2.7 Haalbaarheidsonderzoek VvE-steunpunt Mijlpalen: Kansen en risico': Organisatie: Voortgangsrapportage en herverdeling ISV-programma 2000-2005. September 2002. 2.6.6 Aandachtspunten Het project Vosseparkwijk is uitdrukkelijk bedoeld als pilotproject. Dat betekent dat bijzondere aandacht wordt gegeven aan de voortgangsbewaking en evaluatie van het project teneinde het -eventueel op onderdelen bijgesteld - ook in andere wijken aan te bieden. Dit betekent dat er middelen beschikbaar dienen te blijven voor nog 1 of 2 vergelijkbare projecten die zullen starten voor 1 januari 2004. De projecten zullen in nauw overleg met de sector Milieu worden uitgezocht. Voorgesteld wordt hiervoor 200.000,- beschikbaar te houden. -29- Voortgangsrapportage en hei-verdeling ISV-programma 2000-2005. September 2002. Kansen: beter functionerende VvE's en beter onderhoud Risico: tegenvallende kosten Portefeuillehouder: R.Sluiter Opdrachtgever: M.Vogelzang Projectleider: J.J. Scheffers 2.7.1 Projectomschrijving. In de woningvoorraad vormen de appartementen een bijzondere groep. Dat vloeit vooral voort uit de ingewikkelde structuur van het appartementsrecht. Eigenaren zijn slechts gedeeltelijk bevoegd/verplicht om zelf hun woning te onderhouden. Grote delen van het onderhoud dienen te worden verricht door de (wettelijk verplichte) Vereniging van Eigenaren. Onbekendheid met de werking van de Vereniging van Eigenaren, de ingewikkeldheid van de besluitvorming en de noodzaak om (vaak gekwalificeerde) meerderheden te vinden voordat onderhoudsbesluiten kunnen worden genomen vormen even zovele remmen op een slagvaardig onderhoud. De gemeente vindt het van groot belang extra aandacht te geven aan de VvE's en het onderhoud van appartementen. Daarom wordt het project VvE-steunpunt gestart. Doelstellingen: Het streven is er op gericht dat na een nader vast te stellen periode: binnen meer dan 90% van de VvE's er kennis is van het verschijnsel VvE; deze 90% van de VvE's ledenvergaderingen houden waar het onderhoud expliciet aan de orde komt; x% van de VvE's een onderzoek naar de onderhoudsbehoefte heeft laten doen en daarvoor reserveert; y% van de VvE's een meerjarenonderhoudsplan heeft laten opstellen en daarvoor reserveert; z% van de VvE's gebruik maakt van de faciliteiten van het steunpunt en tenminste een deel het bestuur of de administratie en bouwkundige advisering heeft opgedragen aan het steunpunt; het steunpunt doordat het door VvE's wordt ingeschakeld selfsupporting is. De exacte streefcijfers dienen in het haalbaarheidsonderzoek nader te worden gepreciseerd. Deze doelstellingen moeten worden bereikt met behulp van de volgende activiteiten (nader uit te werken in haalbaarheidsonderzoek en verdere uitwerkingsplannen) overzicht bestaande VvE's (uitgangspunt inventarisatie Ingrid Jansons); benadering alle VvE's met voorlichtingsmateriaal (wat is een VvE en hoe werkt die/ hoort die te werken); eventueel cursus VvE-bestuurders aanbieden; aanbod aan VvE's voor het laten maken van een bouwkundig opname rapport (bor) bij voorkeur gecombineerd met een aanbod een meerjaren onderhoudsplan (mop) op te zetten; het faciliteren van de uitvoering van een bor en of mop (niet primair via subsidiering maar via standaardbestekken en prijzen onderhoudsnetwerk SVK dat daar op zich nuttig werk heeft gedaan); voorstellen over het subsidiëren van bor en mop voor geselecteerde VvE's tezamen met het ontwikkelen van selectiecriteria; het zoeken naar mogelijkheden om voor VvE's eenvoudiger financiering te krijgen; het bieden van ondersteuning van de administratie van VvE's (soort administratie- of beheerkantoor); het bieden (bij voorkeur via een gespecialiseerde organisatie als VvE-belang) van juridische steun aan VvE's bij onwilligheid van enkele appartementseigenaren; Als sluitstuk op een faciliterend beleid kan door de gemeente een aanschrijvingsbeleid (na een termijn van enkele jaren) worden overwogen. -30-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 155