gebied 5. Invloed geluid op de omgeving In het kader van het bestemmingsplan Tusken Moark en Ie is een gedetailleerd akoestisch onderzoek uitgevoerd naar de effecten van de Groningerstraatweg (Stroop Raadgevende Ingenieurs; Akoestisch onderzoek bestemmingsplan Tusken Moark en Ie; mei 2001). Bij toepassing van SMA 0/6 ligt de 50 dB(A)-contour bij een snelheid van 70 km/uur op circa 135 meter uit de as van de weg. (Bij 100 km/ uur zou dit 250 m zijn). Wanneer zeer stil asfalt toegepast wordt ligt de 50 dB(A) contour bij 70 km/uur op circa 115 meter uit de as van de weg. (Bij 100 km/ uur zou dit 190 m zijn) In het ontwerp is uitgegaan van toepassing van ZSA over de gehele lengte van de weg. Hierdoor neemt de geluidsbelasting voor een aantal woningen in Blitsaerd, die gepland zijn in de omgeving van knooppunt Anne Vondelingweg in de zone 50 dB(A)af tot waarden onder de 50 dB(A) Tevens wordt hierdoor een aanzienlijke reductie van de geluidsbelasting gerealiseerd voor een groot aantal woningen (enkele honderden) in het noordelijk deel van Camminghaburen, die op dit moment een hoog geluidsniveau als gevolg van de Groningerstraatweg ondervinden. Het huidige geluidsniveau ter plaatse van de eerste lijns bebouwing in Camminghaburen bedraagt 58 dB(A) [incl. correctie o.g.v. art. 103 Wet geluidhinder]. Na verlaging van de snelheid tot 70 km/uur bedraagt dit geluidsniveau 54 dB(A)Met toepassing van zeer stil asfalt zullen deze niveaus ongeveer 2 dB(A) lager liggen. Hoewel met deze voorgestelde maatregelen (zeer) ruim aan de gestelde geluidseisen wordt voldaan kan in de toekomst door nieuwe wet- en regelgeving verdere aanpassing van de maximumsnelheid nodig zijn. N.B. ZSA is een specifiek soort geluidarm asfalt. Verder wordt over geluidarm asfalt gesproken. 6. Eigendom en beheer De Groningerstraatweg is (met een deel van het kruispunt met de Anne Vondelingweg) in eigendom bij de provincie Fryslan. Omdat de Groningerstraatweg in het provinciaal verkeer- en vervoersbeleid een stroomfunctie vervult totdat de Centrale as zal zijn gerealiseerd, is overdracht van de weg niet aan de orde. Formeel is daarmee de provincie opdrachtgever voor de aanpassingen en blijft verantwoordelijk voor het beheer. Om het mogelijk te maken dat de gemeente (formeel in opdracht van de provincie) aanpassingen aan de weg doet is een overeenkomst met de provincie nodig, waarin de aard van de aanpassingen en de consequenties ervan voor het beheer worden vastgelegd. Het voorliggende plan is tot stand gekomen in nauw overleg met de provincie. Over de contouren van de overeenkomst is ambtelijk in grote lijnen overeenstemming. In de komende maanden zal de overeenkomst moeten worden uitgewerkt en ter besluitvorming in de betreffende colleges moeten worden voorgelegd. Alle werkzaamheden worden uitgevoerd op gronden, die eigendom zijn van de provincie Fryslan en gedeeltelijk van de gemeente Leeuwarden. Het is dan ook niet nodig om grond van particulieren aan te kopen. 7. Milieu In samenwerking met de sector Milieu zal de kwaliteit van het te verwijderen asfalt alsmede de kwaliteit van de te ontgraven grond milieukundig onderzocht. Een gedeelte van de te verwijderen asfaltdeklaag is waarschijnlijk teerhoudend. Dit asfalt wordt apart afgevoerd naar een gecontroleerde stortplaats, overeenkomstig dienaangaande is voorgeschreven in het Bouwstoffenbesluit Of (licht) verontreinigde grond voorkomt is nog niet bekend. Het is dan ook nog niet bekend of er voorzieningen moeten worden getroffen tijdens de ontgravingen en het transport van de grond. 8. Communicatie Het plan is besproken met de provincie Fryslan en met de Wind Groep namens CV Blitsaerd. Het plan zal nog aan het wijkpanel Camminghaburen worden voorgelegd en nader toegelicht. Alvorens tot uitvoering van de werkzaamheden over te gaan, worden alle belanghebbenden schriftelijk nader geïnformeerd over het plan en de uitvoering ervan. Daarbij worden ze tevens van de benodigde detailinformatie betreffende de uitvoering voorzien. 9. Financiën De aanlegkosten kosten voor de aanpassing van de Groningerstraatweg (wegvak tussen Hogebrug en knooppunt A. Vondeling weg)inclusief knooppunt A. Vondelingweg en busbaan, worden geraamd op €2.450.000,- (prijspeil 2003). Dit is toegelicht in onderstaand schema. Voor de dekking van de aanpassingen van de Groningerstraatweg is een vergoeding van €1.815.000,- beschikbaar gesteld vanuit de CV Blitsaerd. Dit bedrag is voor dit doel vastgelegd in de Koepelovereenkomst. Daarnaast wordt een bedrag van 462.000,- gedekt uit de door de provincie gemaakte reserveringen voor groot onderhoud en de bovenwijkse voorzieningen. Voor de busbaan is een subsidie toegezegd van 67.000,-. Een belangrijke financieringsbron is verder de rijkssubsidie van totaal 646.000,- voor aanleg, onderhoud en vervroegde vervanging van geluidarm asfalt. Hiervan is 106.000,- bestemd voor het onderdeel "aanleg". In het najaar 2003 zal een aanvraag voor het benodigde uitvoeringskrediet aan het college worden gedaan. Vooruitlopend daarop is voor de planontwikkeling en de overeenkomst met de provincie is een budget nodig van 147.000,-. Dit bedrag maakt deel uit van de bovengenoemde aanlegkosten van €2.450.000,- Ik stel voor dit budget van 147.000,- voorlopig ter beschikking te stellen uit de grondexploitatie Blitsaerd. Verrekening van kosten en opbrengsten bij de realisatie is eveneens voorzien via de grondexploitatie. Indien de aanleg van Blitsaerd uiteindelijk niet door mocht gaan en dus ook de Groningerstraatweg niet wordt aangepast, worden de gemaakte kosten voor planontwikkeling (maximaal 147.000,-) gedekt uit de egalisatiereserve grondexploitaties. NB. Alle bedragen zijn exclusief BTW, inclusief planontwikkeling en directiekosten, prijspeil 2003

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 80