Blad 6
Bij de uitoefening van haar taken zal de vennootschap
steeds de geldende aanbestedingswetgeving (o.m. Europese
Aanbestedingsrichtlijnen) in acht nemen.
Dit alles betekent niet dat op voorhand blijvend vaststaat
dat alle door partijen voor te stellen projecten ook
daadwerkelijk zullen worden verwezenlijkt. De voorziene
ontwikkeling zal zich over een groot aantal jaren
uitstrekken. Ongetwijfeld zullen zich diverse onvoorziene
factoren op het gebied van ondermeer stedenbouw en
volkshuisvesting voordoen die op de uitvoering zullen
inwerken. De samenwerkingsovereenkomst biedt de
mogelijkheid daartoe.
Second opinion samenwerkingsovereenkomst.
Om te beginnen moet worden opgemerkt dat, zeker wat
redactie en formeel-juridische opzet betreft, iedere
overeenkomst ook altijd weer anders kan. In ieder geval
zijn alle in dit verband door de gemeenteadvocaat gemaakte
opmerkingen, zoveel als mogelijk en nodig, verwerkt.
Verder is het zo dat de op te richten vennootschap
enerzijds formeel alle kenmerken vertoont van een op winst
ingestelde privaatrechtelijke rechtspersoon, maar
anderzijds in beginsel slechts een overlegplatform is
tussen partijen over te ontwikkelen projecten.
Voorts wordt de vennootschap, gezien de aandeelverhouding,
zeker niet gedomineerd door de gemeente. De vraag of zij
als aanbestedende dienst moet worden gezien, zoals de
gemeenteadvocaat stelt, moet dan ook ontkennend worden
beantwoord.
Om onzekerheid op dit gebied te voorkomen is bepaald dat
alles wat voor EEG-aanbesteden in aanmerking komt ook als
zodanig wordt aanbesteed. Omdat de vennootschap niet als
gemeentelijke (overheids)organisatie heeft te gelden zijn
de overige regels en gebruiken die de gemeente bij
aanbestedingen placht te gebruiken niet van toepassing.
Ook feitelijk zal, omdat de meeste projecten in overwegende
mate zullen worden uitgevoerd op al bij de participanten in
eigendom zijnde gronden, de bevoegdheid over de uitvoering
liggen bij de betreffende participant.
Uiteraard laat dit de overeengekomen verplichting tot EEG-
aanbesteden onverlet. Verder geldt bij dit EEG-aanbesteden
de voorvraag of het werk door de aard van de vennootschap
en het werk zelf, wel moet worden aanbesteed.
Met dit alles zijn veel van ter zake dienende opmerkingen
van de gemeenteadvocaat toegelicht
De nu voorliggende opzet is gebaseerd op de huidige stand
van wetenschap. Voor de toekomst zijn uiteraard door het
zich verder ontwikkelen van wetgeving en jurisprudentie
risico's niet uit te sluiten. Dit is vanzelfsprekend ook
het gevolg van het op deze wij ze door de gemeente deelnemen
in privaatrechtelijke ondernemingen.
Blad 7
De suggestie om de overeenkomst ter beoordeling voor te
leggen aan de NMA behoeft niet te worden nagevolgd. De
belangrijkste reden hiervoor is dat het hier een
overeenkomstvorm betreft welke ook elders in diverse vormen
wordt gebruikt. Hierbij kan wat de gemeente Leeuwarden
betreft ook worden gewezen op de plangebieden Blitsaerd en
Zuidlanden. Nog geheel afgezien hiervan is van belang dat
het hier zeker geen overeenkomst betreft welke op voorhand
uitvoering van bepaalde projecten verdeelt onder de
deelnemende partijen. Van een mogelijkerwijs ongeoorloofde
kartelvorming is dan ook geen sprake.
Wijze van aanbesteding projecten uit tranches.
De BV zal in beginsel de realisatie van de projecten eri de
vermarkting daarvan onderbrengen bij één of meerdere
private partijen van het Consortium Noord, inclusief de
daarmee gepaard gaande ontwikkelingsrisico's.
Kwaliteitsbewaking projecten.
Afspraken over marktconforme prijs en kwaliteit worden
vastgelegd in het basisrekenmodel. Het Consortium Noord is
op grond van artikel 81 van de samenwerkingsovereenkomst
belast met het toezicht op het project.
Relatie met Zuidlanden.
De CHF, respectievelijk Frisoplan-Nopperthebben
grondposities in Leeuwarden Zuid. Op grond van deze
posities is het voor deze partijen mogelijk om, gelet op de
inhoud van het ontwerp-bestemmingsplan, op deze gronden als
zogenaamde 'free rider' zelfstandig ca. 150 woningen te
realiseren
De inhoud van de grondtransactie is om de grond over te
nemen van de CHF voor een veel lagere prijs dan zij betaald
heeft (namelijk voor de prijs die de gemeente
oorspronkelijk aan de vorige grondeigenaar geboden heeft)
de niet benodigde grond ten zuiden van de Waldwei wordt
buiten de transactie gelaten (is voordelig ten opzichte van
een eventuele transactie met de vroegere grondeigenaar)
Het op grond van het ontwerp-bestemmingsplan mogelijke
bouwvolume wordt gecompenseerd. Er is derhalve geen sprake
van overcompensatie in woningen.
In de samenwerkingsovereenkomst is opgenomen dat bij
overeenstemming over de overdracht van de grondposities in
Leeuwarden-Zuid het Consortium Noord gecompenseerd zal
worden door voor een nog nader door de partijen te bepalen
woningbouwproject een aanvullend projectresultaat ad
440.000,-- ten gunste van Consortium Noord te brengen. In
de overeenkomst is hiervoor geen termijn opgenomen.