Wat doen we daarvoor?
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Cultuur (1)
Effecten
Nulme
2005
2006
2007
2008
ting
D
Dienstverlening HCL
Kwaliteitsverbetering dienstverlening volgens benchmark
Indicatoren:
Cijfer dienstverlening
Percentage leeszaalbezoekers uit onderwijs
7,7
16%
25%
7,9
25%
25%
8,2
25%
Verschuiving dienstverlening naar digitale front-office
Indicator:
Groei in miljoenen pageviews website
Toename aantal bezoeken HCL ten opzichte van 2002
Indicator:
Aantal bezoeken
1,5
7121
3,5
3,75
8300
4,0
8500
4,25
8500
stijging aantal scholieren educatieve activiteiten ten
opzichte van 2002
Indicator:
Aantal scholieren dat deelneemt aan educatieve
700
1800
2000
2000
activiteiten
E
Goed toegankelijke overheidsarchieven (restant 2006 te
beschouwen als werkvoorraad)
Indicator:
Percentage toegankelijke overheidsarchieven
29%
85%
90%
90%
90%
~F~
Wettelijke plicht om materiaal duurzaam te bewaren
Indicator:
Percentage materiaal dat herverpakt is in zuurvrij materiaal
75%
87%
90%
91%
92%
G
Duurzaam behoud monumenten en goede kwaliteit gebouwde
omgeving
Indicatoren:
Gesubsidieerde restauraties van rijksmonumenten
Gesubsidieerde restauraties van monumentale panden
8
8
10
8
13
8
13
8
(geen rijksmonumenten)
Gesubsidieerde restauraties van historisch waardevolle
5
20
20
stoepen en erfscheidingen - streefpercentage deelname
ca. 50%
Inpassing nieuwe panden conform geldende richtlijnen
100%
100%
100%
100%
"hT
Instandhouding van archeologische vindplaatsen (behoud 'in
situ') en inpassing in de dagelijkse leefomgeving en
Veiligstellen historische informatie door opgravingen
Indicator:
Verantwoord omgaan met archeologisch materiaal
100%
100%
100%
100%
Toelichting HCL
De door het HCL uitgevoerde taken spelen een essentiële rol in de uitvoering van de stadsvisie Varen
onder Eigen Vlag. De Leeuwarder identiteit wordt voor een belangrijk deel belichaamd in de
geschiedenis en het erfgoed van de stad. Zoals alle gemeentelijke archiefdiensten is ook het
Leeuwarder stadsarchief steeds meer gaan fungeren als het historisch informatie- en
activiteitencentrum voor de stad, naarmate de publieke belangstelling voor de geschiedenis van de
stad en zijn omgeving steeds grotere vormen aannam.
Stand van zaken
Kunst en Cultuur
Het beleid rond kunst en cultuur is vastgelegd in de Cultuurnota 2001-2004 "Uit het cultureel
receptenboek..". Dit beleid is in hoofdlijnen in stand gebleven voor de komende periode 2005-2008,
maar is wel geactualiseerd.
Deze nota "Behouden Vaart, een koers voor een culturele expeditie in de jaren 2005-2008" is in
oktober 2004 aan de raad voorgelegd.
De actualisering leidt er onder andere toe, dat afgestapt is van de acht speerpunten voor cultuur. In de
plaats daarvan is gekozen voor de drie bovengenoemde doelstellingen.
De effecten, indicatoren en te meten resultaten zijn afhankelijk van de nog af te sluiten convenanten
met Rijk en provincie.
22
2. Beieidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Cultuur (1)
Restauratie van monumentale panden
Rijksmonumenten.
Voor het subsidiëren van rijksmonumenten bestaan de rijksregelingen Brrm (restauratieregeling) en
Brom (onderhoudsregeling). Deze regelingen zijn volop in ontwikkeling - over enkele jaren worden ze
vervangen door een nieuwe, de Brim (instandhoudingsregeiing). Daarnaast bestaat voor zgn. fiscaal
relevante eigenaren sinds anderhalfjaar de Restauratiefinancieringsregeling, waarbij Rijksbelastingen
en het Nationaal Restauratie Fonds nauw samenwerken.
Beeldbepalende panden die geen rijksmonument zijn (onderdelen beschermde stadsgezichten)
Momenteel kan voor deze categorie panden subsidie worden toegekend ten laste van ISV-middelen.
Voor de ISV-2 periode 2005-2009 zullen de middelen met 50% afnemen en zal nog ca. 140.000 op
jaarbasis resteren voor restauratie van deze groep panden. Geleidelijk zal het aantal restauraties met
behulp van ISV-subsidie afnemen tot ca. 8 panden.
Karakteristieke omgevingselementen
Voor de ISV-2 periode wordt ook subsidie beschikbaar gesteld voor de oorspronkelijke stoepen en
erfscheidingen (smeedijzeren hekken) tussen particulier en publiek domein in het noordelijk deel van
de binnenstad en het Nieuwe Kanaalgebied. Dit betreft stedenbouwkundig-karakteristieke
omgevingselementen van deze (toekomstige) beschermde stadsgezichten.
Beschermde stadsgezichten
Naar verwachting zal eind 2004, begin 2005, de aanwijzing van 3 nieuwe stadsgezichten
geëffectueerd worden. Het betreft de Hollanderwijk, Het Nieuwe Kanaalgebied en de Noorder- en
Westersingel. Leeuwarden telt dan inclusief de binnenstad 4 beschermde gezichten.
Archeologie
Medio 2005 zal de nieuwe archeologiewetgeving worden ingevoerd.
Uitgangspunt hierin is dat bij bodemingrepen rekening moet worden gehouden met (mogelijk)
aanwezige archeologische restanten. In verband met het ontbreken van ervaringsgegevens kunnen
nog geen aantallen worden gegeven van inpassingen van archeologische vindplaatsen en
opgravingen waarbij de historische informatie van opgravingen veilig gesteld wordt.
Beleidsnota's
Kunst- en Cultuurnota "Uit het cultureel receptenboek" 2001-2004
Cultuurnota "Behouden Vaart, een koers voor een culturele expeditie in de jaren 2005-2008"
(actualisering van bovengenoemde nota)
Nota monumentenbeleid 'Aldereeuwechst Liwwarden' 2000-2005
Nota Archeologiebeleid - in ontwikkeling - 2004 (evt. begin 2005)
Projectvoorstel Woonkwaliteit binnenstad (in ontwikkeling - zie programma Wonen)
Kadernota Welstandsbeleid - 10 februari 2003
Nota Welstandsbeleid - juli 2004
De belangrijkste prestaties om het programma te realiseren
Algemeen
PRESTATIES Incidenteel
2005
2006
2007
2008
2009-
2010
Effect
Monumentenbeleid en archeologie
- Voorstel 'revolving fund' voor restauratiesubsidies
G
Architectuurbeleid
Kwaliteit gebouwde omgeving eventueel inventarisatie
na-oorlogse stedenbouw en architectuur (Wederopbouw)
H