c. Verkeer De heer Venema merkt op dat er door de gemeente is verzekerd dat er op geen enkele wijze autoverkeer door het oude dorp Goutum zal rijden. Hoe zal dit worden gerealiseerd? De heer Venema vraagt daarnaast of, zoals in het Ontwikkelingsplan is aangegeven, de fietsers en het autoverkeer gescheiden gaan worden. In dat kader stelt hij de vraag waar de tracés liggen en hoe de auto's worden geleid en welke vorm de noodzakelijke barrières zullen krijgen. Daarnaast vraagt de heer Venema of de gemeente niet alsnog zal tolereren dat nieuwe bewoners - mogelijk tijdelijk - wel met hun auto de Goutumer voorzieningen zullen opzoeken. Dreigt, aldus zijn vraag, er geen sluipverkeer op de Wergeasterdyk. Daarnaast vraagt hij wat te doen met het bouwverkeer en de nieuwe bewoners ingeval het rijk niet uiterlijk volgend jaar toestemming heeft gegeven voor directe aansluiting op de Overijsselse Straatweg? Wordt niet te vroeg gestart met het plandeel Techum. Hierbij wijst de heer Venema ook op de MER procedure rond de Haak die wellicht nog zo veel tijd vergt dat deze er beslist niet eerder zal liggen dan over 8 jaar. Naar de mening van de heer Venema kan, indien de toezegging om Goutum ongemoeid te laten gestand te doen, er pas worden gestart met de realisering nadat de Haak er feitelijk ligt. Vervolgens stelt hij de vraag wat er over is van de ambitie om een pendeldienst openbaar vervoer (bijvoorbeeld trein/ busdienst) tussen Werpsterhoek en Leeuwarden centraal te gaan starten en wat ten aanzien van de realisering van een transferium. Gaat, indien deze voorzieningen er niet komen, het verkeer dan niet vastlopen? Vervolgens stelt de heer Venema de vraag wat de gemeente vindt van het idee om bij het Oostergoplein een fietstunnel aan te leggen met als doel niet allen de toegezegde kwaliteitsverbinding tussen de Zuidlanden en het stadscentrum te realiseren, maar ook de druk af te halen van de autoverkeerverwerkingscapaciteit van dit plein. Zo de gemeente dit wil wanneer zal dit dan uitvoering krijgen en ingeval de gemeente dit niet wil welk motief geldt hier dan voor? Reactie college van b&w Anders dan door de heer Venema wordt gesteld hebben wij verzekerd dat de toegankelijkheid van De Zuidlanden ten behoeve van het autoverkeer direct noch indirect plaats zal vinden door de oude dorpskom van Goutum. Bij brief d.d. 23 september 2003 heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaatna reeds eerder toestemming te hebben verleend voor het toestaan van bouwverkeer voor het buurtschap Techum via de Overijsselsestraatweg, thans ook verklaard in te stemmen met een definitieve ontsluiting van het gebied De Zuidlanden (inclusief Techum) vanaf deze weg. Na realisering van deze ontsluiting is er derhalve geen enkele noodzaak meer om het gebied De Zuidlanden via Goutum, ook niet via de Wergeasterdyk, te bereiken. Er zal, zoals ook reeds eerder aangegeven, dan ook geen auto - ontsluiting worden gerealiseerd tussen Goutum (kom) en het gebied De Zuidlanden. Naar de ontsluiting van de toekomstige buurtschappen in het oostelijk deel van het plangebied wordt momenteel onderzoek gedaan. 6 Het spreekt evenwel voor zich dat, zoals dat ook voor bewoners van elders geldt, nooit geheel kan worden voorkomen dat bewoners van De Zuidlanden op enigerlei wijze voorzieningen in het dorp Goutum met hun auto bezoeken. Dit heeft evenwel geen relatie met de bereikbaarheid van De Zuidlanden. Uitsluitend ten behoeve van de voetgangers en fietsers zal er een directe verbinding tussen Goutum en De Zuidlanden worden gerealiseerd. Voor wat betreft de realisering van de Haak merken wij op dat wij er vanuit gaan dat de start van de uitvoering hiervan rond het jaar 2007 plaats zal vinden. Mocht niettegenstaande het voorgaande de aanleg hiervan dan nog niet plaats hebben gevonden dan merken wij op dat, op grond van recent verkeersonderzoek, er eerst een probleem zal ontstaan voor wat betreft de capaciteit van de Overijsselsestraatweg ingeval het aantal woningen in het gebied De Zuidlanden met meer dan 2.000 toe zal nemen. Gezien het aantal te realiseren woningen in het buurtschap Techum c.a. dat maximaal 430 zal bedragen, zijn wij dan ook van mening dat er zeker niet te vroeg gestart wordt met het plandeel Techum. Met betrekking tot de opmerking inzake de ambities betreffende de realisering van bijvoorbeeld een pendeldienst voor het openbaar vervoer tussen de Werpsterhoek en het centrum van Leeuwarden geldt dat deze ambities in de vorm van een voorstation nog steeds gelden. Bij de uitwerking van de gebiedsdelen voor Werpsterhoek zal dit nader vorm worden gegeven. Naar aanleiding van de suggestie voor de aanleg van een fietstunnel bij het Oostergoplein merken wij op dat deze niet direct onderdeel uitmaakt van de ontwikkelingen van Leeuwarden Zuid. In het kader van de planvorming zal dit te zijner tijd nader worden onderzocht en op zijn haalbaarheid worden getoetst. Wij adviseren u deze zienswijze ongegrond te verklaren. d. Weidevogels De heer Venema wijst er op dat de hoge dichtheden van de grutto en de tureluur hun oorzaak vinden in de hoge kwaliteiten die het plangebied (Techum het gehele gebied De Zuidlanden) in zijn huidige vorm heeft. Kwaliteiten die in de omgeving buiten de Zuidlanden niet voorhanden zijn. De dichtheden daar zijn veel lager, namelijk passend bij de vigerende kwaliteiten aldaar. Een uitzondering hierop vormt de Hempensermeerpolder, welk gebied qua dichtheden aan zijn plafond zit. De heer Venema merkt op dat elk gebied de dichtheden heeft die passen bij de geldende kwaliteiten. De bouw van Techum impliceert dat de weidevogels in dit gebied alsmede in de aangrenzende randzöne van 500 meter geen alternatief en dus geen toekomst hebben. Er zal dan ook geen sprake zijn van een instandhouding van de populaties van de diverse soorten, ook niet indien de werkzaamheden in het gebied zich tot een korte periode beperken. Reeds vanwege het feit dat de gehele grutto- en tureluurpopulatie van het plangebied De Zuidlanden geen toekomst heeft is naar de mening van de heer Venema bouw ongeoorloofd. Aangezien de gemeente tegelijk met Techum de gehele infrastructuur ter hand neemt, speelt deze kwestie zowel bij Techum als voor het gehele gebied De Zuidlanden. De weidevogels staan in de provincie Fryslan bijzonder in de belangstelling. Gewezen wordt op de beleidsaanbeveling door een groot aantal organisaties 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 156