c. Verkeer
De heer Venema merkt op dat er door de gemeente is verzekerd dat er op geen
enkele wijze autoverkeer door het oude dorp Goutum zal rijden. Hoe zal dit
worden gerealiseerd? De heer Venema vraagt daarnaast of, zoals in het
Ontwikkelingsplan is aangegeven, de fietsers en het autoverkeer gescheiden
gaan worden. In dat kader stelt hij de vraag waar de tracés liggen en hoe de
auto's worden geleid en welke vorm de noodzakelijke barrières zullen krijgen.
Daarnaast vraagt de heer Venema of de gemeente niet alsnog zal tolereren dat
nieuwe bewoners - mogelijk tijdelijk - wel met hun auto de Goutumer
voorzieningen zullen opzoeken. Dreigt, aldus zijn vraag, er geen sluipverkeer
op de Wergeasterdyk. Daarnaast vraagt hij wat te doen met het bouwverkeer en
de nieuwe bewoners ingeval het rijk niet uiterlijk volgend jaar toestemming
heeft gegeven voor directe aansluiting op de Overijsselse Straatweg? Wordt
niet te vroeg gestart met het plandeel Techum. Hierbij wijst de heer Venema
ook op de MER procedure rond de Haak die wellicht nog zo veel tijd vergt dat
deze er beslist niet eerder zal liggen dan over 8 jaar. Naar de mening van de heer
Venema kan, indien de toezegging om Goutum ongemoeid te laten gestand te
doen, er pas worden gestart met de realisering nadat de Haak er feitelijk ligt.
Vervolgens stelt hij de vraag wat er over is van de ambitie om een pendeldienst
openbaar vervoer (bijvoorbeeld trein/ busdienst) tussen Werpsterhoek en
Leeuwarden centraal te gaan starten en wat ten aanzien van de realisering van
een transferium. Gaat, indien deze voorzieningen er niet komen, het verkeer dan
niet vastlopen? Vervolgens stelt de heer Venema de vraag wat de gemeente
vindt van het idee om bij het Oostergoplein een fietstunnel aan te leggen met als
doel niet allen de toegezegde kwaliteitsverbinding tussen de Zuidlanden en het
stadscentrum te realiseren, maar ook de druk af te halen van de
autoverkeerverwerkingscapaciteit van dit plein. Zo de gemeente dit wil wanneer
zal dit dan uitvoering krijgen en ingeval de gemeente dit niet wil welk motief
geldt hier dan voor?
Reactie college van b&w
Anders dan door de heer Venema wordt gesteld hebben wij verzekerd dat de
toegankelijkheid van De Zuidlanden ten behoeve van het autoverkeer direct
noch indirect plaats zal vinden door de oude dorpskom van Goutum. Bij brief
d.d. 23 september 2003 heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaatna
reeds eerder toestemming te hebben verleend voor het toestaan van
bouwverkeer voor het buurtschap Techum via de Overijsselsestraatweg, thans
ook verklaard in te stemmen met een definitieve ontsluiting van het gebied De
Zuidlanden (inclusief Techum) vanaf deze weg. Na realisering van deze
ontsluiting is er derhalve geen enkele noodzaak meer om het gebied De
Zuidlanden via Goutum, ook niet via de Wergeasterdyk, te bereiken. Er zal,
zoals ook reeds eerder aangegeven, dan ook geen auto - ontsluiting worden
gerealiseerd tussen Goutum (kom) en het gebied De Zuidlanden. Naar de
ontsluiting van de toekomstige buurtschappen in het oostelijk deel van het
plangebied wordt momenteel onderzoek gedaan.
6
Het spreekt evenwel voor zich dat, zoals dat ook voor bewoners van elders
geldt, nooit geheel kan worden voorkomen dat bewoners van De Zuidlanden op
enigerlei wijze voorzieningen in het dorp Goutum met hun auto bezoeken. Dit
heeft evenwel geen relatie met de bereikbaarheid van De Zuidlanden.
Uitsluitend ten behoeve van de voetgangers en fietsers zal er een directe
verbinding tussen Goutum en De Zuidlanden worden gerealiseerd.
Voor wat betreft de realisering van de Haak merken wij op dat wij er vanuit
gaan dat de start van de uitvoering hiervan rond het jaar 2007 plaats zal
vinden. Mocht niettegenstaande het voorgaande de aanleg hiervan dan nog niet
plaats hebben gevonden dan merken wij op dat, op grond van recent
verkeersonderzoek, er eerst een probleem zal ontstaan voor wat betreft de
capaciteit van de Overijsselsestraatweg ingeval het aantal woningen in het
gebied De Zuidlanden met meer dan 2.000 toe zal nemen. Gezien het aantal te
realiseren woningen in het buurtschap Techum c.a. dat maximaal 430 zal
bedragen, zijn wij dan ook van mening dat er zeker niet te vroeg gestart wordt
met het plandeel Techum.
Met betrekking tot de opmerking inzake de ambities betreffende de realisering
van bijvoorbeeld een pendeldienst voor het openbaar vervoer tussen de
Werpsterhoek en het centrum van Leeuwarden geldt dat deze ambities in de
vorm van een voorstation nog steeds gelden. Bij de uitwerking van de
gebiedsdelen voor Werpsterhoek zal dit nader vorm worden gegeven.
Naar aanleiding van de suggestie voor de aanleg van een fietstunnel bij het
Oostergoplein merken wij op dat deze niet direct onderdeel uitmaakt van de
ontwikkelingen van Leeuwarden Zuid. In het kader van de planvorming zal dit
te zijner tijd nader worden onderzocht en op zijn haalbaarheid worden getoetst.
Wij adviseren u deze zienswijze ongegrond te verklaren.
d. Weidevogels
De heer Venema wijst er op dat de hoge dichtheden van de grutto en de tureluur
hun oorzaak vinden in de hoge kwaliteiten die het plangebied (Techum het
gehele gebied De Zuidlanden) in zijn huidige vorm heeft. Kwaliteiten die in de
omgeving buiten de Zuidlanden niet voorhanden zijn. De dichtheden daar zijn
veel lager, namelijk passend bij de vigerende kwaliteiten aldaar. Een
uitzondering hierop vormt de Hempensermeerpolder, welk gebied qua
dichtheden aan zijn plafond zit. De heer Venema merkt op dat elk gebied de
dichtheden heeft die passen bij de geldende kwaliteiten. De bouw van Techum
impliceert dat de weidevogels in dit gebied alsmede in de aangrenzende
randzöne van 500 meter geen alternatief en dus geen toekomst hebben. Er zal
dan ook geen sprake zijn van een instandhouding van de populaties van de
diverse soorten, ook niet indien de werkzaamheden in het gebied zich tot een
korte periode beperken. Reeds vanwege het feit dat de gehele grutto- en
tureluurpopulatie van het plangebied De Zuidlanden geen toekomst heeft is naar
de mening van de heer Venema bouw ongeoorloofd. Aangezien de gemeente
tegelijk met Techum de gehele infrastructuur ter hand neemt, speelt deze
kwestie zowel bij Techum als voor het gehele gebied De Zuidlanden.
De weidevogels staan in de provincie Fryslan bijzonder in de belangstelling.
Gewezen wordt op de beleidsaanbeveling door een groot aantal organisaties
7