gebied
5. Invloed geluid op de omgeving
In het kader van het bestemmingsplan Tusken Moark en Ie is een
gedetailleerd akoestisch onderzoek uitgevoerd naar de effecten van de
Groningerstraatweg (Stroop Raadgevende Ingenieurs; Akoestisch onderzoek
bestemmingsplan Tusken Moark en Ie; mei 2001).
Bij toepassing van SMA 0/6 ligt de 50 dB(A)-contour bij een snelheid van 70
km/uur op circa 135 meter uit de as van de weg. (Bij 100 km/ uur zou dit
250 m zijn). Wanneer zeer stil asfalt toegepast wordt ligt de 50 dB(A)
contour bij 70 km/uur op circa 115 meter uit de as van de weg. (Bij 100 km/
uur zou dit 190 m zijn)
In het ontwerp is uitgegaan van toepassing van ZSA over de gehele lengte
van de weg. Hierdoor neemt de geluidsbelasting voor een aantal woningen in
Blitsaerd, die gepland zijn in de omgeving van knooppunt Anne Vondelingweg
in de zone 50 dB(A)af tot waarden onder de 50 dB(A)
Tevens wordt hierdoor een aanzienlijke reductie van de geluidsbelasting
gerealiseerd voor een groot aantal woningen (enkele honderden) in het
noordelijk deel van Camminghaburen, die op dit moment een hoog
geluidsniveau als gevolg van de Groningerstraatweg ondervinden. Het huidige
geluidsniveau ter plaatse van de eerste lijns bebouwing in Camminghaburen
bedraagt 58 dB(A) [incl. correctie o.g.v. art. 103 Wet geluidhinder]. Na
verlaging van de snelheid tot 70 km/uur bedraagt dit geluidsniveau 54
dB(A)Met toepassing van zeer stil asfalt zullen deze niveaus ongeveer 2
dB(A) lager liggen. Hoewel met deze voorgestelde maatregelen (zeer) ruim
aan de gestelde geluidseisen wordt voldaan kan in de toekomst door nieuwe
wet- en regelgeving verdere aanpassing van de maximumsnelheid nodig zijn.
N.B. ZSA is een specifiek soort geluidarm asfalt. Verder wordt over
geluidarm asfalt gesproken.
6. Eigendom en beheer
De Groningerstraatweg is (met een deel van het kruispunt met de Anne
Vondelingweg) in eigendom bij de provincie Fryslan. Omdat de
Groningerstraatweg in het provinciaal verkeer- en vervoersbeleid een
stroomfunctie vervult totdat de Centrale as zal zijn gerealiseerd, is
overdracht van de weg niet aan de orde. Formeel is daarmee de provincie
opdrachtgever voor de aanpassingen en blijft verantwoordelijk voor het
beheer. Om het mogelijk te maken dat de gemeente (formeel in opdracht van
de provincie) aanpassingen aan de weg doet is een overeenkomst met de
provincie nodig, waarin de aard van de aanpassingen en de consequenties
ervan voor het beheer worden vastgelegd.
Het voorliggende plan is tot stand gekomen in nauw overleg met de
provincie. Over de contouren van de overeenkomst is ambtelijk in grote
lijnen overeenstemming. In de komende maanden zal de overeenkomst moeten
worden uitgewerkt en ter besluitvorming in de betreffende colleges moeten
worden voorgelegd.
Alle werkzaamheden worden uitgevoerd op gronden, die eigendom zijn van de
provincie Fryslan en gedeeltelijk van de gemeente Leeuwarden. Het is dan
ook niet nodig om grond van particulieren aan te kopen.
7. Milieu
In samenwerking met de sector Milieu zal de kwaliteit van het te
verwijderen asfalt alsmede de kwaliteit van de te ontgraven grond
milieukundig onderzocht.
Een gedeelte van de te verwijderen asfaltdeklaag is waarschijnlijk
teerhoudend. Dit asfalt wordt apart afgevoerd naar een gecontroleerde
stortplaats, overeenkomstig dienaangaande is voorgeschreven in het
Bouwstoffenbesluit
Of (licht) verontreinigde grond voorkomt is nog niet bekend. Het is dan ook
nog niet bekend of er voorzieningen moeten worden getroffen tijdens de
ontgravingen en het transport van de grond.
8. Communicatie
Het plan is besproken met de provincie Fryslan en met de Wind Groep namens
CV Blitsaerd. Het plan zal nog aan het wijkpanel Camminghaburen worden
voorgelegd en nader toegelicht.
Alvorens tot uitvoering van de werkzaamheden over te gaan, worden alle
belanghebbenden schriftelijk nader geïnformeerd over het plan en de
uitvoering ervan. Daarbij worden ze tevens van de benodigde
detailinformatie betreffende de uitvoering voorzien.
9. Financiën
De aanlegkosten kosten voor de aanpassing van de Groningerstraatweg
(wegvak tussen Hogebrug en knooppunt A. Vondeling weg)inclusief knooppunt
A. Vondelingweg en busbaan, worden geraamd op €2.450.000,- (prijspeil
2003). Dit is toegelicht in onderstaand schema.
Voor de dekking van de aanpassingen van de Groningerstraatweg is een
vergoeding van €1.815.000,- beschikbaar gesteld vanuit de CV Blitsaerd. Dit
bedrag is voor dit doel vastgelegd in de Koepelovereenkomst. Daarnaast
wordt een bedrag van 462.000,- gedekt uit de door de provincie gemaakte
reserveringen voor groot onderhoud en de bovenwijkse voorzieningen. Voor
de busbaan is een subsidie toegezegd van 67.000,-. Een belangrijke
financieringsbron is verder de rijkssubsidie van totaal 646.000,- voor
aanleg, onderhoud en vervroegde vervanging van geluidarm asfalt. Hiervan is
106.000,- bestemd voor het onderdeel "aanleg".
In het najaar 2003 zal een aanvraag voor het benodigde uitvoeringskrediet
aan het college worden gedaan. Vooruitlopend daarop is voor de
planontwikkeling en de overeenkomst met de provincie is een budget nodig
van 147.000,-. Dit bedrag maakt deel uit van de bovengenoemde
aanlegkosten van €2.450.000,- Ik stel voor dit budget van 147.000,-
voorlopig ter beschikking te stellen uit de grondexploitatie Blitsaerd.
Verrekening van kosten en opbrengsten bij de realisatie is eveneens
voorzien via de grondexploitatie. Indien de aanleg van Blitsaerd
uiteindelijk niet door mocht gaan en dus ook de Groningerstraatweg niet
wordt aangepast, worden de gemaakte kosten voor planontwikkeling (maximaal
147.000,-) gedekt uit de egalisatiereserve grondexploitaties.
NB. Alle bedragen zijn exclusief BTW, inclusief planontwikkeling en
directiekosten, prijspeil 2003