Blad 24
gestelde prioriteiten. Beoordeling van de aanvraag ge
schiedt op basis van de in het jaar van verlening van sub
sidie geldende voorwaarden en uitgangspunten.
Bij te late indiening of onvoldoende en onvolledige gege
vens wordt het plan c.g project in principe niet in behan
deling genomen op grond van artikel 4:5 van de Awb (ontvan
kelijkheid)
Lid 2Om het integrale karakter van ingediende subsidie
aanvragen te stimuleren en een effectieve interne afstem
ming binnen de gemeentelijke diensten te garanderen is de
subsidieaanvrager verplicht er melding van te maken, indien
voor een hetzelfde project tevens een aanvraag om subsidie
is ingediend bij een of meer andere gemeentelijke afdelin
gen (intern) of bestuursorganen (extern)
Lid 3 bepaalt dat de subsidieaanvraag het hele jaar kan
worden ingediend. Hiervoor is gekozen omdat met name de
investeringsplannen onderling te veel van elkaar zullen
verschillen om een adequate uiterste indieningtermijn te
kiezen. De mogelijkheid om van deze bepaling af te wijken
is echter in de hoofdstukken 2 en 3 opgenomen.
artikel 1.8. Verlenen van subsidie
Het college van burgemeester en wethouders is het bevoegde
orgaan dat beslist op de subsidieaanvraag met betrekking
tot de subsidieverlening en de wijze van de betaling. De
leden 2, 3, 4 en 5 vermelden welke termijnen het college in
acht neemt om de aanvraag te beoordelen.
Met lid 6 wordt tegemoetgekomen aan de wens in de praktijk
om de subsidieaanvraag niet af te handelen voordat de beno
digde vergunningen zijn verleend. Het lid is facultatief
geformuleerd omdat er subsidieaanvragen denkbaar zijn waar
bij de subsidieverlening juist aan de verlening van andere
vergunningen zal gaan. Dit is het duidelijkst bij de ont
wikkelingssubsidie (artikel 15) maar kan bijvoorbeeld ook
voorkomen bij nieuwe woonruimte in bestaande panden (para
graaf 3.2)Bij de ontvangstbevestiging kan worden aangege
ven dat de aanvraag wordt aangehouden totdat de benodigde
vergunningen zijn verleend.
In de Awb wordt in artikel 4:25 bepaald dat het subsidie
plafond niet mag worden overschreden. Overschrijding van
het subsidieplafond is grond voor weigering van de subsi
die. Daarnaast bevat artikel 4:35 de mogelijkheid subsidie
te weigeren als er objectiveerbare gronden zijn om aan de
betrouwbaarheid van de subsidieaanvraag te twijfelen. Deze
weigeringsgronden gelden ook voor deze verordening. Daar
naast geeft het zevende lid enkele weigeringsgronden, die
specifiek zijn voor deze verordening. De aanvraag wordt
geweigerd als niet is aangetoond dat het werk waarvoor sub
sidie gevraagd wordt nodig en doelmatig is
Blad 25
Ook het beginnen van de werkzaamheden zonder toestemming
van het college is grond voor weigering. Deze laatste bepa
ling is van belang omdat de uitgangssituatie van essentieel
belang is voor de bepaling van de omvang en de noodzaak van
de uit te voeren werkzaamheden, tenslotte dient een aan
vraag te worden afgewezen als zij strijdt met deze verorde
ning.
artikel 1.9. Verplichtingen
Naast verplichtingen die zijn opgesomd in artikel 4:37 Awb
kan het college in beginsel ook andere eisen, voorwaarden
en beperkingen stellen aan zaken als de vorm, de inhoud en
de omvang van de projecten c.q. activiteiten om zo hun be
leidsdoelstellingen te kunnen bereiken. Op basis van deze
bepaling kan het college bij ingewikkelde gevallen bij de
eindafrekening een accountantsverklaring als voorwaarde
stellen. Zie over een accountantsverklaring bij de gereed-
melding overigens ook de toelichting bij artikel 1.10.
artikel 1.10. De gereedmelding
Lid 1 van dit artikel bepaalt dat zodra een project defini
tief voltooid is, de gereedmelding door de subsidieaanvra
ger binnen 1 jaar dient plaats te vinden. De procedure is
analoog aan de aanvraagprocedure. Per subsidiecategorie kan
de procedure van gereedmelding verschillen, om zo de meest
passende voorschriften te kunnen geven (lid 2) De gereed-
meldingstermijn is gewenst om de voortgang van de activi
teiten te garanderen en om te voorkomen dat onnodig lang
een verplichting tot betaling van subsidie blijft bestaan.
Lid 3, sub a, eist een verklaring dat het doel waarvoor de
subsidie is verleend is gerealiseerd overeenkomstig de op
gelegde voorwaarden en verplichtingen. De gemeente contro
leert dus achteraf of aan de voorwaarden bij het verlenen
van de subsidie is voldaan. Om te voorkomen dat iedere
voorwaarde daadwerkelijk moet worden gecontroleerd, is er
voor gekozen om een verklaring te vragen. Indien later
blijkt dat bij de uitvoering van de werkzaamheden is afge
weken van de eerder genoemde doelstelling, voorwaarden of
verplichtingen kan de subsidie alsnog worden ingetrokken en
eventueel worden teruggevorderd.
Met het oog op de uitbetaling van de subsidie is het van
belang te weten wanneer het project is voltooid (lid 3, sub
c)
In dit lid (onder d) is opgenomen dat het college bij de
gereedmelding een accountantsverklaring kan vragen. Deze
bepaling is algemeen geformuleerd omdat in beginsel het
college de bevoegdheid moet hebben om bij iedere gereedmel
ding zo'n verklaring te eisen. In ieder geval zal een ac
countantsverklaring worden gevraagd bij grotere projecten
waarmee meer dan 25.000,- subsidie is gemoeid.