Blad 24 gestelde prioriteiten. Beoordeling van de aanvraag ge schiedt op basis van de in het jaar van verlening van sub sidie geldende voorwaarden en uitgangspunten. Bij te late indiening of onvoldoende en onvolledige gege vens wordt het plan c.g project in principe niet in behan deling genomen op grond van artikel 4:5 van de Awb (ontvan kelijkheid) Lid 2Om het integrale karakter van ingediende subsidie aanvragen te stimuleren en een effectieve interne afstem ming binnen de gemeentelijke diensten te garanderen is de subsidieaanvrager verplicht er melding van te maken, indien voor een hetzelfde project tevens een aanvraag om subsidie is ingediend bij een of meer andere gemeentelijke afdelin gen (intern) of bestuursorganen (extern) Lid 3 bepaalt dat de subsidieaanvraag het hele jaar kan worden ingediend. Hiervoor is gekozen omdat met name de investeringsplannen onderling te veel van elkaar zullen verschillen om een adequate uiterste indieningtermijn te kiezen. De mogelijkheid om van deze bepaling af te wijken is echter in de hoofdstukken 2 en 3 opgenomen. artikel 1.8. Verlenen van subsidie Het college van burgemeester en wethouders is het bevoegde orgaan dat beslist op de subsidieaanvraag met betrekking tot de subsidieverlening en de wijze van de betaling. De leden 2, 3, 4 en 5 vermelden welke termijnen het college in acht neemt om de aanvraag te beoordelen. Met lid 6 wordt tegemoetgekomen aan de wens in de praktijk om de subsidieaanvraag niet af te handelen voordat de beno digde vergunningen zijn verleend. Het lid is facultatief geformuleerd omdat er subsidieaanvragen denkbaar zijn waar bij de subsidieverlening juist aan de verlening van andere vergunningen zal gaan. Dit is het duidelijkst bij de ont wikkelingssubsidie (artikel 15) maar kan bijvoorbeeld ook voorkomen bij nieuwe woonruimte in bestaande panden (para graaf 3.2)Bij de ontvangstbevestiging kan worden aangege ven dat de aanvraag wordt aangehouden totdat de benodigde vergunningen zijn verleend. In de Awb wordt in artikel 4:25 bepaald dat het subsidie plafond niet mag worden overschreden. Overschrijding van het subsidieplafond is grond voor weigering van de subsi die. Daarnaast bevat artikel 4:35 de mogelijkheid subsidie te weigeren als er objectiveerbare gronden zijn om aan de betrouwbaarheid van de subsidieaanvraag te twijfelen. Deze weigeringsgronden gelden ook voor deze verordening. Daar naast geeft het zevende lid enkele weigeringsgronden, die specifiek zijn voor deze verordening. De aanvraag wordt geweigerd als niet is aangetoond dat het werk waarvoor sub sidie gevraagd wordt nodig en doelmatig is Blad 25 Ook het beginnen van de werkzaamheden zonder toestemming van het college is grond voor weigering. Deze laatste bepa ling is van belang omdat de uitgangssituatie van essentieel belang is voor de bepaling van de omvang en de noodzaak van de uit te voeren werkzaamheden, tenslotte dient een aan vraag te worden afgewezen als zij strijdt met deze verorde ning. artikel 1.9. Verplichtingen Naast verplichtingen die zijn opgesomd in artikel 4:37 Awb kan het college in beginsel ook andere eisen, voorwaarden en beperkingen stellen aan zaken als de vorm, de inhoud en de omvang van de projecten c.q. activiteiten om zo hun be leidsdoelstellingen te kunnen bereiken. Op basis van deze bepaling kan het college bij ingewikkelde gevallen bij de eindafrekening een accountantsverklaring als voorwaarde stellen. Zie over een accountantsverklaring bij de gereed- melding overigens ook de toelichting bij artikel 1.10. artikel 1.10. De gereedmelding Lid 1 van dit artikel bepaalt dat zodra een project defini tief voltooid is, de gereedmelding door de subsidieaanvra ger binnen 1 jaar dient plaats te vinden. De procedure is analoog aan de aanvraagprocedure. Per subsidiecategorie kan de procedure van gereedmelding verschillen, om zo de meest passende voorschriften te kunnen geven (lid 2) De gereed- meldingstermijn is gewenst om de voortgang van de activi teiten te garanderen en om te voorkomen dat onnodig lang een verplichting tot betaling van subsidie blijft bestaan. Lid 3, sub a, eist een verklaring dat het doel waarvoor de subsidie is verleend is gerealiseerd overeenkomstig de op gelegde voorwaarden en verplichtingen. De gemeente contro leert dus achteraf of aan de voorwaarden bij het verlenen van de subsidie is voldaan. Om te voorkomen dat iedere voorwaarde daadwerkelijk moet worden gecontroleerd, is er voor gekozen om een verklaring te vragen. Indien later blijkt dat bij de uitvoering van de werkzaamheden is afge weken van de eerder genoemde doelstelling, voorwaarden of verplichtingen kan de subsidie alsnog worden ingetrokken en eventueel worden teruggevorderd. Met het oog op de uitbetaling van de subsidie is het van belang te weten wanneer het project is voltooid (lid 3, sub c) In dit lid (onder d) is opgenomen dat het college bij de gereedmelding een accountantsverklaring kan vragen. Deze bepaling is algemeen geformuleerd omdat in beginsel het college de bevoegdheid moet hebben om bij iedere gereedmel ding zo'n verklaring te eisen. In ieder geval zal een ac countantsverklaring worden gevraagd bij grotere projecten waarmee meer dan 25.000,- subsidie is gemoeid.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 111