Kadernota Integrale en Programmatische Handhaving Gemeente Leeuwarden
Nota Handhaving beleidsterrein
Binnen de kaders en uitgangspunten van de Kademota, wordt per beleidsterrein een handhavingnota opge
steld. In deze nota wordt concreet ingegaan op de handhavinginstrumenten de doelen en condities de
strategie en werkwijze, de handhavingniveaus en de wijze van evaluatie van de uitvoering van het handha
vingsbeleid.
In bijlage 2 zijn de vigerende handhavingnota's per beleidsterrein genoemd. In de komende jaren zullen de
handhavingnota's worden geactualiseerd.
Meerjarenprogramma handhaving
Het Meerjarenprogramma bevat de beleids- en uitvoeringsvoomemens voor een periode van 4 jaar, met het
eerste jaar gedetailleerde informatie en de volgende jaren indicatief. Onderwerpen zijn o.a. concrete priori-
tering, gezamenlijke activiteiten en themagerichte activiteiten.
Tevens is in het meerjarenprogramma de planning van de verdere structurering en professionalisering van
de uitvoering van de handhaving opgenomen. O.a. wordt daarbij aangegeven op welke termijn deze hand
havingnota's worden geactualiseerd en ingericht volgens de LCCM-methode. Ieder jaar wordt de planning
geëvalueerd en bijgesteld. Het meeijarenprogramma is gekoppeld aan de Planning en Controlcyclus van de
gemeente. Na afloop van de vier jaar wordt het gehele programma geëvalueerd.
Uitvoeringsprogramma
In het Uitvoeringsprogramma worden per beleidsveld de operationele doelen, de beschikbare capaciteit, het
aantal vergunningen en handhavingacties per sector opgenomen. Een uitvoeringsprogramma heeft een
geldigheidsduur van 1 jaar. Na dat jaar wordt het programma geëvalueerd en wordt een nieuw uitvoerings-
programma opgesteld voor het komend jaar.
3.2 Sturing en coördinatie
De Raad stelt de kademota in principe vast voor de duur van 4 jaar. Aan het eind van de periode zal de
kademota worden geëvalueerd. Tussentijdse beleidswijzigingen en of budgetwijzigingen zullen op de ge
bruikelijke wijze door het College aan de Raad worden voorgesteld.
Op basis van de kademota wordt door het College jaarlijks een meerjarenprogramma handhaving vastge
steld. Het meerjarenprogramma wordt met de evaluatie over het voorgaande jaar ter kennisname aan de
Raad gebracht.
Een lid van het College van B&W treedt op als coördinerend portefeuillehouder voor de coördinatie van de
ontwikkeling van het handhavingsbeleid in het algemeen.
Een portefeuillehouder draagt verantwoordelijkheid voor handhavingacties binnen zijn/haar beleidsterrein.
Indien zich een situatie voordoet dat een handhavingactie betrekking heeft op meerdere beleidsterreinen
wordt er door het college een coördinerende portefeuillehouder aangewezen voor de coördinatie en af
stemming binnen het college en als bestuurlijk aanspreekpunt vanuit de organisatie.
14
Kadernota Integrale en Programmatische Handhaving Gemeente Leeuwarden
Bijlage 1: Uitwerking prioriteiten
Op basis van de beschikbaargestelde middelen dient een keuze gemaakt te worden voor terrein waarop de
gemeente actief zal handhaven (toezicht en sanctionering). Uitgaande van de gestelde prioriteiten en de
beschikbare middelen zijn voor 2003 en 2004 de volgende keuzen gemaakt. Bij de jaarlijkse vaststelling
van het Meerjarenprogramma integraal en programmatisch handhaven kunnen deze keuzen worden bijge
steld.
Actieve handhaving betekent, dat op deze terreinen door of namens de gemeente actief (structureel of peri
odiek) preventief toezicht plaatsvindt. Bij geconstateerde overtredingen worden de normale handha-
vingtrajecten ingezet en afgemaakt.
Binnen actieve handhaving wordt de intensiteit van het toezicht bepaald aan de hand van o.a. risicoanalyse,
het vastgestelde nalevingniveau etc.
Reactief handhaven betekent: dat de gemeente niet structureel of periodiek preventief toezicht uitoefent,
maar reageert op meldingen en klachten of eigen "toevallige" constateringen. Bij geconstateerde overtre
dingen wordt handhavend opgetreden voorzover de capaciteit dat toelaat. In de praktijk betekent dat bij een
melding of klacht door een toezichthouder wordt gecontroleerd of er sprake is van een overtreding. Vol
hardt de betrokkene na overleg met de toezichthouder in de overtreding dan wordt in ieder geval tot
(voor)aanschrijving overgegaan. Vervolgacties kunnen om capaciteitsredenen worden vertraagd of uitge
steld.
In de onderstaande tabellen is samenvattend weergegeven op welke terreinen de handhaving actief respec
tievelijk reactief zal plaatsvinden.
De indeling is totstandgekomen op basis van een mix van wettelijke plicht, risico-inschattingen en de ge
stelde hoofdprioriteiten. De intensiteit van de controles is vastgesteld op basis van de vigerende handha
vingnota's per beleidsterrein.
De risico-inschattingen betreffen primair de genoemde hoofdprioriteiten: veiligheid, gezondheid, aantasting
van ruimtelijke en cultuurhistorische kwaliteit, kans op overlast.
Secundair is gekeken naar de kansen op uitwassen, olievlekwerking van niet naleving etc.
Keuze voor actief handhaven.
Milieu*
Juridische- en vei
ligheidszaken
Bouwen en Wonen
Beheer Openbare
Ruimte
Brandweer*
Categorie 4 wordt
eenmaal per jaar ge
controleerd
Coffeeshops: mini
maal 4 maal per jaar
controle van iedere
coffeeshop.
(Ver)bouw en sloop in
afwijking van vergun
ning
Reclame-uitingen.
Gebruiksvergunning:
Categorie 1, twee
controles per jaar
Categorie 3 wordt
eenmaal per 2 jaar
gecontroleerd
Horeca: minimaal 1
maal per 3 jaar con
trole van iedere hore-
caondememing.
Woningomzetting.
Ligplaatsen binnen de
bebouwde kom.
Gebruiksvergunning:
Categorie 2:
lx per jaar
Categorie 2 - met
veiligheidsindex -
wordt eenmaal per 5
jaar gecontroleerd**
Exploitatievergunning
sexinrichtingen:
6x per jaar
Kamer verhuur zonder
of in afwijking van
vergunning
Snippergroen in actie
gebieden.
G ebruiks vergunning
Categorie 3:
lx per jaar
Categorie 1 - met
veiligheidsindex -
wordt eenmaal per 10
jaar gecontroleerd
Kansspelautomaten
lx perjaar
Markten en stand
plaatsen
G ebruiks vergunning
Categorie 4:
lx per 2 jaar
1 of meer projecten
uitgevoerd op basis
van thema's of as
pecten
Tijdelijke vergunnin
gen
15