Profiel van de gemeente Leeuwarden
Stadsvisie
Leeuwarden bouwt haar positie als hoofdstad en centrumstad van Friesland verder uit. Dat
is nodig voor de stad en voor de regio.
Deze ambitie krijgt gestalte in de stadsvisie en heeft als titel "Varen onder eigen vlag". De
titel drukt precies uit waar het om gaat. Leeuwarden is de dynamische Friese hoofdstad, die
met inzet van haar eigen kracht en haar specifieke kenmerken de koers voor de toekomst
heeft bepaald. Het accent ligt daarbij op de koers voor de komende 10 jaar, met een
doorkijk naar de jaren daarna.
"Varen onder eigen vlag" benadrukt de eigen identiteit van Leeuwarden. In nauwe
samenhang met die eigen identiteit verwoordt en verbeeldt de stadsvisie de ontwikkelingen
die moeten waarborgen dat Leeuwarden haar positie van Friese hoofdstad en tweede stad
van het noorden versterkt, in ruimtelijk, economisch en sociaal opzicht. Deze integrale visie
biedt ook een goede basis voor een eenduidige en krachtige positionering van Leeuwarden
op (inter)nationale en regionale schaal.
De uitgezette koers is vertaald in vier strategische concepten (Tijd voor schoonheid,
Kantorenstad, Cure en Care, Kennisstad) met de daarbij behorende programma's. Daarbij is
aangegeven welke projecten direct of indirect van belang zijn voor die realisatie ervan.
Zoals gezegd wordt uitgegaan van de eigen kracht. De identiteit van Leeuwarden is
opgebouwd uit een aantal kenmerkende eigenschappen van de ligging, de cultuur en het
sociale klimaat in woorden te kenmerken met: Buitenplaats, Hoofdstad en Thuishaven.
De gekozen strategische concepten vormen het uitgangspunt voor de herschikking van het
sectorale beleid. Tegelijk kunnen deze concepten zorgen voor selectiviteit in de te kiezen
projecten. Door de inspanningen te richten op de strategische concepten en daarmee op de
daarbij behorende projecten, worden de beperkte middelen niet alleen efficiënt ingezet
maar wordt ook een meerwaarde bereikt. Hieronder worden de concepten wat verder
verduidelijkt:
Tijd voor schoonheid.
Dit is dé drager van het imago van de stad.
Het concept heeft tot doel de cultuur-historische potenties van de stad te versterken. Niet
alleen in behoudende zin, maar juist ook in het creëren van nieuwe ontwikkelingen die
aansluiten bij de cultuurhistorische traditie (Fries én niet-Fries) en het benutten van de
ligging van de stad in de mooie omgeving. De Binnenstad is de plaats waar dit concept zich
logischerwijze op richt, met de bundeling van historie, kunst, cultuur, en andere vormen
van ontspanning. Maar ook de nieuwe wijken, met experimentele architectuur, leveren hier
een bijdrage aan.
Programmatisch kan dit concept met lopende projecten worden ondersteund. Nieuwe
elementen zijn:
het vastleggen van het ruimtelijk kader voor de stad als geheel.
het aanstellen van een supervisor die het stedenbouwkundige en architectonische debat
organiseert en kwaliteitsimpulsen genereert.
hotelaccommodatie ontwikkelen.
imago versterking (initiatief Leeuwarder ondernemers).
Kantorenstad
De centrumpositie als de plaats waar vanouds handel werd gedreven en waar het Friese
bestuur zetelt, is terug te vinden in de kracht van de front- en backoffices in de zakelijke en
financiële dienstverlening als belangrijke bron voor werkgelegenheid van Leeuwarden en
van de regio. De kantorenhaak als locatie is een sterke troef bij dit concept.
16