Profiel van de gemeente Leeuwarden "Hetproces van ontwikkeling van Leeuwarden tot een woon- en werkstad van betekenis voor het gehele noorden is in volle gang. Vooral in de afgelopen jaren heeft de economie van Leeuwarden zich in opgaande lijn ontwikkeld. Maar ondanks de lokale inspanningen en de gunstige economische ontwikkelingen kent de Leeuwarder samenleving nog steeds een aantal vraagstukken waarvan de oplossing veel bestuurskracht vraagt. (Bestuursprogramma Leeuwarden 1998-2002) Regiovisie stadsregio en Westergozone Het proces De Regiovisie Stadsregio Leeuwarden-Westergozone is ontwikkeld door de gemeenten Boamsterhim, Franekeradeel, Harlingen, Leeuwarden, Leeuwarderadeel, Littenseradiel, Menaldumadeel en Tytsjerksteradiel en de Provincie Fryslan samen met de Friese waterschappen vertegenwoordigd door het Wetterskip Fryslan. De Regiovisie schetst de ruimtelijke, economische en sociale ontwikkelingen van de regio tussen 2010 en 2030. De Status De Regiovisie is een niet wettelijke planfiguur, waarin overheden afspreken welke ontwikkelingen zij willen ondersteunen om de Regio ook in de toekomst te laten floreren. Deze Regiovisie vormt een belangrijke bouwsteen voor het nieuwe streekplan voor de provincie Fryslan. Met het vaststellen van de Regiovisie spreken de partners af dat zij de in de Regiovisie uitgezette koers zullen volgen. Daarmee wordt ook richting gegeven aan gemeentelijke structuur en bestemmingsplannen. Voor het uitwerken van de Regiovisie en de voortzetting van de samenwerking zullen de partners een convenant af gaan sluiten. De inhoud De Regiovisie wil de kernkwaliteiten van de Regio als uitgangspunt voor de verdere ontwikkeling van de Regio nemen en deze behouden en koesteren. De kernkwaliteiten van de Regio zijn rust en ruimte, de diversiteit aan landschappen en de aanwezigheid van Centrumstad Leeuwarden in een landelijke omgeving met daarin kleine steden en dorpen. In deze context is een aantal hoofdlijnen leidend voor de Regiovisie. 1Verwacht wordt dat de Regio de landelijke groei van de bevolking en van de economie kan bijhouden. Dat is mogelijk omdat tot 2010 een inhaalslag (Langmandoelstelling) is gemaakt. Wanneer de Zuiderzeelijn komt, wordt een aanmerkelijk sterkere groei verwacht dan het landelijk gemiddelde. De groei zal niet gelijkelijk over de Regio verdeeld zijn. Door de economische activiteiten en het wonen zoveel mogelijk te bundelen in de stedelijke centra zullen deze centra bovengemiddeld groeien. 2. Gekozen wordt voor een complete Regio. Dit betekent dat op regionale schaal, passend binnen de genoemde kernkwaliteiten, de Regio aan zoveel mogelijk soorten bedrijven en huishoudens ruimte wil bieden. Niet de gemeente, maar de Regio is hier de schaal. Afstemming met andere economische kemzones als de A7 zone en de regio Groningen-Assen is nodig om onnodige concurrentie ook op landsdelige schaal te vermijden. 3. Voor de ontwikkeling van de Regio is het van groot belang de infrastructuur goed op orde te hebben. Het gaat om de bereikbaarheid van de Regio zelf en om de steden en dorpen. Bereikbaarheid over de weg, het spoor, het water, te fiets/te voet, via de breedband (ICT) en met het Openbaar Vervoer. Hoogste prioriteit heeft de bereikbaarheid van Leeuwarden over de weg. Leeuwarden moet als banen- en voorzieningenmotor en als hoofdstad van Fryslan voor de Regio en voor het hele Noorden goed toegankelijk zijn en blijven. 18

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 51