Toepassing geluidarm asfalt
Er wordt geluidarm asfalt toegepast, dat een sterke geluidsreductie ten
opzichte van traditioneel asfalt geeft. Voor toepassing van geluidarm
asfalt is door het ministerie van VROM een subsidie toegezegd in het kader
van de Stimuleringsregeling Stille Wegdekken.
Door het toepassen van geluidarm asfalt neemt het geluidniveau in Blitsaerd
af. Ook in de wijk Camminghaburen neemt het geluidniveau af, met ongeveer
2 dB(A)
Groen
In de middenberm (om de 10 m) worden bomen geplaatst. Gekozen is voor
linden
In verband met het fraaie uitzicht op de stedelijke bebouwing ontbreken
bomen in een strook langs de (toekomstige) Fikaryhof in het hart van
Blitsaerd. Tevens wordt hiermee rekening gehouden met de inrichtingseisen
met betrekking tot de finish van de elfstedentocht.
Verlichting
Er worden lichtmasten aangebracht in de middenberm die beide rijbanen
aanlicht. De masten staan dichtbij de weg, zijn relatief laag, met lange
uithouders i.v.m. poortwerking.
Ook langs het fietspad aan de zuidkant wordt verlichting aangebracht.
Aandachtspunt bij de keuze van de verlichting vormt het voorkomen dat nabij
de Hogebrug strooilicht het vogelgebied aan de noordzijde van de weg
bereikt
Overgangszone
De bebouwde komgrens komt bij de Hogebrug te liggen. Ten westen van de
Hogebrug wordt een overgangszone ingericht met bomen in de middenberm als
overgang tussen het 100 km/uur gebied en het 70 km/uur gebied.
Bijlage 2
Ambtelijke toelichting bij B&W advies met kenmerk 13555,
"Aanpassing Groningerstraatweg in verband met vewachte realisatie van de
eerste fase van Blitsaerd"
1. Noodzaak aanpassingen Groningerstraatweg
Met de aanleg van het woongebied Blitsaerd schuift de stadsrand op. Ter
voorbereiding hierop heeft de gemeenteraad op 14 mei 2001 besloten de
bebouwde komgrens te verleggen naar de Hogebrug.
Om deze nieuwe stadsrand fysiek merkbaar en visueel duidelijk te maken moet
de Groningerstraatweg het karakter krijgen van een stadsweg.
Het geluidsniveau langs de weg moet worden gereduceerd, in ieder geval tot
de geluidscontourlijnen die in het bestemmingsplan Tusken Moark en Ie zijn
aangegeven en zo mogelijk nog verder. Daartoe wordt de maximumsnelheid op
de Groningerstraatweg tussen Hogebrug en knooppunt A. Vondelingweg verlaagd
van 100 naar 7 0 km/uur. Verdere reductie van het geluidsniveau wordt
bereikt door toepassing van geluidarm asfalt.
Deze snelheidsverlaging maakt een stedelijke inrichting, passend bij het
snelheidsregime, noodzakelijk.
Verder zal de weg worden voorzien van een busbaan richting "stad in",
conform de doelstellingen van het GVVP.
De ontsluitingsweg van het woongebied 'Blitsaerd' moet worden aangesloten
op het knooppunt Groningerstraatweg - Anne Vondelingweg. Deze aansluiting
dient begin 2005, als de eerste woningen opgeleverd worden, gerealiseerd te
zijn.
De reconstructie van de Groningerstraatweg is niet alleen van belang voor
de toekomstige woonwijk Blitsaerd, maar kan ook van betekenis zijn voor
Camminghaburen en voor de ruimtelijke, cq stedenbouwkundige ontwikkei-
mogelij kheden
De Groningerstraatweg is tot het knooppunt Anne Vondelingweg in eigendom en
beheer bij de provincie Fryslan. De in deze nota voorgestelde aanpassingen
van de Groningerstraatweg zullen derhalve worden ingebracht in de
'Overeenkomst inzake aanpassing Groningerstraatweg' tussen de provincie
Fryslan en de gemeente Leeuwarden. Deze overeenkomst zal in het najaar 2003
ter besluitvorming aan u worden voorgelegd.
2. Principebesluit anticiperend op uitspraak over eerste fase Blitsaerd
Naar verwachting zal de rechtbank Leeuwarden begin oktober uitspraak doen
over de artikel 19 procedure voor de eerste fase van Blitsaerd. Uitgaande
van een positieve uitkomst, kan kort daarna een begin gemaakt worden met
het bouwrijpmaken van de eerste fase van Blitsaerd. Begin 2005 zullen de
eerste woningen bewoond kunnen zijn.
Zodra de eerste woningen bewoond zijn moeten de geluidsreducerende
maatregelen aan de Groningerstraatweg gerealiseerd zijn. Om deze
maatregelen vanaf begin 2004 te kunnen uitvoeren is het nodig nu al een
principebesluit te nemen over de voorgestelde aanpassingen. Na dit
principebesluit wordt het voorstel voorgelegd aan de CV Blitsaerd en zal de
overeenkomst met de provincie worden opgesteld. Gelijktijdig wordt het
ontwerp technisch uitgewerkt. In het najaar 2003 zal een aanvraag voor het
beschikbaar stellen van het benodigde uitvoeringskrediet aan u worden
voorgelegd.
Het bestemmingsplan Tusken Moark en Ie wacht op behandeling in de
bodemprocedure bij de Raad van State. Er is nog geen zittingsdatum
vastgesteld, zodat een uitspraak nog maanden op zich kan laten wachten, en
mogelijk gekoppeld zal zijn aan de uitspraak op de artikel 19 procedure.
Door deze onzekerheid stel ik voor de hardere planning van de artikel 19
procedure aan te houden. Deze leidt immers als zelfstandige
projectplanprocedure rechtstreeks tot mogelijke realisatie van de wijk
Blitsaerd
3. Onderzoek kruispuntvarianten
Voor de aanpassing van het knooppunt Groningerstraatweg-Anne Vondeling weg
is een aantal alternatieven onderzocht.