4 Kadernota Integrale en Programmatische Handhaving Gemeente Leeuwarden Tabel 3a: Keuze voor actief handhaven De categorie-indeling binnen Milieu is een andere dan die door de Brandweer wordt gehanteerd. Categorie 4 bij Milieu zijn bedrij ven/inrichtingen met een potentiële kans op zware milieuhinder, categorie 1 met een potentiële kans op lichte milieuhinder. Bij de Brandweer is de categorie-indeling gerelateerd aan het veiligheidsrisico van het gebruik van een gebouw. Een aantal factoren spelen daarbij een rol: het aantal mensen, de zelfredzaamheid van mensen etc.. Tot Categorie 1 behoren bijvoorbeeld: ziekenhuizen, verzorgingstehuizen, gevangenissen etc. Door de gevraagde uitbreiding van de handhavingsformatie met 4 fte kunnen deze situaties op een actieve wijze worden gehand haafd. Het afhandelen van klachten is per definitie reactief. Klachten en meldingen dienen altijd snel onderzocht zullen worden. Als uit het onderzoek blijkt dat er sprake is van een overtreding, dan zal het handhavingtra- ject afhankelijk van de prioriteitstelling worden doorgezet. Overtredingen die vallen binnen de categorie reactief handhaven, maar in de praktijk vallen binnen de hoofdprioriteiten van handhaving (veiligheid, gezondheid, aantasting ruimtelijke kwaliteit, overlast) of tot excessen leiden zullen wel bij voorrang het handhavingtraject doorlopen. Keuze voor reactief handhaven. Milieu Juridische- en vei ligheidszaken Bouwen en Wonen Beheer Openbare Ruimte Brandweer Afhandeling klachten Afhandeling klachten Afhandeling klachten. Afhandeling klachten Afhandeling klachten Categorie 1 en 2 - zonder veiligheidsin dex - Prostitutiebeleid: aantal controles projectmatig (ver)bouw en sloop zonder vergunning Ligplaatsen buitenge bied. Drugsoverlast uit woningen: projectma tig of n.a.v. klachten. Gebruik strijdig met bestemmingsplan Groen: alleen in aan gewezen gebieden (bomen, sleuven). Onderhoudsituatie woningen Gebruik gemeente grond: alleen in aan gewezen gebieden. Duurzaam Bouwen. Bouwwerkzaamheden en wegafsluitingen. Evenementen. Tochten en recreatie. V entvergunningen A Tabel 3b: keuze voor reactief handhaven De keuze van gebieden waarop actieve handhaving plaatsvindt zijn ook prioritair voor wat betreft de afron ding van ingezette handhavingstrajecten. Het daadwerkelijk inzetten van handhavingsmiddelen van de niet prioritaire gebieden, is afhankelijk van de beschikbare capaciteit 16 Kadernota Integrale en Programmatische Handhaving Gemeente Leeuwarden Bijlage 2: Overzicht handhavingnota's per sector of beleidsterrein Handhaven in de Openbare Ruimte (BOR, 2002) Handhaven Bouwen en Wonen (Bouwen en Wonen, 1999), wordt herzien in 2003 Milieuhandhaving (Milieu, 1997) Horeca-arrangement (JVZ, 2002 - 2003) Handleiding aanpak drugsoverlast uit woningen (JVZ, 1998) Coffeeshopbeleid (JVZ, 2001) Prostitutiebeleid (JVZ, 1999) Handhavingnota Brandweer (Brandweer nog vast te stellen in 2003) 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 419