressief toezicht (het gericht controleren en verzamelen van gegevens over een vermeen de overtreding). Sanctionering betreft het aanschrijven van overtreders en het (dreigen met) opleggen van sancties. "^■4. -■ Sanctionering j i Vergunning Ontheffing - bandhavingdoelen - handhavingniveau - prioriteiten Om adequaat te kunnen handhaven is de kwaliteit van de regelgeving (zijn de voorschriften duidelijk en handhaafbaar) en de vergunningverlening (zijn de goede procedures gevolgd, zijn de juiste afwegingen gemaakt?) cruciaal, evenals de wijze waarop het toezicht uitgeoefend wordt. Onvolkomenheden in het voortraject bemoeilijken het handhavend optreden en kunnen zelfs leiden tot een onmogelijkheid tot hand having. Omgekeerd dragen een goede regelgeving, een zorgvuldige en professionele behandeling van ver gunningaanvragen, bij aan de naleving van de gestelde wet- en regelgeving. Daarmee kunnen tijd- en kos- tenverslindende handhavingprocedures worden voorkomen. Overigens zijn er naast toezicht en sanctionering nog andere manieren om de naleving van voorschriften te stimuleren. Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan het geven van voorlichting over het doel en de achter gronden van regelgeving om bekendheid en draagvlak voor de naleving ervan te creëren. Het handhavingbeleid geeft richting aan de wijze waarop handhavingactiviteiten worden uitgevoerd, met welke prioriteit ze worden uitgevoerd en met welke intensiteit ze worden uitgevoerd. Het vaststellen van handhavingbeleid heeft meerdere functies: Het versterken geloofwaardigheid en autoriteit van de gemeente met betrekking tot handhaving. Door het vaststellen van het handhavingbeleid wordt de verantwoordelijkheid van de overheid voor het handhaven van regelgeving bevestigd. Tevens wordt inzicht gegeven in de prioriteiten van handhaving en de wijze waarop de handhaving hand zal plaatsvinden. Gelijkheid, rechtszekerheid, zorgvuldigheid in de behandeling van burgers. Een beleidsmatige aanpak van handhaving en de consequente uitvoering daarvan voorkomt een op in 6 Kadernota Integrale en Programmatische Handhaving Gemeente Leeuwarden cidenten en mogelijk willekeur gebaseerde aanpak. Het bereiken van (inhoudelijke) beleidsdoelen. Handhaving is geen doel op zich, net zomin als regelgeving dat is. Regelgeving beoogt bepaalde in houdelijke doelen (bijvoorbeeld veiligheid) te bereiken. Het doen naleven van die regelgeving is der halve een instrument tot het bereiken van de gestelde beleidsdoelen. Het vormt de basis voor een effectieve en efficiënte uitvoering. Een vastgesteld en actueel beleid geeft richting aan de uitvoering, vormt de basis voor een consistente uitvoering en maakt het evalueren van het beleid mogelijk. 1.2 Leeuwarder Visie op Handhaving2 In het collegeprogramma 2002 2006 is de noodzaak van een strikte handhaving door de overheid ge noemd. De rampen in Enschede en Volendam hebben de noodzaak van een strikte handhaving door de overheid en het tonen van verantwoordelijkheid door burgers, op indringende wijze onderstreept. Het college hecht grote waarde aan brandpreventie, aan de naleving van voorschriften van mili euvergunningen en de uitbreiding van het lik-op-stuk-beleid Burgers, organisaties en bedrijven hebben een eigen verantwoordelijkheid op het vlak van het hebben van de vereiste vergunningen en de naleving van de wet- en regelgeving. Daarop zullen zij in toenemende mate op aangesproken moeten worden. Daarnaast heeft de (gemeentelijke) overheid de verantwoordelijkheid voor het toezicht op de naleving en het zonodig sanctioneren van overtredingen. De instrumenten van toezicht en handhaving met mogelijke verstrekkende gevolgen voor burgers, bedrij ven en instellingen worden met zorg en waarborgen omkleed om willekeur te voorkomen. Ook met de zekerstelling van maatschappelijke normen en waarden wordt hierbij rekening gehouden. Handhaven is meer dan een beleidsinstrument om te komen tot realisering van beleid, het wordt aangewend om illegale, onveilige situaties te voorkomen en ongedaan te maken. Hiermee wordt een verhoging van de aantrekkelijkheid van de omgevingskwaliteit en het leefmilieu bereikt zodat dit bijdraagt aan het woon-, werk- en leefplezier en een veilige omgeving. Visie op handhaving De gemeente Leeuwarden wil integraal, programmatisch en effectief handhaven om beoogde resultaten te bereiken. Dus geen zero-tolerance of akkoord gaan met een aanvaardbaar resultaat (oftewel een beheersba re situatie). Effectief: Met een beperkte inzet van middelen een zo hoog mogelijk rendement halen. Integraal: Gezamenlijk voor alle beleidsvelden binnen de gemeente en in samenwerking met externe handhavingpartners. Programmatisch: De ambtelijke organisatie legt jaarlijks binnen een vaste cyclus, zowel een meerja renprogramma - als een uitvoeringsprogramma handhaving voor ter besluitvorming over de inzet van de middelen in relatie tot beoogde resultaten en rapporteert hier over. Beoogde resultaten: In de programma's, beleidsvoorstellen en wijziging regelgeving worden nalevingm- veaus vastgesteld ten aanzien van de handhaving. De gemeente Leeuwarden heeft aandacht voor preventie en 'klantgerichtheid'. Binnen het handhavingsbe leid wordt uitgegaan van de eigen verantwoordelijkheid van burgers en bedrijven en wordt toegezien op en wordt naleving van de regels gestimuleerd om beoogde resultaten te behalen. De gemeente Leeuwarden schroomt hierbij niet om sanctie-instrumenten in te zetten en gedogen wordt alleen weloverwogen gedaan. 2 Projectplan "Je Maintiendrai". Gemeente Leeuwarden, september 2001. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 414